عضو هیات داوری اولین جشنواره فیلمنامهنویسی انقلاب اسلامی گفت: در زمینه فیلمنامهنویسی انقلاب سرمایهگذاری مادی و معنوی لازم نشده و ما به تولید فیلمنامههای ارزشمند در زمینه انقلاب به شدت نیاز داریم.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» احمد شاکری، عضو هیات انتخاب جشنواره فیلمنامهنویسی انقلاب اسلامی در گفتوگو با ستاد خبری این جشنواره، درباره ویژگیهای جشنواره فیلمنامهنویسی گفت: در درجه اول باید به کارکردهای این جشنواره در حوزه فیلمنامهنویسی انقلاب و این که در طول چند دهه اخیر و به ویژه در دهه 80 تکثر و تنوع این نوع جشنوارهها به نقطه قابل توجهی رسیده است، تامل شود.
وی با اشاره به این که انتخاب یک برنامه با عنوان جشنواره، تنها داستاننویسی، فیلم نامهنویسی و سینما نیست، بیان کرد: کسی که نگاه عملگرایانه به این موضوع دارد به دنبال تولید اندیشه، اثر خلاق، جریانسازی و تولید هنری در حوزه نویسندگان انقلاب است.
وی تصریح کرد: اما به لحاظ منطقی و تجربی و یا استخراج نکات جشنوارههای دیگر عموما فیلمنامهنویسان حرفهای در این جشنوارهها حضور نمییابند چرا که آثار آنها در خارج از جشنواره مورد اقبال قرار میگیرد و امکان تولید اثر را دارد اما برخی از افرادی که حرفهای نیستند، ترجیح میدهند آثار خود را در جشنواره نشان دهند.
شاکری یکی دیگر از مشکلات را قصهپردازی در آثار روایی و سینمایی دانست و بیان کرد: جشنواره فیلمنامهنویسی انقلاب در تلاش برای رفع چنین معضلاتی باید باشد.
وی تصریح کرد: جشنوارهها باید بر اساس کارکرد تفاوت داشته باشند. و این جشنواره میتواند جریانساز باشد و چهرههای جدیدی را معرفی کند.
شاکری با بیان این که میتوان پیشنهاداتی را در این زمینه مطرح کرد، اظهار داشت: اگر چنین جشنوارهای بخواهد موفق باشد، باید چرخه برنامهها را تکمیل کند. یعنی چرخهای که مربوط به نگارش فیلمنامه و پس از آن میشود، چراکه فیلمنامه یک اثر کامل روایی نیست و باید حتما تولید شود تا قابل عرضه باشد.
وی یکی از مباحث مهم درمورد فیلمنامهنویسی را داستان فیلم عنوان کرد و افزود: متاسفانه اکنون از داستانی که شایسته روایت باشد بهره نمی بریم و در این زمینه نیازمند تحلیل هستیم.
وی خاطر نشان کرد : از آنجا که عنوان این جشنواره به قید انقلاب میپردازد، باید ببینیم که این قید برچه اساسی مورد توجه قرارگرفته است. بر اساس استفاده مشهور از این واژه، انقلاب یک واقعه تاریخی زمان بندی است که در بهمن 57 به پیروزی رسید. در سینما، تئاتر و ادبیات این قید نقش موضوعی دارد و من معتقدم وصف انقلاب نباید وصف موضوعی برای قالب ها باشد، بلکه باید وصفی مضمونی داشته باشد، چراکه وصف اولی دیگر ابعاد فرهنگی و اقتصادی انقلاب را در نظر نمیگیرد.
وی بیان کرد: یکی از عوامل مهم بحث تجربه است که در پرداخت به وقایع نقش مهمی دارد و هنرهای روایی عموما ارتباط مستقیمی با تجربه دارند. البته منظور از این تجربه، تجربه محسوس نیست بلکه نویسنده بدون حضور در مکانی و با درک آن موقعیت میتواند روایت جهانی از یک موضوع داشته باشد. در حقیقت منظور از تجربه، حوزه وسیعی از ادراک، کشف و ایمان از حقایق است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال به نظر میرسد در زمینه فیلمنامهنویسی انقلاب، سرمایهگذاری مادی و معنوی لازم نشده و ما به تولید فیلمنامههای ارزشمند در زمینه انقلاب به شدت نیاز داریم.
-
معرفی برگزیدگان جشنواره فیلمنامهنویسی انقلاب اسلامی
آئین پایانی نخستین دوره این جشنواره شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سینمافرهنگ تهران برگزار شد. -
پیام وزیر ارشاد به جشنواره مستقل فیلمنامهنویسی انقلاب
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نخستین جشنواره مستقل فیلمنامهنویسی انقلاب اسلامی پیام داد. -
لشکریپور: سینمای انقلاب باید سینمایی مبتنی بر ارزشها باشد
طراح نخستین جشنواره مستقل فیلمنامهنویسی انقلاب اسلامی گفت: مشکل سینمای انقلاب نگاه سیاستزده به مسایل است که این تفکر غلطی به شمار میرود اما سینمای انقلاب باید سینمایی مبتنی بر ارزشها باشد. -
سیاستگذاری برای جشنواره فیلمنامهنویسی انقلاب ضروری است
دبیر نخستین جشنواره مستقل فیلمنامهنویسی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره حاصل دغدغههای شخصی معاونت فرهنگی فارابی است، گفت: برنامهریزی و سیاستگذاری ثابت برای تداوم این جشنواره ضروری است. -
نشست رسانهای جشنواره فیلمنامهنویسی انقلاب برگزار شد
نشست رسانهای نخستین جشنواره مستقل فیلمنامه نویسی انقلاب اسلامی صبح امروز در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
یک دیدگاه بگذارید