خسرو سینایی در چهارمین سمینار آموزشی جشنواره فیلم کوتاه

 خسرو سینایی، برگزارکننده چهارمین سمینار آموزشی جشنواره بود که به هنگام ورود تمامی حضار به احترام ورودش ایستادند و برایش دست زدند. این فیلمساز هم بعد از گفتن این‌که به چنین جلسات شلوغی عادت ندارد، درباره تجربیاتش در سینمای ایران صحبت کرد.
سینایی معتقد است کسانی که می‌گویند سینما فقط همان فرمی است که آن‌ها به آن اعتقاد دارند و جز این نیست، گفت اشتباه می‌کنند: به نظر من  آدم اگر خلاق باشد همه کار می‌تواند بکند. فقط باید زبان سینما را بدانید.
چرا بعضی از فیلم‌های ما داستان خوبی دارند، اما خوب از آب درنمی‌آیند؟ این سوالی است که سینایی مطرح کرد و درباره‌اش توضیح داد: باید بدانید یک داستان خوب روی کاغذ حتما به یک فیلم خوب تبدیل نمی‌شود.  بلکه زمانی این اتفاق می‌افتد که فیلمساز بتواند این داستان را به زبان سینما بیان کرد.
سینایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه چرا فیلم اول فیلمسازان، معمولا خوب از آب درمی‌آید اما آنها در فیلمهای دوم، سوم، چندان موفق نیستند هم گفت: این اتفاق به این علت می‌افتد که فیلمسازان بعد از مدتی خودشان را فقط دربند داستان قرار می‌دهند و ساختار فیلم را فراموش می‌کنند. برای همین است که ساختارگرایی انگار دارد به ایده‌گرایی تبدیل می‌شود. اگر شما یک داستان را با زبان سینمایی بیان نکنید، آن داستان را همانند یک لطیفه فقط یک بار می‌شود تعریف کرد. او نهایتا روی این نکته تاکید کرد که فیلمسازان باید بین مدیوم سینما و کتاب تفاوت قائل شوند و درک کنند که فیلم و کتاب، دو زبان متفاوت برای روایت دارند.
استقبال از چهارمین سمینار آموزشی جشنواره سی ام با حضور سینایی به شکلی بود که علاقه مندان ایستاده برنامه را پیگیری می کردند.
مشکل فیلمنامه، یک مشکل جهانی است
سمینار بخش بین‌الملل روز گذشته – جمعه 26 مهرماه - با موضوع تولید مشترک در پردیس ملت برگزار شد. یسری بوسعید، کارگردان و مدرس فیلمنامه‌نویسی تونسی، اهمان یوخن مدرس آلمانی انیمیشن در سوئیس، جولیا گست یکی از معروف‌ترین مستندسازان بریتانیا و پائولا پالاسیوس، مستندساز اسپانیایی، از جمله میهمانان این نشست بودند.
بوسعید در این نشست گفت: من موضوع تولید مشترک را برای این جلسه انتخاب کردم، چون به نظر می‌رسد می‌تواند دری برای فیلمسازان جوان ایرانی باشد. البته خود من درباره فیلمنامه‌نویسی صحبت خواهم کرد. چندین سال است که به صورت تخصصی فیلمنامه می‌خوانم و هنوز فکر می‌کنم هیچ چیزی نمی‌دانم. البته به نظرم مشکل فیلمنامه، فقط مختص ایران نیست. در همه جای جهان این مشکل وجود دارد. فیلمسازان باید بدانند که سه شرط برای داشتن یک فیلم خوب لازم است: داستان خوب، داستان خوب و داستان خوب!

