مهدیه‌ سادات محور: تهیه‌کنندگی فیلم‌ کوتاه، پرورش نیرو برای آینده سینماست

مهدیه‌ سادات محور: تهیه‌کنندگی فیلم‌ کوتاه، پرورش نیرو برای آینده سینماست

مهدیه‌ سادات محور تهیه کننده فیلم کوتاه، مستند، مجموعه تلویزیونی و مدیر «خانه هنری - رسانه‌ای دیما» معتقد است تهیه‌کنندگی فیلم‌ کوتاه، پرورش نیرو برای آینده سینماست. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره میزان تحصیلات و نحوه ورود به حوزه فیلم داستانی گفت: فوق‌لیسانس رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران هستم و سینما را از تلویزیون و ساخت مجموعه‌های تلویزیونی شروع کردم.
پوریا حیدری‌اوره: در ایران تهیه‌کننده را فقط منبع مالی می‌بینند

پوریا حیدری‌اوره: در ایران تهیه‌کننده را فقط منبع مالی می‌بینند

پوریا حیدری‌اوره از تهیه‌کنندگان پرکار و موفق سینمای کوتاه ایران معتقد است در ایران تهیه‌کننده را فقط منبع مالی می‌بینند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره میزان تحصیلات و نحوه ورود به سینما گفت: من فارغ‌التحصیل رشته فیلم‌سازی دیجیتال از انستيتو SAE امارات هستم و سینما را با کارگردانی فیلم‌های کوتاه شروع کردم و بعد از آن با کارگردانی فیلم‌های بلند ادامه دادم. هم‌زمان با کارگردانی، تهیه‌کنندگی بسیاری از آثار کوتاه را به ‌عهده گرفتم. کارگردانی و تهیه را همیشه در کنار هم تجربه کردم.
علی مجیدی: عدم وجود شورای محتوایی از ابتدای هر پروژه از چالش‌های تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه است

علی مجیدی: عدم وجود شورای محتوایی از ابتدای هر پروژه از چالش‌های تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه است

علی مجیدی از تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه؛ نبود یک سیستم یا سازمان تولید و عدم وجود شورای محتوایی از ابتدای هر پروژه را از چالش‌های تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه می‌داند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره تحصیلات، سابقه و نحوه ورود به سینما گفت: آخرین مدرک تحصیلی من، دکترای مدیریت استراتژیک است. به علت اشراف و کار در حوزه ‌ICT، مخابرات وVOD وارد حوزه محتوی و تولید آن شدم.
حسن محمدی: مهم‌ترین چالش تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه در حوزه پخش است

حسن محمدی: مهم‌ترین چالش تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه در حوزه پخش است

حسن محمدی از تهیه‌کنندگان اخیر سینمای کوتاه ایران معتقد است مهم‌ترین چالش تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه در حوزه پخش است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: مهم‌ترین چالش فیلم کوتاه نه در تولید و نه در تامین مالی آن است، بلکه در حوزه پخش آن است. عدم پخش درست انگیزه‌های ساخت را کم می‌کند.
حسین کاکاوند: برای بقای فیلم کوتاه باید راه حضور در بازارهای جهانی را یاد بگیریم

حسین کاکاوند: برای بقای فیلم کوتاه باید راه حضور در بازارهای جهانی را یاد بگیریم

حسین کاکاوند از تهیه‌کنندگان موفق و پرکار دهه اخیر سینمای فیلم کوتاه ایران، معتقد است برای بقای فیلم کوتاه باید راه حضور در بازارهای جهانی را یاد بگیریم. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره سابقه و نحوه ورود به سینما گفت: سینما و تلویزیون را همزمان با دستیاری و کارگردانی در سال 90 شروع کردم و بعد در پروژه‌ای به دلیل مشکلات در تولید و به اصرار تهیه‌کننده، مجبور شدم مدیرتولید باشم، بعد از آن مدتی در کارهای بلند، کوتاه و تلویزیونی مدیر تولید ماندم.
حمیدرضا زبیر: بودجه مراکز دولتی برای تولید فیلم کوتاه، نیازمند بازنگری اصولی است

حمیدرضا زبیر: بودجه مراکز دولتی برای تولید فیلم کوتاه، نیازمند بازنگری اصولی است

حمیدرضا زبیر از تهیه‌کنندگان فعال چند سال اخیر سینمای کوتاه ایران است. تعداد فیلم‌ها و تنوع ژانر در کنار کسب موفقیت‌های ملی و جهانی از نقاط مثبت کارنامه او به شمار می‌آید. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: در واقع بحث سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری برای فیلم کوتاه، درست نیست. ما جایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که بتوانیم برداشت کنیم. در فیلم‌کوتاه عملا این اتفاق نمی‌افتد.
مجید برزگر: مسئله مهم در تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه نظارت بر کیفیت فیلم‌نامه، فیلم و پخش است

