کارگردان چینی برنده شیر طلایی از استفاده از صحنههای غیر مستند و نمایشی در مستند جدید خود دفاع کرد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» جیا ژانگکه در یک نشست پس از نخستین نمایش مستند بلا استفاده در هنگ کنگ تایید کرد که برخی صحنهها را ساخته است، اما گفت این تصاویر با واقعیت چین که او تلاش کرده به تصویر بکشد، سازگار است.
این مستند با موضوع مْد در چین در شصت و چهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز جایزه بهترین فیلم مستند بخش «افقها» را به دست آورد.
ژانگکه در این مستند کار «ما که»، طراح مد مشهور چینی را به تصویر کشیده و آن را با تصاویر خیاطان محله اطراف و کارگران معدن زغال سنگ در استان شمالی شانزی مقایسه کرده است.
بلا استفاده شامل مصاحبههایی با ما که است که کارگردان میگوید آنها را تغییر نداده است، اما تصاویری از یک پیرمرد و جوانانی در فیلم هست که لباسهایشان را هنگام سوار شدن بر موتورسیکلت به نمایش میگذارند.
ژانگکه گفت این تصاویر زندگی خشن و پرحرکتی را که او در چین دیده است، بازتاب میدهند.
این فیلمساز تحسین شده همچنین از «مستندسازان بنیادگرا» که اعتقاد دارند فیمساز باید سالها باید سوژهها را دنبال کند و منتظر باشد که اتفاقی بیفتد، انتقاد کرد.
او تاکید کرد: واقعیت در فیلمهای مستند وجود ندارد، بلکه حسی از واقعیت است که دیده میشود.
ژانگکه در شصت و سومین دوره جشنواره ونیز جایزه شیر طلایی برای بهترین فیلم را به خاطر زندگی ساکن به خود اختصاص داد.
یک دیدگاه بگذارید