با حضور دکتر ایوبی از برگزارکنندگان جشنواره فیلم کوتاه تقدیر شد

جلسه تقدیر و تشکر از هیات های انتخاب، داوران، منتقدان، اساتید کارگاه های آموزشی و ستاد برگزاری سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران روز یکشنبه 12 آبان ماه در سالن کوچک سازمان سینمایی با حضوردبیر جشنواره سی ام و دکتر حجت ا.. ایوبی ریاست سازمان سینمایی برگزار شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران در این نشست که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید بخش عمده ای از حاضران در خصوص فیلم کوتاه، مشکلات، آسیب ها و نقاط قوت آن و همچنین سطح برگزاری این دوره از جشنواره سخن گفتند.
در ابتدای این مراسم پس از پخش تلاوت آیاتی چند از کلام ا.. مجید، تیزر و گزارش تصویری جشنواره به نمایش در آمد و سپس مژگان زرگر معاون جشنواره ها و سرپرست روابط عمومی انجمن با خیرمقدم به حاضران از آنان خواست تا نکات مهم و شاخصی را که در زمینه فیلم کوتاه و آینده این سینما در نظر دارند در جمع مطرح کنند.
دبیر جشنواره سی ام نیز از اعضای حاضر به عنوان تیم اجرایی جشنواره یاد کرد و گفت: ممنونم که دعوت ما را در برگزاری این جشنواره لبیک گفتید.
میرزاخانی گفت: جا دارد از همه بزرگوارانی که در این جمع هستند و از همه عوامل اجرایی و برگزار کننده  جشنواره تشکر کنم.
وی به حضور این افراد به عنوان کسانی که موجب افتخار جشنواره شدند یاد کرد و ادامه داد: عزیزانی که باعث افتخار این جشنواره شدند قطعا کسانی هستند که اینجا حاضر هستند و ما فقط به عنوان یک رابط و هماهنگ کننده در خدمت این بزرگواران بودیم که بتوانیم جشنواره ای باشکوه  برای جوان هایی که واقعا پتانسیل اصلی هستند برگزار کنیم. جا دارد از آقای ایوبی و همکارانشان به پاس حمایت هایی که از ما داشتند تشکر کنم.
میرزاخانی با اشاره به چهره های حضار در جلسه گفت: بعضی از دوستان حاضر  کسانی هستند که سال گذشته هم در خدمتشان بودیم . هدف ما جمع آوردن کسانی است که بتوانند همه نقاط برگزاری جشنواره را به ما گوشزد کرده و تذکر دهند و اگر ما نقصان و کوتاهی داریم بتوانیم برطرف کنیم.
میرزاخانی ادامه داد:  الحمدالله از دوره 27 که ما  توفیق خدمت گذاری این جشنواره را داشتیم سعی کردیم که هر دوره با دوره گذشته اش متمایز باشد.
وی گفت: ما هم براین باوریم که حتما سینمای کوتاه و سینمای جوان متولی جوان هایی است که می خواهند وارد عرصه فیلمسازی شوند نه متولی جوان هایی که دهه 50 و 60 شروع به فیلمسازی کردند و هنوزم البته خودشان را جوان می بینند و دوست دارند که کماکان سینمای جوان حمایتشان کند.
دبیر جشنواره گفت: سینمای جوان قطعا وظیفه اش هدایت و رشد فضای پله اول سینمای ایران است. پیدا کردن جوان هایی که در اقصی نقاط کشور هستند و دوستانی که در این جمع هستند خودشان چهره هایی هستند که از فیلم کوتاه شروع کردند و بعد پا در این عرصه بیکرانی گذاشتند و الان جزو ستاره های سینمای ایران هستند. لذا ما سعی کردیم این جشنواره برای جوانانی باشد که از اقصی نقاط کشور به تهران آمده اند.
میرزاخانی با اشاره به حضور فیلمسازان مستقل و شهرستانی گفت:  همانطور که گفتم نزدیک 68 درصد آثار از شهرستان ها بوده و این برای من باعث افتخار است که هنرمندان شهرستانی در عرصه جشنواره فیلمشان به بخش مسابقه راه پیدا کند و در کنار فیلمسازان تهرانی که پربرخوردار هستند و اساتید کنار دستشان هستند، سوژه های مختلف را می توانند رصد کنند، فیلم ساختند و ما هردوره با چهره های جدیدی برخورد می کنیم.