مجید برزگر: مسئله مهم در تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه نظارت بر کیفیت فیلم‌نامه، فیلم و پخش است

مجید برزگر از تهیه‌کنندگان پرکار سینمای کوتاه ایران است. او معتقد است مسئله مهم در تهیه‌کنندگی نظارت بر کیفیت فیلم‌نامه، فیلم و پخش درست آن است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره تحصیلات و نحوه ورود به سینما و تهیه‌ فیلم گفت: من هنرجوی سال 1366 سینمای جوان همدان هستم، دوره یک‌ساله فیلمسازی گذراندم. برای همین با کارگردانی فیلم شروع کردم.
علیرضا بختیان: ذهنیت فیلمسازی کوتاه صرفا برای کسب جوایز و درآمدزایی اشتباه است

علیرضا بختیان: ذهنیت فیلمسازی کوتاه صرفا برای کسب جوایز و درآمدزایی اشتباه است

علیرضا بختیان یکی از قدیمی‌ترین تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه که چند سالی‌ست دیگر در فیلم کوتاه فعال نیست، معتقد است در سال‌های اخیر روند تولید فیلم کوتاه کاملا متفاوت شده است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در این باره توضیح داد: من ورودی سال 1365 انجمن سینمای جوانان نجف آباد هستم. در دوره ما وقتی یکی تصمیم می‌گرفت فیلم بسازد از هم‌دوره‌ای‌های خود استفاده می‌کرد یا نهایتا از یک دوره جلوتر از خود. سراغ آدم‌های حرفه‌ای نمی‌رفتیم. ولی الان باب شده به محض اینکه می‌خواهند فیلم کوتاهی بسازند سراغ آدم‌های مختلفی که چند سر وگردن کاری بالاتر از خودشان هستند می‌روند.
دانش اقباشاوی: تنوع جنسیتی، جغرافیایی، ژانر و کیفیت معیارهای انتخاب فیلم‌های کوتاه فجر بود

دانش اقباشاوی: تنوع جنسیتی، جغرافیایی، ژانر و کیفیت معیارهای انتخاب فیلم‌های کوتاه فجر بود

دانش اقباشاوی، نویسنده، کارگردان، عضو انجمن سینمای جوانان ایران و رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینما در چهلمین جشنواره فیلم فجر یکی از سه عضو هیات انتخاب و داوری بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره بود. با او درباره معیارهای انتخاب و داوری این دوره و راهکارهایی برای حضور جدی‌تر فیلم‌های کوتاه در جشنواره فجر گفت‌وگو کردیم.
گفت‌وگو با «الهه اسماعیلی» کارگردان مستند «عروسک»

گفت‌وگو با «الهه اسماعیلی» کارگردان مستند «عروسک»

مستند «عروسک» به کارگردانی الهه اسماعیلی به تازگی با دریافت جایزه بهترین مستند کوتاه بین‌المللی از بیست و هفتمین جشنواره جهانی مستند «هات داکس» کانادا، واجد شرایط رقابت در بخش مستند کوتاه اسکار در سال ۲۰۲۲ شد. «عروسک» نخستین مستند و فیلم پایان‌نامه مقطع کارشناسی اسماعیلی است که با اولین جایزه‌اش به عنوان نخستین مستند کوتاه ایرانی به آکادمی اسکار معرفی شد.
گفت‌وگو با سروش سعیدی بازیگر و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه «شهربازی»

گفت‌وگو با سروش سعیدی بازیگر و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه «شهربازی»

فیلم کوتاه «شهربازی» به کارگردانی کاوه مظاهری به تازگی پخش جهانیش را آغاز کرده. سروش سعیدی بازیگر و یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم، متولد لندن و فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشگاه یورک کانادا است. مرکز اف سی سی با هدف شناساندن هرچه بهتر صنعت سینمای فارسی زبان در عرصه بین‌الملل و با توجه به موفقیت‌های فیلم کوتاه «شهربازی» با سعیدی در مورد نوع همکاری و چالش‌های این فیلم گفت‌وگویی اختصاصی برای «پایگاه خبری فیلم کوتاه» انجام داده است.
گفت‌وگو با «پیمان نهان‌قدرتی» دبیر نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه

گفت‌وگو با «پیمان نهان‌قدرتی» دبیر نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه

