بهرام عظیمی گفت: انیمیشن در کشور ما بلاتکلیف مانده است و تولیداتمان بین مرز خیلی حرفهای تا متوسط باقی مانده است.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، بهرام عظیمی کارگردان و طراح انیمیشن و داور دهمین جشنواره رویش با بیان این مطلب افزود: کشور ما همچنان که در صنعت نسبت به سایر کشورهای پیشرفته بسیار عقب است، در سینما و انیمیشن هم عقب مانده است. الان ما حتی نسبت به کشورهایی همچون کره و هند و چین که ۲۰ یا۲۵ سال پیش همترازمان بودند نیز عقب ماندهایم.
وی افزود: در حال حاضر هزینه کردن برای انیمیشن در کشورهای پیشرفته به خصوص آمریکا و ژاپن با سایر نقاط دنیا متفاوت است. آنها سرمایه گذاری میکنند و این سرمایه گذاری بازده مالی بسیار بالایی برایشان دارد. مبنای یک انیمیشن در آمریکا این است که از یک کودک تا یک انسان مسن میتواند انیمیشن را ببیند و تحت تاثیر قرار بگیرد. البته گونههای دیگر تصویری چنین خاصیتی را ندارند. هنوز هم کشورهایی که روی انیمیشن خیلی سرمایه گذاری میکنند، انگشتشمار هستند.
وی علت این ضعف را متوجه نگاه مدیران و سیاست گذاریهای غلط دانست و گفت: اولویت توجه در سینمای ما، به سمت سینما زنده معطوف شده. سینمای زندهای که داستان و وقایعش در زمان حال اتفاق میافتد حالا اگر پله بعدی هم باشد گذشته را میسازند. در سینمای ایران هیچ وقت به آینده روی نمیآوریم. آینده در سینمای ما یعنی یک هفته یا نهایتا یک ماه بعد. از سوی دیگر انیمیشن میتواند این خلا را پر کند چرا که هنر آیندهنگر است. ولی در کشور ما اصلا به آینده اهمیت نمیدهند.
عظیمی ادامه داد: تجربه نشان داده که سبک انیمیشن ایرانی بدون تحرک، کند، پر دیالوگ و بی بهره از موسیقی است. البته در این میان هر از چند گاهی آثاری میبینیم که امیدوارمان میکند. اما هنوز سر موسیقی مشکل داریم. موسیقی در انیمیشن سینمایی بسیار مهم است. حتی ما اندازه کارگردان انیمیشن افغانی و عراقی دستمان برای کار در انیمیشن هم باز نیست. خوراک انیمیشن ما سالهاست توسط انیمیشنهای درجه یک خارجی تامین شده و خلا نیاز به انیمیشن پرشده است. حالا به جایی رسیدهایم که اصلا توانایی رقابت با انیمیشنهای خارجی را نداریم. حالا اگر انیمیشنی ساخته میشود که کمی خوب است، همه میگوییم خدا را شکر.
وی بودجه و هزینه ساخت را در کم اقبالی نسبت به انیمیشن موثر دانست و افزود: در انیمیشن به خاطر هزینه بالایی که دارد نیازمند بودجه دولتی است. برای مثال با بودجه یک انیمیشن متوسط ایرانی میتوان پنج تا فیلم ساخت. پس مدیر هنری ما ریسک نمیکند و ترجیح میدهد پنج تا فیلم زنده بسازد تا یک انیمیشن. چرا که انیمشن ما هنوز نتوانسته امتحانش را پس دهد و واقعا مدیران ما نمیتوانند به امثال من با ۲۵ سال سابقه اطمینان کنند که هم فیلم خوب باشد و هم بازگشت مالی داشته باشد. مشکل دیگر این است که مثلا هزینه شما 2 میلیارد است و شما 1میلیارد و نیمش را خودتان میدهید و 500 میلیون را یک بخش دولتی میپردازد اما آنها به اندازه 5 میلیارد در کار شما دخالت میکنند.
داور دهمین جشنواره رویش این جشنواره را در توسعه انیمشن کشور موثر دانست و گفت: رویش جشنوارهای با موضوع دینی است اما دست هنرمند را باز گذاشته تا دین را در خانواده، زندگی و جامعه جستجو کند و نگاه باز و وسیعی به موضوع دارد. اگر شما یک انیمیشن ارزشی به معنای واقعی کلمه داشته باشید، رویش از آن استقبال می کند. خیلی از فیلمسازان ما دوست دارند انیمیشنشان برای نخستین بار در رویش اکران شود و برای خود من هم چنین بوده است. رویش جایگاهی مهمی همچون دوسالانه انیمیشن ایران را داراست.
