وین نی شوکلا: نکته جالب در جشنواره ویدیویی فعالیت گسترده زنان بود
«وین نی شوکلا» فیلمساز و داور بخش بینالملل فیلم ویدیویی تهران از کشور هند گفت: با توجه به اینکه این جشنواره اولین دورهای است که برگزار میشود اما تعداد زیادی فیلم از کشورهای فرانسه، لهستان، آلمان و دیگر کشورهای جهان را در جشنواره دیدیم؛ این خیلی برای من جالب و قابل توجه بود که یک جشنوارهای برای نخستین بار برگزار میشود؛ توانسته است این همه فیلم جذب کند.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» وی افزود: امکانات اجرایی، ارتباط دوستان جشنواره با هیات داوران خارجی و نحوه برگزاری فیلمها بسیار خوب و عالی بود. فیلم بچههای آسمان کار مجیدی اولین فیلمی بود که از سینمای ایران دیدم و بعد از آن به سینمای شما علاقهمند شدم.
وی تأکید کرد: در طول این سالها با فیلمهای بسیاری از ایران آشنا شدم. من تاکنون حدود 40 فیلم ایرانی دیدهام و نکته جالب برای من این است که کیفیت و ساختار این فیلمها خیلی خوب بودند. نکته جالبتر این است که ما سادگی را در این فیلم ها شاهدیم و این فیلمها، فارغ از اغراقگویی بود و این برای من خیلی جالب بود.
این داور هندی در مورد همکاری مشترک بین ایران و هند گفت: من موافق تولید و تهیه فیلمهای مشترک بین ایران و هند هستم و معتقدم برخی از دوستان و متخصصان در این زمینه، بیندیشند تا بتوان در آینده شاهد این همکاری بود. اگر چنین همکاری اتفاق بیفتد من حتماً استقبال خواهم کرد و این همکاری برای من خیلی خوشایند خواهد بود.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر دوبار هم به عنوان داور به ایران دعوت شوم استقبال خواهم کرد و هیچ تفاوتی نمیکند که من بهعنوان داور یا بهعنوان فیلمساز به ایران دعوت شوم. البته فقط در این ایران، شهر تهران را دیدم و تهران شهر بسیار زیبا و تمیزی بود ضمن اینکه مردم شما هم مردمان خوبی هستند.
وی همچنین گفت: نکته جالبی که در این جشنواره دیدم فعالیت گسترده زنان بود که بسیار سخت و کوشا فعالیت میکردند و برای من خیلی جالب است که زنان ایرانی اینقدر با جدیت کار میکنند ضمن اینکه هوای تهران هم خوب بود و ما شاهد طبیعت خوبی در این شهر بودیم. ایران را بسیار زیاد دوست دارم.
«وین نی شوکلا» خاطرنشان ساخت: برای دورههای بعدی این جشنواره آرزوی موفقیت دارم و تنها نکتهای که مایلم درباره جشنواره شما بگویم این است که خیلی دوست دارم این جشنواره به دیگر کشورها معرفی شود تا همه بدانند که چنین جشنوارهای با این کیفیت در ایران برگزار میشود.
سید مسعود اطیابی: ارزیابی من از این جشنواره برای اولین سال مثبت است
سید مسعود اطیابی کارگردان فیلم برج آرام گفت: زمانی که فیلمهای ویدئویی در جشنواره فیلم فجر به نمایش در میآمد بهدلیل توجه مخاطبین به فیلمهای سینمایی کسی نه توجه به این بخش داشت و نه فرصت دیدن این فیلمها را داشت و این فیلمها معمولاً در حاشیه قرار میگرفت و هیچ گاه هم به درستی مورد ارزیابی قرار نمیگرفت.
وی همچنین گفت: اما با تخصصیشدن این فیلمها دو ویژگی را میتوان در نظر گرفت اول اینکه از این پس شاهد توجه خوبی به این فیلمها خواهیم بود و این فیلمها مورد نقد و ارزیابی منتقدین قرار خواهند گرفت و به عبارت دیگر، دیده خواهند شد اما مساله دوم این است که فیلمهای ویدئویی با این جشنواره از فیلمهای سینمایی تفکیک خواهد شد و این فرصتی است که فیلمسازان حوزه ویدئویی با نگاه جدیتری به ساخت فیلمهای ویدئویی بپردازند.
وی افزود: من شاهد دیدن فیلم خودم برج آرام با تماشاچی بودم البته با کمی تأخیر رسیدم اما هرگز تصور نمیکردم چنین جمعیتی برای دیدن آن آمده باشند و با توجه به اینکه نمایش فیلم برج آرام در اولین سانس روز پنجشنبه بود اما باز هم تعداد حاضرین در سالن خیلی خوب بود.
