محمدرضا سکوت، مدرس سومین سمینار آموزشی جشنواره فیلم کوتاه تهران بود. او در شروع جلسه گفت که از سال 64 به عنوان هنرجو وارد انجمن سینمای جوان شده و امسال به عنوان داور، در سیامین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرده.
به گزارش پایگاه خبری فیلم کوتاه به نقل از روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، محمدرضا سکوت در ادامه سخنانش گفت که برای داوری آثار، تکبهتک آنها را دیده و میخواهد راجع به نکاتی که فکر میکند بیشتر به درد فیلمسازان کوتاه بخورد، صحبت کند
بعضیها فکر میکنند که کار با دوربین دیجیتال ساده است اما محمدرضا سکوت در بخشی از سمینار آموزشیاش، این مسئله را رد کرد و گفت: ابزار کار چندان مهم نیست، بحث من درباره کسی است که پشت ابزار کار قرار میگیرد. درست است که خیلی از این ابزارها کار ما را آسانتر کردهاند اما با خودشان پیچیدگیهایی آوردهاند که اگر ما تسلط کافی به روی این ابزار نداشته باشیم فیلم ما دچار نقصهای جدی میشود. سکوت گفت که البته خودش نگاه خوشبینانهای به دوربینهای دیجیتال دارد: هر چند ورود دوربینهای دیجیتال خیلی چیزها را عوض کرد اما دوربینهای دیجیتال این ورود را ممکنتر و راحتتر کردهاند.
این مدرس با توصیه به اینکه بهتر است فیلمبرداران از هیچ فرصتی در راه تجربهاندوزی با دوربین دیجیتال نگذرند، بزرگترین معایب استفاده از دوربینهای دیجیتال را سادهانگاری در استفاده از این دوربینها، کار کردن بدون آگاهی اولیه، رعایت نکردن مراتب کاری و اشتباهات کار با دوربین روی دست دانست و گفت: به راحتی زیر بار دوربین روی دست نروید. حتما راجع به استفاده از این روش صحبت کنید، فکر کنید و بعد تصمیم بگیرد.
او به عنوان آخرین مشکل، از اشتباهات رایج در استفاده از نور در کار با دوربینهای دیجیتال صحبت کرد و گفت: هیچکدام از طراحان دوربینهای دیجیتال نگفتهاند که شما به نور احتیاج ندارید و چهبسا استفاده از نور فیلمهایتان را بهتر میسازد
سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از 22 تا 28 مهرماه توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی در تهران برگزار می شود.
-
عدلی: وضعیت دفتر سینمای جوان اردبیل امیدوارکننده است
انجمن سینمای جوان اردبیل یکی از دفاتری است که امسال با چهار اثر به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده بود. سعیده عدلی، سرپرست این انجمن درباره علتهای پیشرفت این استان نسبت به سالهای گذشته را توضیح میدهد. -
علیرضا رئیسیان: فیلم کوتاه در سینما مثل رباعی در شعر است
علیرضا رییسیان را به عنوان کارگردان فیلمهای بلند داستانی میشناسیم اما فعالیت اصلی او در مدیوم فیلم کوتاه در حوزه مستند است. او نزدیک به چهل فیلم کوتاه تهیه کرده و کارگردانی تعدادی از آنها را هم خودش برعهده داشته. علیرضا رییسیان در زمان جنگ هم عکاس بوده است و درباره ساختار فیلمهای مستند تا عکاسی نظرهایی دارد. -
ایوبی: سینمای کوتاه و مستند را مدرسه سینمای ایران میدانیم
دکتر حجتاله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، فیلمسازان کوتاه را نمایندگان مهم فرهنگ ایران معرفی کرد و تقسیم عادلانه امکانات سینمایی را مهمترین هدف سازمان سینمایی دانست. -
طهماسب صلحجو: حضور مخاطب به جشنواره اعتبار میدهد
طهماسب صلح جو مدرس و کارشناس سینما در باره ارزیابیش درمورد نحوه برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره با حس و حال و شور و هیجان خوبی برگزارشد و جوان های فیلمساز با علاقه در جشنواره حضور داشتند و حضور جوان ها و علاقمندان در هر جشنواره ای به آن وزن و اهمیت می دهد. جشنواره بدون مخاطب فاقد اثر گذاری و کارکرد است. -
غریبزاده: توجه به استاندارد پخش فیلم ویژگی جشنواره فیلم کوتاه
داریوش غریب زاده فیلمساز و کارشناس سینمای کوتاه در باره ارزیابیش از برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی ملت با امکانات مطلوب و کیفیت خوب پخش فیلم ها در حد استانداردی بود و شکل برگزاری جشنواره به نحوی بود که می شود آن را با جشنواره های الف جهانی مقایسه کرد و شرکت کننده ای ندیدم که از برگزاری جشنواره ناراضی باشد.
یک دیدگاه بگذارید