علی قربانی دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش این جشنواره را ویترین سینمای دینی دانست و گفت: کشف استعدادهای جوان در زمینه تولید آثار دینی و حمایت از آنها، فراهم آوردن فضای رقابتی سالم برای تشویق فیلمسازان جوان برای پرداخت به سینمای دینی و فراهم آوردن زمینهای برای افزایش تولیدات سینمایی با رویکرد دینی و معنوی از دیگر اهداف ما در این جشنواره است.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، نشست خبری جشنواره فیلم «رویش» روز یکشنبه سوم اسفندماه با حضور علی قربانی دبیر این جشنواره، بهنام بهادری مسئول امور بینالملل و همچنین محمدرضا زنگنه مجری کارشناس نشست برگزار شد.
در ابتدای این نشست علی قربانی درباره جشنواره فیلم «رویش»، توضیح داد: اصلیترین بخش این جشنواره، مسابقه ملی است و همچنین بخش جوانههای «رویش» که به فیلمسازان اول و دوم اختصاص دارد و بخش سوم هم بخش خارج از مسابقه است.
وی با اشاره به اهداف جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، بیان کرد: هدف ما این بود که این جشنواره ویترین شایستهای در حوزه سینمای دینی باشد. همچنین کشف استعدادهای جوان در زمینه تولید آثار دینی و حمایت از آنها، فراهم آوردن فضای رقابتی سالم برای تشویق فیلمسازان جوان برای پرداخت به سینمای دینی و فراهم آوردن زمینهای برای افزایش تولیدات سینمایی با رویکرد دینی و معنوی از دیگر اهداف ما در این جشنواره است. راهکاری هم که در نظر گرفتیم، تقویت و توسعه بخشهای مختلف جشنواره بود که اضافه کردن عناوین جوایز به این دوره از جشنواره از جمله بخشهایی بود که گسترش یافت.
قربانی اضافه کرد: همچنین بخش غیر رقابتی جشنواره فیلم «رویش» تقویت شد و ما فکر کردیم که توجه به مقوله توزیع و پخش فیلم میتواند در رسیدن به اهداف جشنواره کمک کند و به حمایت از تولیدات و فیلمساز بینجامد. امسال ما با تاسیس باشگاه فیلم سوره و فعالیت مرکز مستند حوزه هنری، توانستیم به جریان فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند کمک کنیم.
تعامل سه ضلع مخاطب، هنرمند و اثر هنری در جشنواره «رویش»
دبیر جشنواره فیلم «رویش» در ادامه با بیان اینکه این جشنواره بستر مناسبی برای تولیدات دینی است، گفت: در این جشنواره سه ضلع مخاطب، اثر هنری و هنرمند میتوانند در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند و ما به دنبال پاسخ این سوال هستیم که آیا سینمای دینی تحققپذیر است و یا اینکه پرداختن به نمادها و المانهای دینی، اثری را دینی میکند یا خیر؟
وی با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، اعلام کرد: ۱۳۴۴ اثر از ۷۸۸ شرکتکننده به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان ۹۴۷ اثر در بخش ملی و ۳۹۷ اثر در بخش جوانههای «رویش» حضور داشت.
قربانی درباره هیات انتخاب این جشنواره عنوان کرد: امسال برای اولین بار هیات انتخاب تخصصی در جشنواره تشکیل شد تا نگاه دقیقتری به آثار وجود داشته باشد. توجه ما در این حوزه به چهرههای جوان بود و در ترکیب هیات داوران از این چهرهها و از برگزیدگان قبلی جشنواره استفاده شد.
دبیر جشنواره فیلم «رویش» درباره پذیرفته نشدن بعضی از آثار، بیان کرد: «رویش» جشنواره موضوعی است و ما در آن علاوه بر تکنیک، به محتوا هم توجه داشتیم که بعضی از فیلمها هر دوی این موارد را با هم لحاظ نکرده بودند. بعضی از فیلمها در عین اینکه تکنیک خوبی داشتند، به سمت خرافه رفته بودند و یا اینکه هم تکنیک و هم محتوای خوبی داشتند اما بعضی از مقررات جشنواره را رعایت نکرده بودند.