مسعود اطیابی تأکید کرد: ارزیابی من از این جشنواره برای اولین سال مثبت است. برای من بهعنوان فیلمساز، برای ساخت بین فیلمهای سینمایی و ویدئویی تفاوتی وجود ندارد بلکه آنچه که برای من اهمیت دارد مضمون فیلم است بنابراین اگر مضمون و قصه فیلمنامه از ساختار قوی برخوردار باشد دیگر تفاوت نخواهد کرد که من آن را در قالب ویدئو یا در مدیوم سینما تولید کنم.
حبیب اسماعیلی: جشنواره دامنه تخصصیاش را در آینده گسترش دهد
حبیب اسماعیلی گفت: جشنواره فیلمهای ویدئویی تهران بتواند دامنه تخصصی خودش را در حوزه سینما در آینده گسترش دهد.
حبیب اسماعیلی تهیهكننده و بازیگر سینما در گفتوگو با روابط عمومی جشنواره فیلم ویدئویی تهران گفت: به نوبه خودم این استقلال را تبریک میگویم انشاالله جشنواره فیلم های ویدئویی تهران بتواند دامنه تخصصی خودش را در حوزه سینما در آینده گسترش دهد. برگزاری جشنواره ویدئویی تهران به فیلمسازان كمک میكند كه وارد عرصه سینما شوند، چرا كه به كارهایشان ارزش داده میشود. فیلمساز فرمت ویدئو وقتی میبیند كه جشنواره و مسابقهاش جدا شده و اثرش مورد ارزیابی و قضاوت قرار میگیرد و مخاطب هم از نزدیک كارش را میبیند؛ انگیزه مضاعف پیدا میكند تا در فیلم بعدیش بهتر و بیشتر كار كند و وقت و انرژی بگذارد و كار را به لحاظ كیفی بالاتر از اثر قبلی ارائه دهد.
وی همچنین گفت: این جشنواره مقداری تسهیلاتی را هم برای سازندگان و علاقمندان سینما بهوجود میآورد میتواند یک جور رقابت سالم ایجاد كند و كارها دیده شوند. امیدوارم برگزاری این جشنواره باعث شود فیلمهایی كه ساخته میشود كمتر سرسری گرفته شوند. با وجود چنین جشنوارهای فیلمساز سعی میكند فیلمی بسازد كه در رقابت شركت كند و مطرح شود و این مطرح شدن میتواند مؤثر باشد.
وی در ادامه افزود: من پیشنهادم این بود كه در جشنواره فیلمهایی كه برگزیده میشوند و خوب هم هستند بتوانند یك تكسانسی دوسانسی در سینما هم پخش شوند، این کار هم برای كسانی سازنده این فیلمها و هم در جذب مخاطب مؤثر خواهد بود.
برنامه «دو نیم ساعت» شبكه خبر میزبان عباسیان دبیر جشنواره
شبكه خبر با برنامه «دو نیم ساعت» شب گذشته میزبان محمدرضا عباسیان دبیرجشنواره بود. این برنامه كه توسط حمیدرضا مدقق از منتقدان و نویسندگان سینمایی اداره میشد پیرامون فیلمهای ویدئویی، جشنواره فیلم ویدئویی تهران و آسیب شناسی، ارزیابی و تحلیل نیازها و ضرورتها در این حوزه بود. نادر مقدس از فیلمسازان كشور و از سازندگان آثار ویدئویی نیز، در این نشست یک ساعته مهمان برنامه بود. در این برنامه ابعاد برگزاری، اهداف و تأثیرات و كاركردهای این رویداد سینمایی و تلویزیونی بررسی شد.
علی علایی: کشف استعداد از اتفاقهای خوب جشنواره فیلمهای ویدئویی است
علی علایی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: با مرور دورههای اخیر جشنواره فیلم فجر و حضور در بخش فیلمهای ویدئویی همیشه نظرات متضادی در رابطه با چرایی این نوع فیلمها در جشنواره فیلم فجر مطرح بوده به خاطر اینکه خودمان شاهد بودیم وقتی فضای جشنواره فیلم فجر در اختیار سینمایی قرار میگرفت، سالنهای نمایش فیلمهای ویدئویی با اقبال زیادی روبرو نبودهاند بهجز چند فیلم که آن هم بیشتر بخاطر شهرت نام فیلمساز بوده است بنابراین این جداییسازی توانست این نقیصه را رفع کند.
وی افزود: ساماندهی و ایجاد جشنوارهای به نام جشنواره فیلمهای ویدیویی خودش یک حرکت مثبت است و معتقدم باید برای هر محصول فرهنگی یک جشنواره در شأن و منزلت آن داشته باشیم و چون ما تاکنون برای فیلمهای ویدئویی، جشنواره خاصی نداشتیم لذا برگزاری این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است و میتواند به عنوان یکی از سرمایههای سینمایی کشور در سالهای آینده مطرح شود.
