عضو هیات داوران سوگواره لحظههای عاشورایی این برنامه را حرکتی بالنده در فضای فرهنگی هنری کشور دانست و گفت: ادامه اینگونه برنامه ها میتواند در تغییر فضای سینمایی و ارتقا سواد بصری جامعه موثر باشد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری سوگواره لحظههای عاشورایی، محمود عبدالحسینی رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به برگزاری سوگواره لحظههای عاشورایی در بخشهای فیلم و عکس اظهار داشت: هر حرکتی در جهت ارتقا سواد بصری جامعه قابل حمایت، تشویق و تقدیر است هرچند که ضعفهایی داشته باشد.
وی در خصوص تاثیر تصویر در انتقال پیام در مقایسه با سایر رسانهها افزود: تصویر آنقدر اثرگذار است که گفته میشود برابر هزار کلمه است و اگر با مضامین اسلامی آمیخته شود این تاثیر دوچندان خواهد شد.
دبیر بخش عکس جشنواره سراسری مطبوعات تصریح کرد: با نقدی به گذشته و تاریخ عکاسی در مییابیم به عنوان مثال عکسهایی که از جنگ ویتنام گرفته شد آنچنان چهره کریه استکبار را به تصویر کشید که باعث شد چرخه جنگ و جهت حرکت آن عوض شود و در تاریخ انقلاب اسلامی نیز عکس بیعت همافران با امام خمینی(ره) در 19 اردیبهشت 1358 در روند و شتاب انقلاب اسلامی بسیار تاثیرگذار بود.
عبدالحسینی ابراز داشت: عکس و تصویر همچنین در روشنگری مردم در دفاع مقدس، صلابت و ایستادگی رزمندگان و تهییج مردم جهت حرکت و حضور در جبهه ها برخلاف اینکه اصل موضوع، خشن و اسفبار بود، بسیار مؤثر واقع شد، در بمباران شیمیایی حلبچه و سردشت نیز تصاویری که عکاسان از این صحنه ها گرفتهاند، سندی است که در هر دادگاهی معتبر و غیرقابل انکار است.
عضو هیات داوران سوگواره لحظههای عاشورایی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) که فرمود هنر عبارت است از دمیدن روح در کالبد انسان ها ابراز داشت: دمیدن روح یعنی تولد انسان به وسیله هنر، ولی متاسفانه این امر در سینمای ایران اتفاق نیفتاده است و نتوانسته آنچه را بایسته و شایسته نظام اسلامی ماست به خوبی انجام دهد.
وی با تاکید براینکه باید از کارهای کلیشهای و گیشهای خصوصا در موضوعات دینی و مذهبی پرهیز شود ادامه داد: در غیر این صورت موضوع دچار انحراف شده و اصل موضوع لوث میشود.
عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان، عدم مطالعه و شناخت صحیح سینماگران و نیز عدم استقبال مخاطبان را از عوامل قلت تولیدات عاشورایی در حوزه سینما ذکر کرد و افزود: علت عدم استقبال مخاطب این است که آثار خوب و در خور توجه ارائه نشده که موردپسند وی باشد؛ باید قدری تامل کنیم که چرا فیلم محمدرسول الله(ص) بعد از سالیان سال هنوز هم هر بار که پخش میشود علاقمندان و مخاطبان بسیاری دارد، طبعا چون کارگردان آن در پی مطالعه و تحقیق، شناخت لازم را پیدا کرده و از تکنیک و ابزار هم به خوبی بهره گرفته، اثری ماندگار تولید شده است.
عبدالحسینی گفت: فیلمهای ما اغلب دچار شعارزدگی و پرداخت ناموزون به موضوع شده است بنابراین جایگاه خاصی در میان مخاطبان پیدا نمیکند.
وی با اشاره به اهمیت ورود نهادهای دینی به عرصه هنر خاطرنشان کرد: برای بهتر و کامل تر انجام دادن هر کاری باید به متخصص رجوع کرد؛ هنر نهادها و مراکز دینی این است که با هنرمندان ارتباط قوی و دوسویه برقرار کرده و در جهت اعتلای موضوعات فرهنگی مذهبی که در حوزه سینما و تلویزیون تولید می شود مشاوره دهند.