وی با اشاره به نمایش آثار در بخش مسابقه ملی، جوانههای «رویش» و خارج از مسابقه، بیان کرد: آثار جشنواره در بخش مسابقه ملی در ۱۷ سانس نمایش داده میشوند و یک بار هم نمایش آنها تکرار میشود. در بخش جوانههای «رویش» در پنج سانس و در بخش خارج از مسابقه در شش نوبت نمایش داده میشود. البته درباره بخش خارج از مسابقه باید توضیح داد که فیلمهای خوبی از فیلمسازان بزرگی در این بخش حضور دارند و این بخش نسبت به بخش مسابقه، از کیفیت پایینتری برخوردار نیست.
معرفی جشنواره «فیلم «رویش»» و «فیلم ۱۰۰» در حاشیه برگزاری جشنواره های منطقه
در ادامه این نشست بهنام بهادری، مسئول امور بینالملل جشنواره درباره فراخوانی که در این دوره از جشنواره فیلم «رویش» در بخش بینالملل داده شد، توضیح داد: در فراخوان اولیه برای بخش بینالملل فضایی دیده نشد اما ما فکر کردیم که جشنواره «رویش»، قابلیت فعالیت در سطح منطقه و بینالملل را دارد. بنابراین در سطح کشورهای همسایه، ایران، منطقه و بینالملل فراخوانی را ارایه کردیم. هدفمان هم این بود که تولید فیلم دینی را در سطح بینالملل گسترش دهیم.
وی اضافه کرد: ما با جشنوارهها در حوزه منطقه و بینالملل تعامل برقرار کردیم و با فیلمسازان و تهیهکنندگان این جشنواره ارتباط مستقیمی داشتیم. برنامهریزیهایی هم صورت گرفت تا کارگاهها و ورکشاپهایی را برای معرفی جشنواره «فیلم «رویش»» و «فیلم ۱۰۰» در حاشیه این جشنوارهها برگزار کنیم.
مسئول امور بینالملل جشنواره فیلم «رویش» با اشاره به آمار آثار رسیده به جشنواره، بیان کرد: در بخش چشمانداز بینالملل در سال جاری ۱۲۴ فیلم و در بخش فیلمسازان مسلمان ۲۰ فیلم به جشنواره رسیده است و در مجموع ۱۴۴ فیلم در جشنواره شرکت کردهاند که از میان آنها ۳۲ کشور در بخش چشمانداز و ۹ کشور در بخش فیلمسازان مسلمان بودهاند.
اکران ۱۴ فیلم در بخش چشمانداز بینالملل و ۹ فیلم در بخش فیلمسازان مسلمان
بهادری بیان کرد: در نهایت ۱۴ فیلم در بخش چشمانداز بینالملل و ۹ فیلم در بخش فیلمسازان مسلمان برای اکران پذیرفته شدند که معیار ما برای انتخاب آنها، اخلاقگرایی و ارتباطشان با دین بود.
در این جلسه علی قربانی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری این دوره از جشنواره فیلم «رویش» در تهران که پیش از این در مشهد برگزار میشد، توضیح داد: امسال هیچ ارادهای در مسئولان شهر مشهد برای برگزاری جشنواره فیلم «رویش» وجود نداشت. مسئولان این شهر حاضر نشدند هیچ کمکی به ما داشته باشند. در صورتی که ما بارها از طریق حوزه هنری تلاش کردیم تا با مسئولان رایزنی کنیم اما مسئولان حاضر به همکاری نبودند و حتی قرار بود هزینه تبلیغات میدانی در سطح شهر مشهد را ما پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: به طور مثال مالکیت سینما هویزه مشهد با حوزه هنری است اما چون موسسه سینما شهر این پردیس را دو سال پیش بازسازی کرد، مالکیت آن پنج سال از حوزه هنری گرفته شد و مسئولان حاضر نشدند برای جشنواره فیلم «رویش»، سالنهای سینما هویزه مشهد را تماما در اختیار ما بگذارند. قرار بر این بود که سه سالن کوچک این سینما به جشنواره «رویش» تعلق بگیرد. اما اعتقاد ما بر این بود که جشنواره فیلم «رویش»، ظرفیتی بسیار بزرگتر از این دارد که تنها در سه سالن برگزار شود. حتی مسئولان حاضر نشدند که برای اختتامیه جشنواره، سالن اصلی را در اختیار ما بگذارند و برای همان سه سالن هم میخواستند هزینه دریافت کنند و همه اینها باعث شد که این دوره از جشنواره فیلم «رویش» در تهران برگزار شود.
