پیروز کلانتری عضو هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم شهر گفت: هیچ ملاحظه و اعمال نظری در انتخاب آثار این بخش نبوده است.
این مستندساز درباره جای خالی بسیاری از مستندهای مطرح شهری همچون «چنارستان»، «اهالی خیابان یک طرفه»، «آقای بیکار»، «آزاد راه»، «کافه تهران»، «بازار از طهران تا تهران» و ... در بخش مستند جشنواره فیلم شهر گفت: از سوی مسوولان جشنواره نگاه خاصی حاکم نبود و از طرف هیأت انتخاب نیز ملاحظات خاصی وجود نداشت، اما ترکیب اعضای این هیأت به گونهای بود که این آثار رأی نیاوردند.
کلانتری اضافه کرد: به هر حال هیأت انتخاب ترکیب متفاوتی دارد و اعضای آن سلایق گوناگونی داشتند، به همین دلیل درباره انتخاب بعضی فیلمها به اجماع نرسیدند و در مورد بعضی فیلمسازان هم فیلم دیگری از آنها را انتخاب کردند و این گونه نبود که فیلم خاصی کنار گذاشته شود یا دیدگاه خاصی درباره انتخاب بعضی فیلمها اعمال شود.
او در ادامه با آسیبشناسی جشنوارههای موضوعی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم در این گونه جشنوارهها پرداختن به اصل موضوع است، اما متأسفانه این امر مهم در جشنوارههای موضوعی ما نادیده گرفته میشود و گاه میبینیم فیلمهایی انتخاب میشود که آثار خوبی هستند اما ارتباطی به موضوع جشنواره ندارند.
این کارگردان اضافه کرد: جشنواره موضوعی باید یک موضوع خاص را در سینما برجسته و توجه افکار عمومی را نسبت به آن جلب کند، یعنی مهم این است که وجه اجتماعی فیلمها و نسبت فیلمها با آن موضوع مورد توجه قرار بگیرد نه اینکه جشنواره موضوعی هم مثل یک جشنواره تخصصی سینما برگزار شود.
کلانتری خاطرنشان کرد: به همین دلیل باید در ترکیب هیأتهای انتخاب جشنوارههای موضوعی کسانی حضور داشته باشند که نسبت به آن موضوع خاص اشراف داشته باشند، اما متاسفانه این روند در جشنوارههای موضوعی ما وجود ندارد.
اعضای هیات انتخاب جشنوارهی فیلم شهر در بخش مستند را سیدکاظم علوی، پیروز کلانتری، مصطفی دالایی، وحید چاووش و محمدرضا شهیدیفرد، تشکیل میدادند.
اخیرا سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در متنی به عدم انتخاب برخی مستندهای برگزیده شهری جشنواره حقیقت واکنش نشان داده است و در مطلبی آورده است:«نکته اینجاست که فیلمهای مستند چنارستان (هادی آفریده) و اهالی خیابان یکطرفه (مهدی باقری) که برگزیدهی بخش ویژهی مستندهای شهری هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت شده بودند، از نظر دوستان جشنواره شهر شایسته شرکت و رقابت در این رویداد نبودهاند! آنهم در شرایطی که این بخش ویژه، با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و داوران منتخب این سازمان برگزار شده بود!
«آقای بیکار» بهترین فیلم مستند نیمهبلند هشتمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به کارگردانی علی همراز و «آزادراه» آخرین ساخته محسن خانجهانی و کاندید دریافت جایزه از سیوسومین جشنواره فیلم فجر نیز از جمله آثاری بودند که به زعم هیات محترم انتخاب، شایستگی نمایش در بخش مسابقه فیلمهای مستند جشنواره شهر را نداشتهاند!
جالب اینجاست که این فیلمها، از پُرمخاطب ترین مستندهای جشنواره بینالمللی سینماحقیقت هم بودند و نمایش آنها در جشنواره شهر میتوانست با افزایش آمار تماشاگران این رویداد همراه شود.
ثانیههای سربی مستند تحسینشدهی رضا رضوی که در بخش پانورامای جشنواره ایدفا هلند (معتبرترین جشنواره مستند دنیا) به نمایش درآمده و مستندی دربارهی حوادث میدان ژاله تهران در دوران انقلاب اسلامی است نیز نظر هیات انتخاب را جلب نکرده است؛ مثل فیلم خیابان ۵۷ مهدی جوزایی که مروری بر خیابان انقلاب تهران از دوران انقلاب اسلامی تا امروز دارد و بواسطهی موضوع آن، برای اولین بار به دبیرخانه این جشنواره موضوعی ارائه شده بود.
بازار از طهران تا تهران ساخته رضا خانلری، شهر پولکی به کارگردانی محسن خانجهانی، خونه (خدایار قاقانی)، کافه تهران (نیلوفر سعیدی)، تهران در گذر لوطیها (علیرضا خالقوردی) هم از مرتبطترین فیلمهای مستند شهری هستند که از این کنار رفتن بینصیب نماندهاند.
یک دیدگاه بگذارید