این عکاس برجسته ادامه داد: بحث پیوند حوزه و دانشگاه که در سال 59 مطرح شد، گستره وسیعی دارد و یکی از موارد آن کارشناس فرهنگی هنری است یعنی کسانی که ضمن تسلط بر مباحث دینی در فرهنگ و هنر هم شناخت دارند باید به کسانی که کار عملیاتی میکنند ایده بدهند تا تولید آثار فاخر دینی را شاهد باشیم.
عبدالحسینی با بیان اینکه سوگواره لحظههای عاشورایی حرکتی بالنده و سازنده در جامعه فرهنگی هنری کشور به شمار میرود ابراز امیدواری کرد: ادامه اینگونه برنامهها بتواند در تغییر فضای سینمایی و ارتقا سواد بصری جامعه موثر باشد.
گفتنی است دومین سوگواره لحظههای عاشورایی در بخشهای فیلم، عکس و فیلمنامه با موضوعات «نگاه مردم به عاشورا و حماسه حسینی»، «عزاداری سنتی و عزاداری امروزی» و «روحانیت و نهضت امام حسین(ع)» از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار میشود.
علاقهمندان میتوانند آثار خود را تا پنجم اردیبهشت روی لوح فشرده به نشانی مشهد، خيابان سنايي، میدان صاحبالزمان(عج)، مرکز فرهنگی تبلیغی شهید هاشمینژاد، گروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامی خراسان رضوی ارسال کنند.
گفتنی است دسترسی به فرم مقررات شرکت در سوگواره اینجا امکان پذیر است.
-
کارگاه تخصصی فیلمنامهنویسی در حاشیه لحظههای عاشورایی
مدیرگروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: کارگاه تخصصی فیلمنامه نویسی ویژه مبلغان هنرمند 30 و 31فروردین در مشهد برگزار میشود. -
سینمای عاشورا باید چگونه حسین شدن را به تصویر بکشد
پرویز شیخ طادی با تاکید براینکه هنرمندان باید با اهداف الهی و بومی پیش روند گفت: متاسفانه در اغلب موارد فضای عاشورا را فضای افسرده و تراژدی صرف معرفی میکنیم در حالی که اگر پویایی عاشورا و پتانسیلی که در آن وجود دارد را ملاک قرار دهیم بسیار اثربخش خواهد بود. -
فرخندهکیش: مفاهیم عاشورایی نمود بارز سینمای دینی است
فرید فرخنده کیش، مدرس و پژوهشگر سینما گفت: قلت آثار فاخر مذهبی در سینما و عدم فرهنگسازی در این زمینه، موجب افت سلیقه مخاطبان در حد نمودهای کلیشهای شده است. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری سوگواره لحظههای عاشورایی، وی در خصوص برگزاری سوگواره سراسری لحظههای عاشورایی اظهار داشت: ظرف چند سال گذشته با حضور جشنوارههای تخصصی سینمای دینی و به ویژه جشنواره رویش، این نگاه در سینما تقویت شده اما کافی نیست. -
معرفی داوران دومین سوگواره لحظههای عاشورایی
اعضای هیات داوران دومین سوگواره لحظههای عاشورایی معرفی شدند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری سوگواره لحظههای عاشورایی، ابراهیم حاتمیکیا، سيدرضا ميركريمی و سيدعباس مير هاشمی در هیات داوران این سوگواره حضور دارند. -
رامین: هنرمندان از سوژههای بکر منابع اسلامی غفلت نکنند
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه در روز عاشورا و یا تحت تاثیر آن در هر روزگاری اتفاق میافتد حقیقتا سوژههایی پایان ناپذیر برای هنرمندان و فیلمسازان و اهالی رسانه به شمار میرود. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری سوگواره لحظههای عاشورایی، محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: امر و نهی، تذکر و توجه، توصیف و تعریف، نقل حوادث و روایت داستانی از جمله راهکارهایی است که علمای تربیتی در امر آموزش و پرورش برای تربیت و شکوفایی استعدادهای درونی انسانها مطرح کردهاند.
یک دیدگاه بگذارید