مدیرعامل انجمن همچنین گفت: از دوره 27 تا این دوره سعی کردیم فضای جشنواره به فضای استاندارد بین المللی نزدیک شود و از جمله آن فضای نمایش فیلم هاست. سال های قبل جشنواره در فرهنگ سرا آغاز شد  و تا سینما فلسطین جشنواره ادامه یافت و  پخش فیلم ها به صورت  HD وFull HD جزو اتفاقات بزرگی بود که در این دوره رقم خورد. خط شکنی در عرصه جشنواره فیلم کوتاه تهران انجام شد و آثار به صورت HD نمایش داده شد و یک فتح بابی شد که کلا جشنواره ها به سمت این نمایش بروند و ارزش تصویر برای بچه هایی که برای آثارشان ارزش قائل هستند رعایت شد. فیلمسازانی که تلاش می کنند با دوربین حرفه ای و فیلمبرداری حرفه ای کار کنند.
دبیر جشنواره به جا به جا شدن جشنواره به سینما آزادی اشاره کرد و گفت: جهت ایجاد فضای بیشتر و بهتر یک دوره جشنواره را به سینما آزادی بردیم و به دلیل نوع ساختار سینما ازادی و فضای طبقاتی آن و عدم وجود  فضای گپ و گفت و جشنواره ای، از آنجا به پردیس سینمایی ملت رفتم و برای دومین سال متوالی در این سینما تثبیت شدیم .همه از کیفیت آن راضی بودند و ما خدا را شاکریم که به سطح نمایش استاندارد رسیدیم.
چاپ کتاب جشنواره سی ام، انتشار کتاب سی سال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به مناسبت سی امین دوره برگزاری این جشنواره، ساخت گزارشات تصویری متعدد با رویکرد بزرگداشت سی سال جشنواره؛ تهیه سی تابلوی معرفی سی سال جشنواره، برگزاری 5 نشست تخصصی – آموزشی با حضوراساتید برجسته، نمایش فیلمهای کوتاه از 10 سینماگر سینمای بلند، اضافه شدن بخش مناسبتی سی سال سی برگزیده و سی نما از سی نما، برنامه ریزی بخش افق نو و تقدیر از سینماگران حوزه فیلم کوتاه وارد شده به سینمای حرفه ای، چاپ تمبر یادبود جشنواره سی ام، برگزاری مراسم افتتاحیه ویژه سی امین سال برگزاری جشنواره، استفاده از شش منتقد و کارشناس در جلسات نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه از دیگر موارد ذکر شده توسط دبیر جشنواره سی ام بود.
میرزاخانی به نحوه تشکیل هیات های انتخاب اشاره کرد و گفت: در بخش انتخاب فیلم ها به جهت اینکه این جشنواره با 2002 اثر از ایران مواجه بوده  و ما اعتقاد داریم که هر حوزه ای تخصص خود را می طلبد و برای هیأت انتخاب باید از متخصصین در هر بخش انیمیشن، داستانی مستند و تجربی استفاده شود برای همین  از شش گروه هیأت انتخاب دعوت به همکاری کردیم.
دبیر جشنواره در مورد داوران هم گفت: سعی کردیم از هر حوزه ای یک استاد در هر بخشی نمایندگی نماید. لذا در گروه فوق مستندساز، کارگردان، تصویربردار، فیلمنامه نویس و .... در داوری قرار گرفت. در بخش بین الملل هم خدا را شاکریم که از روزی که شروع کردیم تاکنون قریب 20 کشور به شرکت کنندگان اضافه شده است و واقعا این جای خوشحالی دارد که یک جشنواره ای در ایران، جایی که این همه بحث تحریم و ... هست، با این استقبال مواجه شده است.
