اولین کارگاه آموزشی سی امین جشنواره بین المللی فیلمکوتاه تهران توسط احمد الستی برگزار شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اولین سمینار تخصصی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از ساعت 16 الی 18:30 در سالن شماره دو پردیس سینما ملت برگزار شد.
احمد الستی این کارگاه را با این صحبت آغاز کرد: مطالبی که برای امروز در نظر گرفتم نتیجهای است که از دیدن فیلمهای این جشنواره به دست آوردم و امیدوارم این بحثها به حل مشکلات فیلمکوتاه در ایران کمک کند.
او با تاکید بر اینکه مخاطب فیلمهای کوتاه با مخاطب فیلمهای تجاری فرق دارند، گفت: «به خاطر مخاطب سطح موضوع را پایین نیاورید چون شما در سینمای فیلمکوتاه مخاطبهای ممتازتری به لحاظ ذهنی دارید. فیلمکوتاه سود اقتصادی آنچنانی ندارد بنابراین شما باید از ساخت فیلمکوتاه چیزهای دیگری به دست بیاورید.»
الستی توضیح داد که برای حل مشکلاتی که در اول جلسه آنها را شرح داده است باید فیلمسازان به چند موضوع توجه کنند، اولین آنها مقوله «رخداد» است. الستی به فیلمسازان توصیه کرد: «حادثه اصلیتان را تعیین کنید. واقع اصلی فیلم شما چیست؟ محدودش کنید و باید کوشش کنید تا اضافات وقایع را حذف کنید.»
احمد الستی توصیه میکند آغاز فیلم را حتما تعیین کنید، اینکه چه چیزی داستان ما را راه میاندازد و باید بدانید: در فیلمکوتاه فقط یک دقیقه برای راه انداختن داستان دارید اما در فیلمهای ما این اتفاق نمیافتد و فیلمها بسیار دیر راه میافتند. او درباره نقطهاوج میگوید: نقطهاوج یک چیز سردرگمکننده شده است، شما احتیاج به پرورش نقطه اوج دارید و برای اینکار باید به تکنیکهای سینما متوسل بشوید.
این استاد دانشگاه درباره شخصیتسازی در فیلمکوتاه میگوید: شما نباید در فیلمکوتاه شخصیتپردازی کنید یا وقتی را صرف نشان دادن دنیای ذهنی کارکتر کنید، این غیرمعقول است. ما در فیلمکوتاه شخصیتها را از طریق کنشهایشان میشناسم. الستی با اشاره به اینکه تعداد شخصیت در فیلمکوتاه باید کم باشد بیان داشت: این را به یاد داشته باشید که فیلمکوتاه داستان یک نفر است.
الستی با بیان اینکه فیلمکوتاه غالبا متکی به یک سکانس است، گفت: مهمترین نکته در فیلمکوتاه حفظ پیوستگی زمان است.
این مدرس موضوع مکان را اینطور مطرح کرد که در اینجا منظور از مکان، زمینهای برای یک رخداد است. چرخش داستان و پایانبندی احمد الستی در توضیح این مقوله گفت: چرخش داستان زمانی است که ناگهان داستان جهت تازهای پیدا میکند، چرخش داستان یک عامل دراماتیک و یک جز از واقعه است. در پایان این نشست احمد الستی به فیلمسازان توصیه کرد: فیلمکوتاه درباره پرورش یک ایده است، بیایید از طریق پرورش ایده از یک فیلمساز به یک متفکر اجتماعی تبدیل بشوید. بعد از اتمام صحبتهای این مدرس، شرکتکنندگان دقایقی را به طرح پرسشهای خود گذراندند.
شایان ذکر است استقبال از جشنواره به گونه ای بود که عده ای از علاقه مندان به شکل ایستاده سمینار را پیگیری می کردند.
پیشرفت در فیلمبرداری اما تعبیر اشتباه برای فیلم تجربی
اولین جلسه نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد.
اولین جلسه نقد و بررسی مسابقه سینمای ایران با حضور علی اعلایی به عنوان مجری- کارشناس و منوچهر اکبرلو به عنوان منتقد به همراه جمعی از فیلمسازان برگزار شد. بحث اولین نشست بررسی فیلمهای مسابقه سینمای ایران در سیامین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با صحبتهای علی اعلایی درخصوص پیشرفتهای فیلمسازان در آثارشان نسبت به سال گذشته آغاز شد. علی اعلایی با اشاره به اینکه یکی از انتقادهای او در سالهای گذشته بحث کمتوجهی به قسمتهای فنی فیلمسازی از جمله تدوین، فیلمبرداری و صدابرداری بوده و پیشنهاد برگزاری دورههای ویژه تخصصی در شهرستانها را به مدیریت انجمن سینمای جوانان ایران داده امسال خوشبختانه شاهد یک اتفاق خوب در بین فیلمهای فیلمسازان بوده و آنهم رشد تخصص فیلمبرداری در فیلمها بوده است. البته در این بین او به این نکته هم اشاره کرد که پیشرفت فناوریهای دیجیتال در سالهای اخیر باعث اضافه شدن یکسری امکانات ویژه برای دوربینهای فیلمبرداری شده که این امکانات کیفیت تصاویر را بالاتر برده است.
