رزاق‌کریمی: «نینجای ایرانی» تصویر زن مسلمان ایرانی را تغییر داد

مرتضی رزاق کریمی قائم مقام و معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که در چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فلاهرتینا روسیه حضور داشت؛ از استقبال از مستندهای ایرانی در جشنواره گفت.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، وی اشاره کرد مستند نینجای ایرانی به کارگردانی مرجان ریاحی تصویر زن مسلمان ایرانی را تغییر داد.
رزاق کریمی درباره جشنواره گفت: جشنواره فلاهرتینا در واقع ادای دینی به رابرت فلاهرتی از پایه گذاران سینمای مستند و خالق نانوک شمالی است. امسال در این جشنواره، مستندسازان صد و سی‌اُمین سالروز تولد این مستندساز را جشن گرفتند.
این جشنواره به تدریج جایگاه خودش را میان جشنواره‌های معتبر دنیا پیدا کرده است. ما امسال شاهد حضور فیلمسازان و داوران معتبر و همچنین سینماگران بنام مستند از اروپا و آمریکا در این جشنواره بودیم و فیلم‌های قابل تاملی در این جشنواره به نمایش درآمد.
معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: امسال علاوه بر اینکه ما دو فیلم نینجای ایرانی مرجان ریاحی و مشدی اسماعیل مهدی زمان‌پور کیاسری را در بخش مسابقه داشتیم، بخش ویژه‌ای هم برای سینماحقیقت و فیلم‌های ایرانی در نظر گرفته شده بود و چهار فیلم به انتخاب پاول پچنکین دبیر جشنواره در این بخش به نمایش درآمد.
من به عنوان نماینده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در جلسات نمایش این فیلم‌ها حضور داشتم. جلسات نقد هم بعد از نمایش فیلم‌ها برگزار می‌شد که خیلی هم مفید بود. پس از نمایش فیلم مرجان ریاحی در خصوص زنان مسلمان در ایران و آزادی آن‌ها مباحثی مطرح شد که بسیار مفید و قابل استفاده بود.
در بخش مسابقه تقریبا سالن نمایش برای همه فیلم‌ها پُر بود و اغلب استقبال خوبی صورت می‌گرفت. حتی در بخش ویژه مرور جشنواره سینماحقیقت هم شاهد استقبال مخاطبان از مستندهای ایرانی بودیم. زمان نمایش مستند خاطراتی برای تمام فصول خیلی از حاضران ایستاده فیلم را تماشا کردند!
رزاق کریمی در خصوص حضور در جشنواره‌ها و عرضه بین‌المللی سینمای مستند گفت: اگر هدف ما این است که با یک فیلم به خارج از ایران برویم و در یکی دو جلسه، یک مستند ایرانی را نمایش دهیم، من همچنان نظر مدیران قبلی که اعتقاد داشتند حضور در عرصه بین المللی اهمیت زیادی ندارد را تایید می‌کنم؛ اما اگر این حضور هدفمند و مستمر باشد و تولیدات ما به سمت استانداردسازی پیش رود، هم سینمای مستند ایران ارتقاء پیدا می‌کند و هم به لحاظ اقتصادی سودمند می شود. ضمن اینکه این مساله از نظر فرهنگی هم توجیهات بیشتر دارد. ما از میزان مخاطبان بالقوه سینمای مستند ایران در سطح جهان خبر نداریم اما اگر به تولید مشترک برسیم، مخاطبان ما بالفعل می‌شوند. ما در این یک سال بخش کوچکی از این راه را رفتیم. در ‌‌نهایت رویکرد ما این است که به صورت جدی وارد بازارهای جهانی بشویم. از همین رو قرار است در جشنواره سینماحقیقت با مهمان‌های معتبر خارجی تعامل برقرار کنیم و به نوعی تبادل فرهنگی صورت گیرد.
وی افزود: فیلم نینجای ایرانی در جشنواره فلاهرتینا بازتاب‌های فراوانی داشت. فیلمی که به مردم دنیا نشان می‌دهد برخلاف آنچه از زنان مسلمان ایرانی به نمایش درآمده، آنها می‌توانند در جامعه فعال باشند و این مساله زاویه دید را نسبت به زنان ایرانی تغییر می‌دهد. این فیلم بحث‌های جدی به راه انداخت. یکی از مسلمانان حاضر در سالن پیشنهاد داد این فیلم در مسجد جامع شهر پرم روسیه به نمایش درآید. این فیلم موج مثبتی را ایجاد کرد.
ما باید به فیلمسازان‌مان اعتماد کنیم. فیلم‌هایی هستند که در عرصه بین المللی اعتبار و حیثیت و حتی امنیت بین المللی می‌آورند. مدیران فرهنگی، سینماگران و مسئولان باید ظرفیت‌های‌شان را بالا ببرند.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.
آخرین خبرها