میرزاخانی به اهمیت تندیس جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد و گفت: جوان ایرانی باید افتخار کند که روی سن ایرانی جایزه می گیرد و با افتخار تندیس را بالای سر خود می برد. چیزی که متأسفانه در یک چند صباحی به آن خدشه وارد شد بود که الحمدالله الان فیلم ها به اذعان دوستان حاضری که در این جمع هستند فیلم های درخوری هستند و رقابت بین فیلم سازان جدی تر شده است. این جشنواره، جشنواره ای است که همزمان در سراسر کشور برگزار می شود و بچه های استان های دیگر هم ازپتانسیل فیلم های برگزیده این جشنواره و انتخاب شده در بخش مسابقه بهره مند شده و سطح تولیدات فیلم کوتاه را رصد کرده و می توانند برای آینده تولیدات خودشان برنامه ریزی جدی داشته باشند.
دبیر جشنواره در پایان صحبت هایش گفت: من مجددا از همه کسانی که اینجا هستند، همکارانی که در ستاد اجرایی جشنواره هستند و از همین الان به فکر جشنواره سی و یکم هستند و آیین نامه را برای توزیع در جشنواره فجر آماده  می نمایند تشکر می کنم.
میرزاخانی در خصوص دعوت از دبیران دوره های گذشته برای شرکت در جشنواره گفت : جشنواره امانتی است که  الان ما امانت دار آن هستیم و قطعا ما هم باید واگذار کنیم و خیلی هم دوست داشتیم در خدمت دبیران دوره های قبل باشیم، من در همین جا عرض می کنم که ما از تمامی مدیران عامل و دبیران جشنواره فیلم کوتاه تهران دعوت کردیم که در آیین اختتامیه حضور داشته و از آنها تقدیر کنیم یک سری از دوستان سفر بودند ، معذوراتی داشتند و نتوانستند بیایند، وخوشحالیم که توانستیم  از هر دهه یک نماینده داشته باشیم افتخار می کنیم، به هر عزیزی که در این حوزه فعالیت کرده و این بیرق را تا به الان رسانده است.
ما هم خدا را شاکریم که به عنوان نماینده جوان ها توانسته ایم خدمت گذاری کنیم. ان شاء ا... که خداوند کمک کند و کارهایمان را خالص کند تا هر فعالیتی که برای هنر هفتم و آینده سینمای کشور است روز به روز رشد کند و بتوانیم موفقیت های مختلفی را در جهان از طریق سینمای ایران کسب نماییم.
در ادامه این نشست تنی چند از حاضران در خصوص جشنواره و فیلم کوتاه  صحبت کردند و سپس  ریاست سازمان سینمایی نیز با تشکر از حضور افراد متخصص در جمع انتخاب؛ داوری و نقد و بررسی آثار گفت:من تشکر می کنم از برگزارکنندگان این جشنواره و تشکیل این جلسه.
ایوبی ادامه داد: تشکر می کنم هم از شمایی که دست اندرکار بودید و هم از شماهایی که آمدید و وقت گذاشتید بخاطر عشقی که به این مملکت و به جوان های این کشور دارید، به خاطر علاقه ای که به پیشرفت فرهنگ و هنر و سینمای این کشور دارید. آمدن شما  فقط میدانم بخاطر عشقتان به این کشور است و هیچ دلیل دیگری ندارد. می ایید و می نشینید و با حوصله می بینید و می شنوید و نقد می کنید.
ریاست سازمان سینمایی گفت: من چون شغلم معلمی است، می دانم که معلم ها خیلی خطرناک نیستند. ریسک معلم ها خیلی بالا نیست، معلم ها شنیدن را هم بلد هستند اگرچه حرف می زنند ولی نقد شده و سوال شنیده هستند. بنابراین امیدوار باشید که گوش شنوا داشته باشیم و حرفهای شما را بشنویم.
ایوبی با اشاره به لزوم اعتماد به اهالی فرهنگ گفت: ممکن است یک مدیری یک فردی، لذت این اعتماد را نچشیده باشد و بنابراین نیاز دارد که به او گفته شود که اعتماد کند. من سالهاست که لذت این اعتماد را دیده و چشیده ام. خوشحالم که همه عمر مدیریتی ام به مدیریت فرهنگی و هنری گذشته. از ابتدا تا  کنون همه جاهایی که بنده بوده ام محل رفت و آمد همه بزرگان فرهنگ و هنر بود، ایوبی به نقش اعتماد طرفین در روابط اشاره کرد و گفت: به دلیل این بود که سعی کردیم آن اعتماد قلبی را ایجاد کنیم. می دانم که در عرصه مدیریت فرهنگی، مدیر خوب یک باغبان و سرایدار خوب است که بتواند جایی را خوب آب و جارو کند که دیگران بتوانند در آن رفت و آمد کنند و جایی که اهالی فرهنگ در آن راحت نباشند و رفت و آمد نکنند در آن هیچ اتفاقی نمی افتد. هرچه قدر هم هزینه شود اگر شما نباشید و با میل و علاقه نیاید و فکر و ایده ندهید و کنار ما نباشید هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