وی همچنین گفت: من از ابتدای برگزاری این جشنواره، حضور داشتم بهخاطر اینکه معتقدم تولد این جشنواره بسیار مبارک و نیاز جامعه سینمایی بوده است و باید این اتفاق میمون را به همه دستاندرکاران دستمریزاد گفت.
این منتقد اظهار داشت: سال گذشته که تعداد فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر از عدد خاصی بالا رفت و به 35 عنوان رسید وقتی این فیلمها نمایش داده شد بسیاری از همکاران من معتقد بودند که برخی از این فیلمها اصولا فیلم سینمایی محسوب نمیشوند و استاندارد جشنواره مثل فیلم فجر را که بخش فیلمهای سینمایی اکران است را ندارند و باید در جشنوارههای دیگری حضور داشته باشند.
حالا این جشنواره متولد شده است لذا من عدم استقبال برخی از این دوستان را نسبت به جشنواره را نمیدانم و برای آن پاسخی پیدا نمی کنم بنابراین آن فیلم هایی که قرار بوده در جشنواره فیلم فجر نباشند حالا در جشنواره فیلم های ویدیویی حضور دارند پس باید این فیلم ها را در این جشنواره دید و نسبت به نامشان داوری کرد. همانطور که ما معیارهای سینمایی، هیچ وقت فیلم کوتاه را داوری نمی کنیم.
علایی در مورد معضلات فیلمهای ویدئویی گفت: یکی از معضلات اینگونه آثار این است که از ابتدا بودجه این فیلمها با بودجه کم شروع شد و این معضل را به همین دلیل دامن زد که همواره فیلم ویدئویی یا سیاه مشق است یا کارگردان حرفهای در فواصل فیلمهای بلند، فقط برای گذران زندگی به این فیلمها روی میآورد اما ما به جد، شاهد بودیم که خیلی از فیلمسازان توانسته بودند با همان بودجه کم، فیلمهای مناسبی تولید کنند یکی از اتفاقهای خوب جشنواره فیلمهای ویدئویی بحث «کشف استعداد» است که میتوان بیشتر شاهد این استعدادها باشید کما اینکه بخشهای ویدئویی جشنوارههای دنیا هم با همین نیت برگزار می شوند.
وی همچنین گفت: یکی از دلایل حضور من در این جشنواره بیشتر این است که شاهد فیلمهای فیلمسازان جوانی باشیم که قبلاً فیلمهای کوتاه تولید کردهاند و الان ببینیم در ساخت فیلمهای بلند ویدئویی میتوانند یک قصه را در زمان 90 دقیقه تعریف کنند؟ ایماژ و روایت را شناختند؟ بنابراین دیدن فیلم از یک فیلمساز جوان برای من هیجانانگیزتر از دیدن یک فیلمساز کهنهکار خواهد بود.
علی علایی تأکید کرد: باید بپذیریم که فیلمهای ویدئویی از دل صنعت دیجیتال بیرون آمده است، این صنعت در حال حاضر دارد عرصههای تولید آثار فرهنگی و هنری را تحت شعاع قرار میدهد و فرآیند تولید محصولات فرهنگی را با انقلابی مواجهه کرده است و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست. باید قبول کنیم که سینمای آینده، سینمای دیجیتال است و روزی به همین نزدیکی، آپاراتهای سنگین و حجیم 35 میلیمتری از بدنه سینمای حرفهای رخت بربندند.
-
عباسیان: مهمترین هدف جشنواره افزایش کیفیت فیلمهای ویدیویی
محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران در گفتگویی مفصل اهداف، ابعاد و برنامه ها و دستاوردهای جشنواره فیلم ویدیویی تهران را تشریح كرد. -
معرفی نامزدهای بخش مسابقه ایران جشنواره ویدیویی تهران
نامزدهای بخش مسابقه ایران(رویش یاسها) جشنواره فیلم ویدیویی تهران معرفی شدند. -
حضور مهمانان خارجی و نظرات مدیران درباره جشنواره ویدیویی
میهمانان خارجی نخستین جشنواره بینالمللی فیلم ویدئویی تهران، دیروز سهشنبه برای دیدن فیلمهای جشنواره به مجموعه سینما فلسطین آمدند. -
کارگردانان خارجی: فضای جشنواره ویدیویی تهران دوستانه است
دو کارگردان با دو ملیت متفاوت، یکی از آلمان و دیگری از ترکیه که مشترکا با ساخت فیلم «کارامان» از کشور آلمان در بخش مسابقه بینالملل نخستین جشنواره بینالمللی فیلم ویدئویی تهران حضور دارند. -
تجلیل از سربازان گمنام امام زمان(عج) در اختتامیه جشنواره ویدیویی
در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران از سربازان گمنام امام زمان (عج) به خاطر دستگیری عوامل ترور شهیدان هسته ای تجلیل می شود.
یک دیدگاه بگذارید