جولیا گست: تبادلات فرهنگی؛ اتفاق خوب جشنواره فیلم کوتاه تهران است
جولیا گست، مستندساز انگلیسی و فارغ التحصیل رشته هنرهای زیبا از دانشگاه گلد اسمیت لندن، که تاکنون به تماشای نزدیک به صد و هشتاد اثر در جشنواره فیلم کوتاه تهران نشسته است، فیلم های به نمایش درآمده در بخش تجربی سینمای ایران را قوی تر از سایر بخش ها توصیف کرد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گست، که به طور تخصصصی در زمینه مستندسازی فعال است، ضمن تحسین آثار تجربی فیلمسازان ایرانی، فیلم های به نمایش درآمده در این بخش را در مقایسه با سایر بخش ها امیدوارکننده تر دانست. این مستندساز انگلیسی در ادامه صحبت هایش، برگزاری کارگاه های آموزشی بیش تر و میزگردهای نقد و بررسی را یکی از عوامل مؤثر در بالا رفتن کیفیت جشنواره فیلم کوتاه عنوان کرد. او همچنین برگزاری این گونه میزگردها را  برای تبادل نظر و یافتن راهکارهایی برای حل مشکل توزیع و عرضه ی آثار کوتاه ضروری خواند. گست که تاکنون در شمار زیادی از جشنواره های بین المللی حضور یافته، حضور و پشتیبانی رسانه های تلویزیونی را لازمه ی حمایت از فیلمسازان سینمای کوتاه دانست؛ چرا که از نقطه نگاه این فیلمساز اروپایی جشنواره فیلم کوتاه به صرف حضور مخاطبان رونق نخواهد گرفت، بلکه اهمیت حضور فیلمسازان مختلف باید در چنین رویداد فرهنگی هنری نیز به نوبه ی خود پررنگ و چشمگیر باشد. جولیا گست، نقطه قوت جشنواره فیلم کوتاه را حضور مهمانان خارجی و تبادلات فرهنگی ای عنوان کرد که مسیر را برای همکاری های بعدی میان فیلمسازان ملیت های مختلف هموار خواهد کرد. این هنرمند انگلیسی در پایان صحبت هایش ضمن اشاره به نکات مثبتی در که در آثار فیلمسازان ایرانی در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران وجود داشته، بیان داشت که آثار ایرانی هنوز جای بیش تری برای رشد و پیشرفت دارند. به همین منظور گست پیشنهاد کرد که بهتر است فیلمسازان ایرانی تمرکز و توجه بیش تری را معطوف قصه فیلم های خود کنند تا به این ترتیب به بالا رفتن کیفیت آثار تولیدی سینمای ایران کمک کرده باشند.   
 

پائولا پالاسیوس؛ راه‌های ارائه فیلم به یک کانال بین‌المللی
پالاسیوس در این نشست گفت: برای ارائه یک فیلم به یک کانال بین‌المللی، شما چهار راه پیش‌رو دارید. اولین راه Full communication است. یعنی  اینکه ایده ساخت فیلم را به یک کانال بین‌المللی می‌دهید و آن‌ها شما را کاملا به لحاظ مالی، حمایت می‌کنند. دومین راه تولید مشترک است که حداقل به دو کشور نیاز دارد. سومین راه هم این است که  یک فیلم را می‌سازید، بعد زمانی که هنوز به صورت کامل تولید نشده، آن را ارائه می‌کنید. بعد به آن کانالی که قرار است شما را حمایت کند می‌گوید که فیلم من هنوز تمام نشده. آنها هم اگر تمایل داشته باشند حمایت می‌کنند تا فیلم‌تان را تمام بکنید. چهارمین راه هم فروش فیلم‌های تکمیل شده است.
گست گفت: می‌خواهم کانالی را که 4 سال پیش در بریتانیا تاسیس شده است، معرفی کنم. این سازمان کارش این است که کانال‌های تلویزیونی را در موضوعات مختلف حمایت مالی کند و این سازمان در طی سال‌ها پیشرفت کرده و حمایت‌کنندگان زیادی به دست آورده است. هرکسی می‌تواند با ساخت فیلم‌هایی در مورد حقوق زن‌ها، حقوق جهانی، هنر و فرهنگ با تمرکز بر روی فرهنگ خیابانی و یا تمرکز روی بازیافت در این سازمان از حمایت مالی برخوردار بشود. برای اطلاعات بیشتر فیلمسازان به سایت Britdoc.org سر بزنند.
یوخن هم گفت: من می‌خواهم مدرسه لوزان در سوییس را معرفی کنم. متاسفانه مخارج زندگی در سوییس زیاد است و مدرسه ما بورسیه‌ای برای پذیریش دانشجویان ندارد. اما برای مقطع فوق‌لیسانس ما به صورت بین‌المللی دانشجویان را می‌پذیریم و این پذیرش بدین شکل است که شما ایده‌ای را برای ما می‌فرستید و اگر موردقبول واقع شد، همه مدرسان به شما کمک می‌کنند تا ایده‌تان را به سرانجام برسانید و بتوانید پس از آن انیمیشن‌سازی را به صورت مستقل دنبال کنید.