وی نسبت به آینده انیمیشن ابراز امیدواری کرد و افزود: از نظر من 3 یا 4 سال است که انیمیشن در کشور ما به دلایل مختلف از جمله رکود مالی که در جامعه است، افت کرده اما در همین چند سال رکود انیمشین، ما شاهد حضور مدیران فرهنگی درجه یک در عرصه فرهنگ کشورمان هستیم. زمانی بود که ما تولید داشتیم اما مدیران خوبی وجود نداشتند، اما حالا مدیر خوب وجود دارد اما پول نیست و انیمیشن ما دچار رکود شده. امیدوارم هرچه زودتر فضای جامعه و تولید به نقطهای برسد که بتوان از وجود این مدیران استفاده خوبی کرد و شاهد شکوفایی انیمیشن کشور بود.
دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، 27 الی 30 دی ماه در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد. دسترسی به وب سایت جشنواره به نشانی: www.ruyeshfestival.ir امکان پذیر است.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، بهرام عظیمی کارگردان و طراح انیمیشن و داور دهمین جشنواره رویش با بیان این مطلب افزود: کشور ما همچنان که در صنعت نسبت به سایر کشورهای پیشرفته بسیار عقب است، در سینما و انیمیشن هم عقب مانده است. الان ما حتی نسبت به کشورهایی همچون کره و هند و چین که ۲۰ یا۲۵ سال پیش همترازمان بودند نیز عقب ماندهایم.
وی افزود: در حال حاضر هزینه کردن برای انیمیشن در کشورهای پیشرفته به خصوص آمریکا و ژاپن با سایر نقاط دنیا متفاوت است. آنها سرمایه گذاری میکنند و این سرمایه گذاری بازده مالی بسیار بالایی برایشان دارد. مبنای یک انیمیشن در آمریکا این است که از یک کودک تا یک انسان مسن میتواند انیمیشن را ببیند و تحت تاثیر قرار بگیرد. البته گونههای دیگر تصویری چنین خاصیتی را ندارند. هنوز هم کشورهایی که روی انیمیشن خیلی سرمایه گذاری میکنند، انگشتشمار هستند.
وی علت این ضعف را متوجه نگاه مدیران و سیاست گذاریهای غلط دانست و گفت: اولویت توجه در سینمای ما، به سمت سینما زنده معطوف شده. سینمای زندهای که داستان و وقایعش در زمان حال اتفاق میافتد حالا اگر پله بعدی هم باشد گذشته را میسازند. در سینمای ایران هیچ وقت به آینده روی نمیآوریم. آینده در سینمای ما یعنی یک هفته یا نهایتا یک ماه بعد. از سوی دیگر انیمیشن میتواند این خلا را پر کند چرا که هنر آیندهنگر است. ولی در کشور ما اصلا به آینده اهمیت نمیدهند.
عظیمی ادامه داد: تجربه نشان داده که سبک انیمیشن ایرانی بدون تحرک، کند، پر دیالوگ و بی بهره از موسیقی است. البته در این میان هر از چند گاهی آثاری میبینیم که امیدوارمان میکند. اما هنوز سر موسیقی مشکل داریم. موسیقی در انیمیشن سینمایی بسیار مهم است. حتی ما اندازه کارگردان انیمیشن افغانی و عراقی دستمان برای کار در انیمیشن هم باز نیست. خوراک انیمیشن ما سالهاست توسط انیمیشنهای درجه یک خارجی تامین شده و خلا نیاز به انیمیشن پرشده است. حالا به جایی رسیدهایم که اصلا توانایی رقابت با انیمیشنهای خارجی را نداریم. حالا اگر انیمیشنی ساخته میشود که کمی خوب است، همه میگوییم خدا را شکر.