بزودی نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه برگزیدگانش را معرفی می‌کند. در تمام جشنواره‌ها لیست منتخبین و جوایز منتقدانی دارد. جشن فیلم کوتاه هم از این قاعده مستثنی نیست. لیست 39 فیلم منتخب نهمین جشن، انتقادات زیادی را در پی داشت. علاوه بر این، حضور کمرنگ زنان فیلمساز در هیات انتخاب، داوری و لیست منتخبین هم مورد انتقاد قرار گرفت. با پیمان نهان قدرتی دبیر بی‌حاشیه نهمین جشن فیلم کوتاه در خصوص این موارد گفت‌وگو کردم.
گفت‌وگوی علی همراز با علی فراهانی فیلمبردار فیلم کوتاه برنده اسکار «کودک خاموش»

گفت‌وگوی علی همراز با علی فراهانی فیلمبردار فیلم کوتاه برنده اسکار «کودک خاموش»

علی را از زمانی که با هم به یک هنرستان می‌رفتیم می‌شناسم. او گرافیک می‌خواند و من نقاشی. از رفیق‌های دوران وی اچ اس. وقتی داشتم به عکس‌اش در کداک تیاتر در مراسم اسکار ۲۰۱۸ نگاه می‌کردم، تاریخ عجیب و غریبی از اتاق پشتی‌های ذهنم می‌گذشت. رفاقتی که از سال ۱۳۷۶ در هنرستان سوره شروع شد. سال ۱۳۷۸ در اولین فیلم تجربی‌ام فیلمبردار بود. اصلا او گفت بیا فیلم بسازیم، در انتهای یکی از هزاران تهرانگردی، در پارک لاله.
گفت‌وگو با محمد آفریده: برای ماندگاری در سینمای کوتاه باید مبارز باشید!

گفت‌وگو با محمد آفریده: برای ماندگاری در سینمای کوتاه باید مبارز باشید!

از سال 79 که سینما را با دوره‌های فیلمسازی انجمن سینمای جوان آغاز کردم؛ همیشه هر جا که بحثی جدی درباره سینمای مستند و فیلم کوتاه بود؛ محمد آفریده هم بود. جزو معدود مدیرانی که می‌دیدم برای فیلم کوتاه و مستند و فیلمسازانش، شان و هویت مستقل قائل است. محمد آفریده کارنامه روشنی در این حوزه دارد. مدیری که گوش شنوا داشت و همیشه پیشنهادات و انتقادات جمعی را می‌پذیرفت.
گپی اختصاصی با مدیر جشنواره کلرمون فران: ما ویروس سینما را به همه منتقل می‌کنیم!

گپی اختصاصی با مدیر جشنواره کلرمون فران: ما ویروس سینما را به همه منتقل می‌کنیم!

ژان کلود سورل، دبیر جشنواره کلرمون فران و هم‌چنین مدیر انجمن «هر کی می‌تونه فیلم کوتاه رو نجات بده!» است. همیشه با هم سلام‌علیکی محترمانه داشتیم ولی رفتار متفاوت و به قول معروف لوطی مسلکش از دیگر مدیران جشنواره‌هایی که در دنیا دیده بودم برایم جلب‌توجه می‌کرد.
گفت‌وگوی مرتضی جذاب با آتبین حسینی درباره «مرز مه آلود»

گفت‌وگوی مرتضی جذاب با آتبین حسینی درباره «مرز مه آلود»

دوستی من و آتبین حسینی به سال‌ها قبل در انجمن سینمای جوانان برمی‌گردد. ما سال‌ها با هم فیلم دیدیم و شاید برای همین است که جشنواره فیلم کوتاه تهران برایمان خاطره انگیز است. بعد از سال‌ها دوستی حالا هر دو در سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم داریم.
گفت‌وگوی دهقان با اسلامی درباره مستند «متهمین دایره بیستم»

گفت‌وگوی دهقان با اسلامی درباره مستند «متهمین دایره بیستم»

امروز سینمای مستند ایران به مراتب از سینمای داستان‌گو پیشی گرفته. مستند بلند «متهمین دایره بیستم» از آن دست مستندهایی هست که به دلیل سوژه ناب و موضوع ملتهبش مخاطبان زیادی را جذب خود می‌کند و به جز موارد اندکی در سایر قسمت‌ها خوب قصه می‌گوید.
گفت‌وگو با «اوبرتو پازولینی» تهیه‌کننده و کارگردان ایتالیایی درباره سینمای کوتاه

گفت‌وگو با «اوبرتو پازولینی» تهیه‌کننده و کارگردان ایتالیایی درباره سینمای کوتاه

اوبرتو پازولینی تهیه‌کننده و کارگردان ایتالیایی برگزیده جایزه بفتا و جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم ونیز، ماه گذشته به عنوان داور بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فجر به ایران سفر کرده بود. در این گفت و گو نظرات پازولینی را درباره سینمای کوتاه جویا شدم.
آرشیو