رییس سازمان سینمایی همچنین گفت: حالا من در رشته های دیگر هنری مثل تئاتر و موسیقی و سینما و... سالهای بیشتری کار کردم البته نه به اندازه الان که با شما هستیم و در خدمتتان هستیم. باز هم به واسطه شغلم معتقدم که آموزش مهم ترین کار است و اتفاقا از بین همه نهادهای مختلف که زیر نظر این ساختمان هستند، جایی که برای من نقطه امیدوارکننده است یکی از آن جاها همین انجمن سینمای جوان است برای اینکه فکر می کنم می تواند کمی در اختیار ما باشد، بقیه جاها در اختیار ما نیست.  سینمای حرفه ای کار خودش را انجام می دهد و ما فقط باید موانع را رفع کنیم که ناامید نباشند و کار کنند و مشکلاتشان هم حل شود، ولی اینجا در اختیار ماست. جوان خودش می آید. علاقه مند است و ما می توانیم به او آموزش دهیم و واقعا اینجا مدرسه سینمای ایران است و فردا و آینده سینمای ایران است و من واقعا به انجمن سینمای جوانان ایران وابستگی و علاقه دارم و فکر می کنم بخش عمده انرژی ام را باید اینجا بگذارم. با کمک شما این کار را خواهیم کرد.
ایوبی همچنین در خصوص رابطه تلویزیون و سینما گفت:  تلویزیون باید به سینما کمک کند. شما تفاهم نامه های بزرگ دنیا را ببینید، تفاهم های بسیار دقیق و زیبا. واقعا سینما نیاز به کمک تلویزیون دارد. اینکه فقط یک شبکه ای فیلم های مستند ما را پخش کند کافی نیست، چطور پخش کند و حمایت کند و ... مهم است.
وی با تایید گفته های صدرعاملی در خصوص جسارت در ساخت اثر گفت: آقای صدرعاملی حرف درستی زدند، فضا جوری است که جوان ما دلش شور می زند و خودش را محدود می کند که نکند فیلمم به جشنواره راه پیدا نکند. متأسفانه جوان ما لااقل در این رشته فقط باید به جشنواره فکر کند و ما می دانیم که هنرمندی که فقط به جشنواره فکر می کند و از مردم غافل می شود عملا کارش نمی تواند در دراز مدت درجه یک باشد. من بر این باور هستم که سینما و فیلم کوتاه و بلند در درجه اول برای مردم است. کسی که برای مردم فکر کند و برای مردم بسازد و فیلمی که ریشه در جایی دارد و از جایی آمده می تواند به همه جا برود ولی فیلمی که فقط برای جشنواره ساخته شود شانسش هم کمتر است. بنابراین باید با دوستان در تلویزیون صحبت کنیم  و همین پاتوق های  فرهنگی را راه بیندازیم.
وی با اشاره به راه افتادن پاتوق فرهنگی برای فیلمنامه نویسی مستند گفت: ما تلاش می کنیم  یک پاتوق خوب درست کنیم.  پاتوق های مختلف که همه هم نبینند، اما لااقل جوان ما می داند که  منتقدین و مخاطبین خاص می نشینند و فیلمش را می بینند و بررسی می کنند و این امیدوارکننده می شود و باید کمک کنیم که این کار انجام شود.
وی در خصوص ارتباط بین افراد و مسئولین نیزگفت: من واقعا فاصله بین این طرف و آن طرف میز را خیلی خوب می فهمم. من هم این طرف میز هستم، برای آن طرف میز. چون هم برایم لذت بخش تر است و هم خیلی دوست دارم و اصلا جای من آن طرف میز است و راحت تر هستم و اگر سختی این طرف میز را تحمل می کنم فقط برای آن طرف میز است.
