سایه بیاعتمادی
منیژه آقائی کارشناس ارشد مشاوره خانواده است. او از سال 88 تاکنون در بیش از دو سریال و ده فیلم کوتاه فعالیت داشته است. این چراغهای خاموش دومین تجربه فیلمسازی آقائی است که باتوجه به امکانات و تجهیزات در دسترس، نتیجه نهایی را قابل قبول میداند و معتقد است بخش زیادی از پیش بینیها و انتظارتی که نسبت به فیلم داشته، بر آورده شده است.
فیلمنامه فیلم شما پیچیدگیهای خاصی دارد؛ موقع انتخاب این فیلمنامه نگران بازخورد تماشاگران نبودید؟
تا حدودی نگرانی از همراه نشدن با فیلم وجود داشت چون در فیلمنامه تقدم و تاخر زمانی سکانسها به جز سکانس ابتدا و انتها، در سکانسهای میانی، از انتها به ابتدا چیده شده بود. بعد از تصویربرداری و روی میز تدوین این سردرگمی به شدت احساس میشد که در تدوین نهایی چینش سکانسها به صورتی اتفاق افتاد که به میزان قابل توجهی این نگرانی از بین رفت.
عنوان «این چراغهای خاموش» در واقع بخشی از فیلم است. چه شد که این اسم را انتخاب کردید؟
دقیقا عنوان این چراغهای خاموش به روابط شخصیتهای فیلم اشاره دارد. سایه بیاعتمادی و تیرگی و خاموشی در روابط شخصیتها را میتوان مشاهده کرد.
این عنوان از بیتی از اشعار فروغ فرخزاد با پیشنهاد نویسنده فیلمنامه وام گرفته شده است.
حال و هوای فیلم و نتیجه نهایی آن چقدر با ذهنیت شما پیش از ساخت فیلم همخوانی دارد و آیا توانستید به نتیجه دلخواه برسید؟
هر اثر هنری در زمان خلق با توجه به دیدگاه، دانش و تجربهای که هنرمند در همان زمان و شرایط خاص دارد، تا حدودی پیش بینیها و انتظاراتی که دارد را بر آورده میکند. در این فیلم نیز با توجه به پذیرش واقعیتهایی در مورد تواناییهایم به عنوان کارگردان و نیز امکانات و تجهیزات در دسترس، نتیجه نهایی را قابل قبول میدانم چون بخش زیادی از پیش بینیها و انتظارتی که نسبت به فیلم داشتم بر آورده شد.
شما علاوه بر کارگردانی در فیلمتان بازی هم کردهاید. آیا بازی در فیلم از تمرکزتان برای کارگردانی کم نمیکرد؟
در فیلم علاوه بر کارگردانی چندین مسئولیت دیگر هم داشتم؛ اما سعی کردم با هماهنگی با دیگر عوامل و برگزاری جلسات متعدد با مدیر تصویربرداری، در پلانهایی که بازیگر بودم، بیشترین تمرکزم روی بازیگری باشد و بعد از ضبط پلان بررسی ضعفها و مشکلات را انجام بدهم.
فیلم شما تصویربرداری و تدوین خوبی دارد. چطور ایدههایتان را با تصویربردار و تدوینگرتان هماهنگ میکردید؟
آشنایی و همکاریهای قبلی با مدیر تصویربرداری و دیگر تصویربرداران و تدوینگر که نویسنده فیلمنامه این فیلم نیز هستند و نزدیکی دیدگاههایمان در زمینه فیلم کوتاه و برگزاری جلسات متعدد در پیش تولید و هماهنگی در بخشهای مختلف اجرایی، انعطافپذیری افکار و دانش و تجربه مدیر تصویربرداری و تدوینگر، تا اندازه زیادی ذغدغه انتقال دیدگاهها و ایدههایم را مرتفع کرد.
وضعیت فیلمسازی در حوزه فیلم کوتاه در بندرعباس را چطور ارزیابی میکنید؟
مشکلات در حوزه فیلم کوتاه در بندرعباس، از مسائل مبتلا به سینمای فیلم کوتاه در کل کشور ناشی میشود؛ مثل عدم حمایت مالی و معنوی نهادهای متولی امور فرهنگی و هنری.
اما به یقین اولین و اساسیترین مشکل در شهری جنوبی که با مرکز و دیگر شهرهای بزرگ کشور فاصله مکانی زیادی دارد، مسئله آموزش متناوب و به روز هنرجویان، فیلمسازان و دیگر عوامل سینمایی است که باعث کاهش کیفیت آثار تولیدی در حوزه فیلم کوتاه میشود.
فیلمتان به تازگی در فرهنگسرای طوبی بندرعباس نمایش داشت؛ دیدگاه تماشاگران و کارشناسان درباره فیلمتان چه بود؟
بیشترین نقدی که به فیلم شد مربوط به فیلمنامه بود که بخشی از نقدها به جا و بخشی هم به خاطر سطح انتظارات برخی مخاطبها نسبت به فیلمهای داستانی بود که در جلسه نقد و بررسی فیلم راجع به آنها حرف زده شد.
یک دیدگاه بگذارید