وی بودجه و هزینه ساخت را در کم اقبالی نسبت به انیمیشن موثر دانست و افزود: در انیمیشن به خاطر هزینه بالایی که دارد نیازمند بودجه دولتی است. برای مثال با بودجه یک انیمیشن متوسط ایرانی میتوان پنج تا فیلم ساخت. پس مدیر هنری ما ریسک نمیکند و ترجیح میدهد پنج تا فیلم زنده بسازد تا یک انیمیشن. چرا که انیمشن ما هنوز نتوانسته امتحانش را پس دهد و واقعا مدیران ما نمیتوانند به امثال من با ۲۵ سال سابقه اطمینان کنند که هم فیلم خوب باشد و هم بازگشت مالی داشته باشد. مشکل دیگر این است که مثلا هزینه شما 2 میلیارد است و شما 1میلیارد و نیمش را خودتان میدهید و 500 میلیون را یک بخش دولتی میپردازد اما آنها به اندازه 5 میلیارد در کار شما دخالت میکنند.
داور دهمین جشنواره رویش این جشنواره را در توسعه انیمشن کشور موثر دانست و گفت: رویش جشنوارهای با موضوع دینی است اما دست هنرمند را باز گذاشته تا دین را در خانواده، زندگی و جامعه جستجو کند و نگاه باز و وسیعی به موضوع دارد. اگر شما یک انیمیشن ارزشی به معنای واقعی کلمه داشته باشید، رویش از آن استقبال می کند. خیلی از فیلمسازان ما دوست دارند انیمیشنشان برای نخستین بار در رویش اکران شود و برای خود من هم چنین بوده است. رویش جایگاهی مهمی همچون دوسالانه انیمیشن ایران را داراست.
وی نسبت به آینده انیمیشن ابراز امیدواری کرد و افزود: از نظر من 3 یا 4 سال است که انیمیشن در کشور ما به دلایل مختلف از جمله رکود مالی که در جامعه است، افت کرده اما در همین چند سال رکود انیمشین، ما شاهد حضور مدیران فرهنگی درجه یک در عرصه فرهنگ کشورمان هستیم. زمانی بود که ما تولید داشتیم اما مدیران خوبی وجود نداشتند، اما حالا مدیر خوب وجود دارد اما پول نیست و انیمیشن ما دچار رکود شده. امیدوارم هرچه زودتر فضای جامعه و تولید به نقطهای برسد که بتوان از وجود این مدیران استفاده خوبی کرد و شاهد شکوفایی انیمیشن کشور بود.
دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، 27 الی 30 دی ماه در پردیس سینمای هویزه مشهد مقدس، برگزار خواهد شد. دسترسی به وب سایت جشنواره به نشانی: www.ruyeshfestival.ir امکان پذیر است.
اخبار مرتبط
-
معرفی برگزیدگان دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»
برگزیدگان دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» طی مراسمی در مشهد مقدس معرفی شدند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» این مراسم با حضور مسئولین حوزه هنری، مسئولیت جشنواره و سینماگران و تقدیر از مدیران نه دوره گذشته جشنواره، خانواده شهدا و برگزیدگان برگزار شد. -
محمد حمزهزاده: فیلم دینی، مروج سبک زندگی مصلحانه است
محمد حمزهزاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: فیلم دینی فیلمی است که نگاهی مصلحانه داشته باشد و از آفات این مسیر به دور باشد. -
رئیس حوزه هنری: رویش فرصتی برای پرورش استعدادها است
رئیس حوزه هنری گفت: رویش فرصتی برای دیده شدن و کمک به پرورش استعدادها و معرفی آنها است.به گزاش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» محسن مومنی شریف درباره عملکرد جشنواره رویش گفت: رویش چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی مدام در حال رشد است و داوران نیز از محتوا و کیفیت کارهای راه یافته راضی بودهاند. -
دیدار فیلمسازان با تولیت آستان قدس رضوی در جشنواره «رویش»
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عدد و رقم مهم است، اما مخاطب نیز مهم است، باید در ارائه هنر برای مخاطب ذایقه سازی شود.به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» مدیران حوزه هنری و گروهی از فیلمسازان به زیارت حرم مطهر حضرت رضا (ع) مشرف شدند و دیداری با حجت الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی داشتند. -
دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» آغاز به کار کرد
سید جواد رفائی، دبیر اجرایی دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» همزمان با آغاز به کار دهمین دوره از این جشنواره گفت: هدف اصلی ما در جشنواره رویش فقط فیلم دیدن نیست بلکه میخواهیم ارتباطی معنوی بین فیلم سازان سراسر کشور و امام هشتم (ع) برقرار شود و «رویش» پایگاهی برای رشد معنوی هنرمندان فیلم ساز کشور باشد.
آخرین خبرها
یک دیدگاه بگذارید