ایوبی گفت: قدر این میز و صندلی را هم می دانم و افتخار هم می کنم و می دانم یک فرصت طلایی است برای یک فردی که می توانست خیلی جاها باشد و دیده نشود، کار نکند و برای کشورش مؤثر نباشد، فرصتی در اختیارش قرار گرفته و صندلی به او دادند که این صندلی می تواند منشأ خدمات فراوانی باشد. با این صندلی می تواند خیلی کارها بکند.
ایوبی ادامه داد: به شما باور و اعتقاد قلبی دارم و می دانم که کار ما یک پروژه است و من فقط بخشی از این پروژه هستم و بقیه اش شما هستید و همه در آن سهیم هستیم.
در ادامه برنامه از کتاب سی سال جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران تهیه شده توسط انجمن سینمای جوانان ایران به اهتمام مسعود نجفی رونمایی شد.
این کتاب که حاصل تلاش بیش از 6 ماه معاونت امورجشنواره ها و روابط عمومی انجمن و مسعود نجفی است نگاهی دارد به برگزاری سی دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران.
در مقدمه این کتاب میرزاخانی مدیرعامل انجمن و دبیر جشنواره کتاب را تقدیم کرده به پیشگاه اهالی فیلم کوتاه و دست اندرکاران سینمای ایران و ابراز امیدواری کرده این کتاب ره آوردی باشد برای پژوهشگران و اهالی فیلم و رسانه و نیز آیندگان این عرصه تا بدانند سینمای کوتاه در گذرگاه زمان چگونه فراز و فرودها را پشت سر گذاشته و امروز در قیاس با گذشته چه جایگاهی یافته است.
مسعود نجفی نیز در مقدمه کتاب با تشکر از تمامی افرادی که با دراختیار قراردادن آرشیو شخصی خود موجب تهیه این کتاب شدند ابراز امیدواری کرده این بخش مهم از تاریخ فیلم کوتاه مورد استفاده همه اهالی سینما قرار گیرد.
در پایان نشست لوح تقدیر حجت ا.. ایوبی به هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره سی ام اهدا شد. ایوبی در این لوح  بار دیگر از برگزاری جشنواره سی ام  با فر و شکوه مضاعف تقدیر و تشکر نمود و از مدیریت بخردانه میرزاخانی در برگزاری این جشن بزرگ فرهیختگان سینمای ایران تقدیر و تشکر کرد.
همچنین شورای برگزاری جشنواره با اهدای تابلو و هدیه از ریاست سازمان سینمایی به خاطر حمایت ویژه وی از برگزاری این دوره از جشنواره تشکر کردند و حاضران در جلسه لوح تقدیر خود را از دست پیشکسوتان حاضر در جلسه آقایان خسرو سینایی، احمد الستی و دکتر  ضابطی جهرمی دریافت کردند.
قابل ذکر است در این جلسه: محمد احسانی معاون آثار و فعالیت های سازمان، امینی مدیرکل حوزه ریاست و اموربین الملل سازمان، صادقی مدیرکل روابط عمومی سازمان، دکتر ضابطی جهرمی، خسرو سینایی، محمد بزرگ نیا، مهدی کرم پور، احمد الستی، مهدی جعفری، دکتر محمدرضا حاتمی، هادی منبتی، حبیب ا.. بهمنی، رسول صدر عاملی، منوچهر اکبرلو، رضا ایرانمنش، وحید سعیدی، محمدرضا سکوت، پناه برخدا رضایی، جواد مزد آبادی، مهناز مظاهری، داریوش غریب زاده، کیانوش دالوند، طهماسب صلح جو، سیدناصر هاشم زاده، علی علایی، هادی مقدم دوست، سیاوش سرمدی، مسعود نجفی؛ محمدعلی فارسی، محمدعلی صفورا، دکتر فهیمی فر، آرش رصافی، نقی نعمتی، دکتر فرشاد فرشته حکمت، دکتر مجید شیخ انصاری، سعید ربیعی، امیرحسین بیدمشکی پور و مژگان زرگر حضور داشتند.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.
اخبار مرتبط
  • عدلی: وضعیت دفتر سینمای جوان اردبیل امیدوارکننده است

