امیر حسن اسدی را بیشتر به عنوان مدیر فیلمبردار و دستیار فیلمبردار می شناسیم. او در فیلم های بودن یا نبودن ،تارهای نامرئی،گریز از مرگ به عنوان دستیار فیلمبردار و در سریال های معما، هنگامه و چهل سرباز به عنوان مدیر فیلمبرداری فعالیت داشته است و سنت خورشید نخستین تجربه او در زمینه کارگردانی فیلم کوتاه است. فیلمی بی ادعا با داستان خطی ساده: «سنت خورشید بیان احساس من است درباره این مسأله که همه ادیان برای بیان یک حرف مشترک آمده اند و راه و رسم همیشگی خورشید روشن کردن راه مشترک زندگی انسانها در کنار همدیگر است. نام این فیلم هم از کتاب بریدا نوشته پائولوکوئلیو برداشته شده است. نظر او در مورد سنت خورشید چنین است: «سنت خورشید خرد کهنی را بیدار می کند که درون موجودات وجود دارد و از این راه بخش دیگر خود را پیدا می کند.» بازیگران کودک فیلم ارمنی زبان هستند و برای نخستین بار حضور در عرصه بازیگری را تجربه می کنند: «تعداد بازیگران ارمنی زبان بسیار کم است و مکان مشخصی برای مراجعه به آنها وجود ندارد. من از طریق یکی از دوستانم از مدرسه ارامنه در خیابان مجیدیه ارتباط پیدا کردم و بعد از تست های زیاد آرمینه و کریستا پژ را انتخاب کردم. بازیگر نقش مادر بچه ها هم مادر واقعی کریستاپژ بود و با توجه به استفاده از بازیگران غیر حرفه ای و آشنایی اندک به زبان فیلم که ارمنی بود کار بسیار مشکلی را پشت سر گذاشتم».
اسدی در فیلم نورپردازی و تصاویر قابل قبولی در شب را به تصویر کشیده است:«تصویر برداری سکانس شب جنگل و زاویه دید گرگ ها که زن را تعقیب می کنند، کار مشکلی بود. به دلیل اینکه ما امکان نشان دادن جنگل را در هر زاویه ای با نورپردازی مهتاب نداشتیم. به ناچار بخش کوچکی از جنگل و بیشه زار را نورپردازی کردیم و با دوربین از ارتفاع پایین دو زن را تعقیب می کردیم و در تدوین فیلم با افکتهای تصویری توانستیم سکانس را آن طور که می بینید، در فیلم نشان دهیم».
موسیقی سنت خورشید را مهران پورمندان ساخته که کاملاً در خدمت مضمون فیلم است: «موسیقی با فضا سازی در بخش های مختلف فیلم حس های مورد نظر را به خوبی القا می کند و در سکانس پایانی فیلم با تلفیق آوای اذان و سازهای ایرانی با ناقوس کلیسا حس هم آوایی دو دین را در کنار هم به خوبی القا می کند.»
یک دیدگاه بگذارید