انتقال جشنواره «رویش» از مشهد به تهران برای صرفه جویی در برگزاری نبود
دبیر جشنواره فیلم «رویش» در ادامه با بیان اینکه انتقال این جشنواره از مشهد به تهران در حدود ۳۰۰ میلیون صرفهجویی دربر داشته است، گفت: اقدام ما برای انتقال جشنواره برای صرفهجویی نبود و ما واقعا با برگزاری آن در مشهد مشکلی نداشتیم اما مشکل، نبود همکاری مسئولان مشهد با حوزه هنری بود.
وی درباره بودجههای حوزه هنری، عنوان کرد: بودجه ما نسبت به سایر دستگاههای هنری، محدود است و حتی هزینه برگزاری جشنواره در حوزه هنری با دیگر جشنوارهها قابل قیاس نیست. همچنان که همیشه گفته شده است حدود ۶۴ درصد از بودجه حوزه هنری صرف فعالیت و تولید اثر میشود. در صورتی که در دستگاههای دیگر حدود ۷۰ درصد بودجه، صرفه هزینههای جاری و پرداختها میشود.
قربانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اکران فیلم «رستاخیز» در بخش نمایش ویژه این جشنواره و تفاوت آن با نسخه نمایش داده شده در جشنواره فیلم فجر سی و دوم، عنوان کرد: هدف ما این بود که فیلم «رستاخیز» را در جشنواره اکران کنیم اما از اینکه این فیلم اصلاحیه داشته باشد یا خیر، اطلاعی نداریم.
دبیر جشنواره فیلم ««رویش»» در پایان سخنان خود گفت: در آیین اختتامیه جشنواره از افرادی که در سالهای اخیر در تولید فیلمها و سریالهای دینی سهم داشتهاند، دعوت و تجلیل خواهد شد. این را هم باید تاکید کنم که موفقیت در چرخه اکران فیلمها در صورتی است که ارتباط مستمری میان فیلمساز و مخاطب صورت بگیرد و از جمله راهکارهای ما برای این منظور این است که به حمایت از فیلمسازان توجه کنیم.
-
برگزیدگان نهمین جشنواره «رویش» معرفی شدند
برگزیدگان نهمین جشنواره فیلمهای کوتاه دینی رویش طی مراسمی در تالار اندیشه حوزه هنری معرفی شدند. -
اجرای ۱۲ قطعه موسیقی در اختتامیه «رویش»
اجرای ویژه موسیقی ۱۲ فیلم دینی با حضور کارگردانان این فیلم ها، بخشی از برنامه اختتامیه را به خود اختصاص میدهد که ۸ اسفند ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار میشود. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» علی قربانی، دبیر نهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش، جزئیات مراسم اختتامیه این جشنواره را اعلام کرد. -
رضا میركریمی: فیلم دینی آگاهی دهنده است
رضا میر کریمی كارگردان فیلم زیر نور ماه درباره نهمین جشنواره فیلمهای كوتاه دینی رویش گفت: فیلمهایی كه با ایجاد چالش سعی میكنند افراد جامعه را نسبت به مسئولیتهای خود آگاه سازند، قطعاً فیلم دینی هستند. -
علی قربانی: رویش از نگاه کلیشهای و شعاری پرهیز میکند
علی قربانی دبیر جشنواره رویش تاكید كرد: این جشنواره یكی از جشنواره هایی است كه میتواند عدم داشتن نگاه شعارزده و سطحی به مقوله دین را ترویج داده و پرهیز از مستقیم گویی در آثار دینی را بین هنرمندان فیلمساز اشاعه دهد.هدف اصلی این جشنواره بسترسازی برای افزایش تولید فیلمهایی با رویكرد مذهبی و دینی با ساختارهای حرفهای است. -
مقدمدوست: در شناخت سینمای دینی رو به جلو حركت كردهایم
هادی مقدم دوست كارگردان سینما معتقد است كه سینمای دینی پدیده ای بالغ، سالم و بدون تعریف كامل است.
یک دیدگاه بگذارید