منوچهر اکبرلو منتقد نشست اظهار امیدواری کرد مدیران و متخصصین انجمن سینمای جوانان ایران با تحقیق و پژوهش بتوانند پاسخ خوبی برای این سوال پیدا کنند که آیا این پیشرفت در فیلمبرداری حاصل کارهای خلاقانه فیلمسازان کوتاه است یا امکانات بالایی که دوربینهای دیجیتال در اختیار آنها گذاشتهاند.
بحث دومی که بین اعلایی و اکبرلو درگرفت داستان ساخت فیلمهای تجربی بود. هم منتقد و هم کارشناس نشست بر این باور بودند که برخلاف کارهای داستانی و حتی مستند امکان نقد برای کارهای تجربی وجود ندارد. به این دلیل که فیلمسازان گاهی برداشتهای اشتباهی از اصطلاح ساخت فیلم تجربی دارند که این باعث میشود هرگاه نتوانند روایت درستی را برای اثر خود انتخاب کنند خیلی سریع نام تجربی را بر روی فیلمی که ساختهاند، بگذارند. در حالی که به اعتقاد آنها یک فیلمساز کوتاه اول باید اصول ساخت فیلم به شیوه سنتی را کاملا فراگرفته باشد و بعد به سمت ساخت داستانی برود که برای روایت آن از فرمهای نامتعارف استفاده کند. به گفته اکبرلو این مرز باریک بین مفهوم واقعی و تصور اشتباه فیلمسازان از فیلم تجربی باعث شده نقد و تحلیل درخصوص این فیلمها عمدتا بینتیجه باشد. اما اکبرلو یکی از نقاط مثبت فیلمهای روز اول جشنواره را توجه زیاد کارگردانان به مقوله استفاده از بازیگر حرفهای دانست. البته منظور او از بازیگر حرفهای صرفا ستاره سینما نیست، بلکه بازیگرهای محلی است که در تئاتر کار کردهاند یا توانایی بازیگری دارند. اعلایی هم ضمن تایید صحبتهای اکبرلو به این نکته اشاره کرد که امیدوار است ذهنیت کارگردانان و مدیران سینمایی ما به این سمت و سو برود که سینمای کوتاه سینمای آماتور نیست و گاهی میتوان بسیار حرفهایتر و تاثیرگذارتر از سینمای بلند هم باشد. پس از آن با حضور بعضی کارگردانان یکسری از فیلمهای روز نخست جشنواره مورد نقدوبررسی قرار گرفت.
در ادامه فیلمهای میثم آقاجانزاده، عادل تبریزی، ایران انتظام، سعید نجاتی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
برنامه های روز دوم سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
مهرداد اسکویی در سمینار آموزشی فیلمسازی مستد مشاهده گر، علی علایی و طهماسب صلح جو در نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه و خسرو سینایی و عباس رافعی در بخش فیلم کوتاه از کارگردانان سینمای بلند، هادی مقدم دوست با سربه مهر در افق نو و سی برگزیده – سی سال، سی نما از سی نما و مسابقه سینمای ایران و بین الملل در پردیس سینمایی ملت به روی صحنه می روند:
در حالی که اولین روز از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران با استقبال درخور توجه و تحسین آمیز علاقه مندان به فیلم کوتاه سپری شد علاقه مندان به تماشای فیلمهای بخش مسابقه ملی و بین الملل، افق نو با نمایش فیلم تنهای تنهای تنها، فیلم های کوتاه ناصرغلامرضایی و انسیه شاه حسینی، بخش اول سی برگزیده سی سال و سی نما از سی نما و همچنین بخشهای جنبی بین الملل نشستند. روز چهارشنبه 24 مهرماه همزمان با آغاز اکران و نمایش فیلم کوتاه در پردیس سینما ملت، در مجموع 5 سانس مسابقه بین الملل، هفت سانس مسابقه سینمای ملی به نمایش در می آید.