 روز چهارم با میهمانان فیلمساز پنج قاره
برگزاری سمینار بین‌الملل باعث شد تا در روز چهارم جشنواره، حضور میهمانان خارجی در جشنواره فیلم کوتاه، پررنگتر باشد.
اگر جزو افرادی باشید که هر روز چند ساعتی از وقت‌تان را در پردیس ملت بگذرانید، خیلی‌خوب متوجه تغییر حال‌وهوای جشنواره فیلم کوتاه تهران شده‌اید. هرچه به روزهای پایانی جشنواره نزدیک می‌شویم، استقبال مخاطبان هم از بخش‌های مختلف آن بالاتر می‌رود. برگزاری سمینار بین‌الملل، نمایش فیلم‌هایی بازیگران مطرح، کارگاه‌های آموزشی و ... در بالارفتن این استقبال بی‌تاثیر نیستند.

 یک کارگاه هیجان‌انگیز با حضور علیرضا خمسه
آخرین سمینار آموزشی جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور علیرضا خمسه برگزار می‌شود. یکی از اتفاق‌های مهم روز ششم برپایی کارگاه آموزشی علیرضا خمسه با موضوع بازیگردانی در فیلم کوتاه است. این سمینار آموزشی از ساعت 15:45 در سالن شماره 2 آغاز می‌شود. با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد علیرضا خمسه در آموزش مبانی بازیگری باید شاهد برپایی یک سمینار هیجان‌انگیز باشیم. اما در بخش افق نو قرار است فیلم دربند به بهانه حضور هومن بهمنش به عنوان مدیر فیلمبرداری در آن به نمایش دربیاید. فیلم‌های دریای پارس ساخته منوچهر طیاب و زندگی در ارتفاعات به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد هم در بخش فیلم‌‌های کوتاه از کارگردانان سینمای بلند روی پرده می‌رود. نمایش فیلم‌های این بخش از ساعت 22:15 شروع می‌شود.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.
اخبار مرتبط
  • عدلی: وضعیت دفتر سینمای جوان اردبیل امیدوارکننده است

    عدلی: وضعیت دفتر سینمای جوان اردبیل امیدوارکننده است

    انجمن سینمای جوان اردبیل یکی از دفاتری است که امسال با چهار اثر به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده بود. سعیده عدلی، سرپرست این انجمن درباره علت‌های پیشرفت این استان نسبت به سال‌های گذشته را توضیح می‌دهد.
  • علیرضا رئیسیان: فیلم کوتاه در سینما مثل رباعی در شعر است

    علیرضا رئیسیان: فیلم کوتاه در سینما مثل رباعی در شعر است

    علیرضا رییسیان را به عنوان کارگردان فیلم‌های بلند داستانی می‌شناسیم اما فعالیت اصلی او در مدیوم فیلم کوتاه در حوزه مستند است. او نزدیک به چهل فیلم کوتاه تهیه کرده و کارگردانی تعدادی از آن‌ها را هم خودش برعهده داشته. علیرضا رییسیان در زمان جنگ هم عکاس بوده است و درباره ساختار فیلم‌های مستند تا عکاسی نظرهایی دارد.
  • ایوبی: سینمای کوتاه و مستند را مدرسه سینمای ایران می‌دانیم

    ایوبی: سینمای کوتاه و مستند را مدرسه سینمای ایران می‌دانیم

    دکتر حجت‌اله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، فیلمسازان کوتاه را نمایندگان مهم فرهنگ ایران معرفی کرد و تقسیم عادلانه امکانات سینمایی را مهم‌ترین هدف سازمان سینمایی دانست.
  • طهماسب صلح‌جو: حضور مخاطب به جشنواره اعتبار می‌دهد

    طهماسب صلح‌جو: حضور مخاطب به جشنواره اعتبار می‌دهد

    طهماسب صلح جو مدرس و کارشناس سینما در باره ارزیابیش درمورد نحوه برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: جشنواره با حس و حال و شور و هیجان خوبی برگزارشد و جوان های فیلمساز با علاقه در جشنواره حضور داشتند و حضور جوان ها و علاقمندان در هر جشنواره ای به آن وزن و اهمیت می دهد. جشنواره بدون مخاطب فاقد اثر گذاری و کارکرد است.
  • غریب‌زاده: توجه به استاندارد پخش فیلم ویژگی جشنواره فیلم کوتاه

    غریب‌زاده: توجه به استاندارد پخش فیلم ویژگی جشنواره فیلم کوتاه

    داریوش غریب زاده فیلمساز و کارشناس سینمای کوتاه در باره ارزیابیش از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری جشنواره در پردیس سینمایی ملت با امکانات مطلوب و کیفیت خوب پخش فیلم ها در حد استانداردی بود و شکل برگزاری جشنواره به نحوی بود که می شود آن را با جشنواره های الف جهانی مقایسه کرد و شرکت کننده ای ندیدم که از برگزاری جشنواره ناراضی باشد.