مرجان ریاحی : دیوید پاپ، کارگردان، تهیه کننده و مدرس انگلیسی، یکی از حاضران در ششمین جشنواره فیلم کوتاه فیکه بود و یک کارگاه فیلمسازی برای جوانان پرتغالی برگزار کرد. او به عنوان مدرس و تمرین دهنده سابقهای طولانی دارد و همراه با همکارانش در تشکیلات «اتحاد تهیهکنندگان جدید» (New Producers Alliance) طی 15 سال گذشته نقش مهمی در تربیت سینماگران جوان مستقل انگلستان و ارتباط آنها با یکدیگر داشته است. او که به عنوان مدیر این نهاد فعالیت میکند، پیش از آن مدیر آموزش آکادمی فیلم نیویورک انگلستان و مشاور آموزشی آکادمی فیلم ایرلند بوده است. او همچنین مدیریت شرکت فیلمسازی «ادونس فیلمز» (Advance Films) در انگلستان را بر عهده دارد.
پاپ فیلمسازی را با ساخت فیلم کوتاه جمجمهها، فرشتهها، مامان و بابا آغاز کرد و نخستین فیلم بلندش با نام دور از همهجا را در سال 2002 در آمریکا ساخت. وی در این گفتوگو درباره مسائل متنوعی از جایگاه فیلم کوتاه و سینمای مستقل در انگلستان تا فعالیتهای آموزشی و سینمای مورد علاقهاش صحبت میکند.
«بهزاد خداویسی» کار در سینمای حرفهای را با بازیگری در فیلم «تحفهها» آغاز و سپس با بازی در فیلم «ضیافت» به کارگردانی مسعود کیمیایی به شهرت رسید. اما حضور وی در سریالهای تلویزیونی از جمله «روزگار جوانی» بیشتر مورد توجه قرار گرفت. خداویسی علاوه بر بازیگری سالهاست که در حوزه سینمای مستند و فیلم کوتاه فعال است.
«قطار هشتونیم»، «دربست مولوی»، «رقص عشق»، «دخمه»، «نغمههای دلتنگی» و... از جمله آثار او در این حوزه است. خداویسی به زودی نخستین فیلم بلند سینماییاش را با نام «هنوز زندهایم» جلوی دوربین میبرد.
در ساحل اقیانوس آرام در شهر لوسآنجلس به یاد هر سرباز کشته شده آمریکایی در عراق یک صلیب کاشته شده است.
مستند بلند «ساحل پاسیفیک» به کارگردانی مشترک محمد جعفری و آذر مهرابی حاصل سفر چهل روزه گروه فیلمساز به آمریکا است که در آن با کهنه سربازان آمریکایی بازگشته از جنگ عراق و مخالفان جنگ و نظام آمریکا گفتوگو شده است.
مستند بلند «ساحل پاسیفیک» در بخش مسابقه مستند بلند بیستوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد.
مستند بلند «همه مادران من» به بهانه پیدا شدن گوری دسته جمعی پس از 24 سال به کشتار «انفال» در سال 1983 کردستان عراق میپردازد. این مستند با تمرکز بر زندگی زنانی که در یک روستا تمامی مردانشان را از دست دادهاند؛ از پس یک واقعه تاریخی دردها و رنجهای انسانها را به تصویر میکشد.
زنانی که پیش از آنکه کُرد، عرب، ترک و... باشند؛ انساناند و سالهاست که با انتظار بازگشت همسر، پدر و برادرانشان زندگی کردهاند. انتظاری که گویی پایانی ندارد چون آنها به باور بازگشت عزیزانشان زندهاند.
«همه مادران من» در بخش مسابقه مستند بلند بیستوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد.
فیلم کوتاه «سریدن روی یخ نازک روز جدید» به کارگردانی مشترک ابوالفضل طالونی و سجاد آوینی، حکایت نسل سردرگمی است که از فرط روزمرگی حتی به اندازه طعم متفاوت غذایی جدید در پی تجربه کردن هستند. آدمهایی که به هیچ کجا تعلق ندارند و به گفته ابوالفضل طالونی یکی از کارگردانهای فیلم، این قصه میتوانست در هر جایی اتفاق بیفتد چون بیش از هر چیزی متکی به شخصیتهاست.
«سریدن روی یخ نازک روز جدید» در بخش مسابقه فیلم کوتاه بیستوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد.
مستند بلند «کودک دیروز، خیال» زندگی بیماران یک آسایشگاه را به تصویر میکشد. بیمارانی که بیش از بیماریهای لاعلاجشان، زخم خورده جامعهاند. انسانهایی که دیگر حتی رمقی برای یادآوری خودشان ندارند. دلارام کارخیران کارگردان این مستند پیش از این نیز به زندگی چنین آدمهایی پرداخته و به گفته خودش پس از هر فیلم احساس میکند حق مطلب ادا نشده و همچنان به دنبال کامل کردن فیلماش است. «کودک دیروز، خیال» در بخش مسابقه مستند بلند بیستوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد.
فیلم کوتاه «صندلی کنار پنجره» سه قصه را همزمان از قاب سه پنجره به تصویر میکشد. فرود عوضپور کارگردان این فیلم اعتقاد دارد با ساخت «صندلی کنار پنجره» در قالب سینما دست به تجربه جدیدی زده که در سینمای ایران کمتر تجربه شده است. وی مخاطبش را پنجره چهارم میداند و میگوید همین که مخاطب با قصه درگیر شده و میخواهد بداند آن پسر توی کوچه کیست، یعنی به هدفم رسیدهام. «صندلی کنار پنجره» در بخش مسابقه فیلم کوتاه بیستوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد.
انیمیشن «در خانه ما» ساخته مریم کشکولینیا بر اساس دکلمه «سندی بریچین» رویاهای شیرین کودکی را به تصویر میکشد. این انیمیشن پیش از این جایزه بهترین خلاقیت هنری یازدهمین جشن خانه سینما و جایزه بهترین انیمیشن بخش مسابقه سینمای جوان بیستوچهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران را به دست آورده و در بخش مسابقه «فیلم کوتاه» بیستوششمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد.
فیلم کوتاه «بادبادکها پاکدامنی نمیدانند» در یک زمان و مکان نامشخص خیانت آدمها را به تصویر میکشد. هوشمند ورعی کارگردان این فیلم قصد داشته است در یک وضعیت پستمدرن، فراتر از یک زمان و مکان را به تصویر بکشد. این فیلم دومین تجربه فیلمسازی ورعی پس از ساخت فیلم کوتاه «ماه عریان میرقصد» است.