زنی پس از جدایی از شوهرش، به خاطر مشکلات مالی رحمش را اجاره میدهد،اما پیش از تولد بچه،پدر و مادر اصلی از هم جدا میشوند و زن بلاتکلیف میماند.روایت شتابزده یک داستان ساده با پایان خوش،در بخش مسابقه فیلم های کوتاه سینمای ایران در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
روایت شتابزده یک داستان ساده با پایان خوش از نظر ساختار و فرم شباهت زیادی به فیلم قبلی سازنده اش منطق مطلق اتفاق دارد،حتی از همان بازیگران هم استفاده شده است:«تنها انتخاب فرم بصری مشابه در دو اثر،شبیه به هم است که فرم مورد علاقه من در ساخت این فیلم ها بود.اما از نظر ساختار دو نیم کاملا نسبت به هم بی ربطند.ساختار روایی در منطق مطلق اتفاق،ساختاری پازل گونه و با راوی دانای کل و بهم ریختگی زمانی را تداعی می کند در حالیکه روایت شتابزده یک داستان ساده با پایان خوش،با راوی اول شخص و سیر خط زمانی ثابت تنها با روشن کردن لحظاتی در یک بار دیده شده،داستانی ساده را طرح ریزی می کند.در واقع از لحاظ طرح و توطئه،که سازنده اصلی هر فیلمی است کاملا در دو نقطه مقابل هم قرار دارند.استفاده از بازیگران نیز به تناسب آنها با نقش ها و اعتماد به توان بالای آنها در ارائه نقشها است.»
بازیگران فیلم بازی های خوب و روانی داشتند: «کارگردان درباره بازیگران دو وظیفه اصلی دارد.اول انتخاب درست بازیگران چه از نظر توان کاری و چه از نظر تناسب با نقش و دوم حذف اضافات بازی.من همیشه فکر می کنم فقط به بازیگران باید گفت چه کاری نباید بکنند،اینکه چه کاری باید انجام دهند اصلا ربطی به کارگردان ندارد.بنابراین اگر بازی خوبی ارائه شده توان و درک خوب خود بازیگران بوده است.»
روایت شتابزده یک داستان ساده با پایان خوش، در میان فیلم های کوتاه داستانی امروزی فیلم نامه کار شده ای دارد:«مثل هر طرحی با ایده ای شروع شد.ایده مربوط به خبری بود که در مجله ای چاپ شده بود و گسترش آن ایده در طول تحقیق شکل گرفت.نسخه ای فیلم نامه سینمایی برای آن نوشتم و نسخه ای برای فیلم کوتاه که نسخه دوم ساخته شد.»
اتفاق جالبی که در روایت شتابزده یک داستان ساده با پایان خوش افتاده،استفاده از «میان نویس» به شیوه رایج در فیلم نامه نویسی است: «تا به حال این را در فیلمی ندیده بودم و این برایم جذاب بود و به فرم داستان مانند فیلم کمک می کرد.به نوعی فاصله گذاری خیلی خفیفی هم محسوب می شد.»
راوی فیلم مرده ایست که از زندگی جدیدش راضی است و احساس می کند به آزادی رسیده است،اما فیلمساز او را با یک تصحیح دوباره به زندگی بر می گرداند: «می خواستم طرفداران پایان خوش حس کنند پایان خوش برای بعضی فیلم ها چقدر مسخره است.»
یک دیدگاه بگذارید