    عدلی: وضعیت دفتر سینمای جوان اردبیل امیدوارکننده است

    انجمن سینمای جوان اردبیل یکی از دفاتری است که امسال با چهار اثر به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده بود. سعیده عدلی، سرپرست این انجمن درباره علت‌های پیشرفت این استان نسبت به سال‌های گذشته را توضیح می‌دهد.
  • علیرضا رئیسیان: فیلم کوتاه در سینما مثل رباعی در شعر است

    علیرضا رئیسیان: فیلم کوتاه در سینما مثل رباعی در شعر است

    علیرضا رییسیان را به عنوان کارگردان فیلم‌های بلند داستانی می‌شناسیم اما فعالیت اصلی او در مدیوم فیلم کوتاه در حوزه مستند است. او نزدیک به چهل فیلم کوتاه تهیه کرده و کارگردانی تعدادی از آن‌ها را هم خودش برعهده داشته. علیرضا رییسیان در زمان جنگ هم عکاس بوده است و درباره ساختار فیلم‌های مستند تا عکاسی نظرهایی دارد.
  • ایوبی: سینمای کوتاه و مستند را مدرسه سینمای ایران می‌دانیم

    ایوبی: سینمای کوتاه و مستند را مدرسه سینمای ایران می‌دانیم

    دکتر حجت‌اله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، فیلمسازان کوتاه را نمایندگان مهم فرهنگ ایران معرفی کرد و تقسیم عادلانه امکانات سینمایی را مهم‌ترین هدف سازمان سینمایی دانست.
  • طهماسب صلح‌جو: حضور مخاطب به جشنواره اعتبار می‌دهد

    طهماسب صلح‌جو: حضور مخاطب به جشنواره اعتبار می‌دهد

    طهماسب صلح جو مدرس و کارشناس سینما در باره ارزیابیش درمورد نحوه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره با حس و حال و شور و هیجان خوبی برگزارشد و جوان های فیلمساز با علاقه در جشنواره حضور داشتند و حضور جوان ها و علاقمندان در هر جشنواره ای به آن وزن و اهمیت می دهد. جشنواره بدون مخاطب فاقد اثر گذاری و کارکرد است.
  • غریب‌زاده: توجه به استاندارد پخش فیلم ویژگی جشنواره فیلم کوتاه

    غریب‌زاده: توجه به استاندارد پخش فیلم ویژگی جشنواره فیلم کوتاه

    داریوش غریب زاده فیلمساز و کارشناس سینمای کوتاه در باره ارزیابیش از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی ملت با امکانات مطلوب و کیفیت خوب پخش فیلم ها در حد استانداردی بود و شکل برگزاری جشنواره به نحوی بود که می شود آن را با جشنواره های الف جهانی مقایسه کرد و شرکت کننده ای ندیدم که از برگزاری جشنواره ناراضی باشد.
آخرین خبرها