فیلمسازی مستند مشاهده گر با حضور مهرداد اسکویی در سالن شماره 2
سالن شماره دو پردیس سینما ملت از ساعت 9 صبح با نمایش قسمت دوم برگزیدگان بخش بین المللی جشنواره بیست نهم کارخود را آغاز خواهد کرد و سپس مروری بر فیلمهای کوتاه اسپانیا از ساعت 10:30 و در ادامه نمایش فیلمهای بخش سینمای کودک از ساعت 12:15 ادامه بخش برنامه این سالن است.
نمایش فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران از ساعت 14 در سالن شماره دو و در ادامه دومین سمینار آموزشی با عنوان فیلمسازی مستند مشاهده گر با حضور مهرداد اسکویی در پی خواهد بود و از ساعت 18:30 بخش سی برگزیده سی سال به نمایش برگزیدگان جشنواره از ابتدا تاکنون می پردازد و در نهایت از ساعت 20:30 نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه با حضور کارشناس مجری علی علایی و میهمان منتقد طهماسب صلح جو پایان بخش برنامه این سالن در روز دوم است.
افق نو: سر به مهر در سالن شماره 3
نمایش 4 سانس مسابقه سینمای ایران از ساعت 10 صبح تا 18 عصر و سپس نمایش فیلم سر به مهر در بخش افق نو به کارگردانی هادی مقدم دوست از ساعت 18:30 در سالن شماره سه و نمایش یک سانس مسابقه سینمای ایران از ساعت 20:30 و در نهایت سانس ویژه فیلم کوتاه از کارگردانان سینمای بلند با نمایش دو فیلم از خسرو سینایی و عباس رافعی از برنامه های سالن شماره سه است.
30 نما از سی نما در سالن شماره 4
شایان ذکر است سالن شماره چهار پردیس ملت نیز با نمایش آثار بخش مسابقه بین المللی از ساعت 9:30 الی 19:30 و نمایش یک سانس مسابقه سینمای ایران از ساعت 20 و در نهایت نمایش مجموعه ای با عنوان سی نمای کوتاه از سی نما از ساعت 22 به برنامه های این روز پایان خواهد داد.
سی امین جشنواره فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران و به دبیری هاشم میرزاخانی از 22 تا 28 مهرماه در پردیس سینما ملت و همزمان در سراسر کشور از 30 مهر تا 3 آبان ماه برگزار می شود.
-
عدلی: وضعیت دفتر سینمای جوان اردبیل امیدوارکننده است
انجمن سینمای جوان اردبیل یکی از دفاتری است که امسال با چهار اثر به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده بود. سعیده عدلی، سرپرست این انجمن درباره علتهای پیشرفت این استان نسبت به سالهای گذشته را توضیح میدهد. -
علیرضا رئیسیان: فیلم کوتاه در سینما مثل رباعی در شعر است
علیرضا رییسیان را به عنوان کارگردان فیلمهای بلند داستانی میشناسیم اما فعالیت اصلی او در مدیوم فیلم کوتاه در حوزه مستند است. او نزدیک به چهل فیلم کوتاه تهیه کرده و کارگردانی تعدادی از آنها را هم خودش برعهده داشته. علیرضا رییسیان در زمان جنگ هم عکاس بوده است و درباره ساختار فیلمهای مستند تا عکاسی نظرهایی دارد. -
ایوبی: سینمای کوتاه و مستند را مدرسه سینمای ایران میدانیم
دکتر حجتاله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، فیلمسازان کوتاه را نمایندگان مهم فرهنگ ایران معرفی کرد و تقسیم عادلانه امکانات سینمایی را مهمترین هدف سازمان سینمایی دانست. -
طهماسب صلحجو: حضور مخاطب به جشنواره اعتبار میدهد
طهماسب صلح جو مدرس و کارشناس سینما در باره ارزیابیش درمورد نحوه برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره با حس و حال و شور و هیجان خوبی برگزارشد و جوان های فیلمساز با علاقه در جشنواره حضور داشتند و حضور جوان ها و علاقمندان در هر جشنواره ای به آن وزن و اهمیت می دهد. جشنواره بدون مخاطب فاقد اثر گذاری و کارکرد است. -
غریبزاده: توجه به استاندارد پخش فیلم ویژگی جشنواره فیلم کوتاه
داریوش غریب زاده فیلمساز و کارشناس سینمای کوتاه در باره ارزیابیش از برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی ملت با امکانات مطلوب و کیفیت خوب پخش فیلم ها در حد استانداردی بود و شکل برگزاری جشنواره به نحوی بود که می شود آن را با جشنواره های الف جهانی مقایسه کرد و شرکت کننده ای ندیدم که از برگزاری جشنواره ناراضی باشد.
یک دیدگاه بگذارید