پرونده هیلیاس بخشی از یک مجموعه مستند ۲۶ قسمتی با نام«مهاجران» است که زندگی ایرانیان خارج از کشور را بررسی می کند. این مستند روز گذشته در بخش مسابقه ایران ششمین جشنواره سینمای مستند کیش به نمایش درآمد. محمدعلی فارسی سازنده این فیلم و مجموعه فارغ التحصیل دانشکده صدا و سیما در گرایش فیلمنامه نویسی و کارمند سازمان صدا و سیما است و تا به حال به عنوان نویسنده، تدوینگر و کارگردان فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی فعالیت کرده است. پرونده هیلیاس درباره علی دنیایی، یک افسر ایرانی در دستگاه پلیس انگلستان است که چند سال پیش از توطئه اتهام های سنگینی که برایش تدارک دیده بودند، سربلند بیرون می آید. فارسی درباره نحوه تحقیق درباره موضوع می گوید: «در گام اول متوجه شدیم دسترسی به کل پرونده به هیچ وجه امکان پذیر نیست. با این حال از طریق اینترنت توانستیم اطلاعات مهمی به دست آوریم. با سفر به انگلستان و یافتن دکتر دنیایی و راهنمایی ایشان تحقیقات میدانی را آغاز کردیم. صحبت با چند وکیل و تعدادی از همکاران رنگین پوست دکتر دنیایی اصلی ترین منابع تحقیقات ما را تشکیل می داد. پس از جمع آوری اطلاعات کافی طی حدود ۴۵ روز تولید فیلم را آغاز کردیم».
در این مستند استفاده فراوان و ساختاری از فیلم های آرشیوی جلب نظر می کند و به نظر می رسد انرژی فراوانی صرف یافتن این فیلم ها شده و در غیر این صورت مستندی با نام پرونده هیلیاس در کار نبود:«این پرونده از ابتدا تا پایان حدود سه سال زمان برده بود و کلیه منابع آرشورد نیاز، گزارش هایی بود که شبکه های مختلف تلویزیون دولتی انگلیس(BBC) در طول این سه سال پخش کرده بودند. دسترسی به این آرشیو بدون درخواست رسمی امکان پذیر نبود و به تجربه می دانستیم اولا تهیه این تصاویر از BBC بسیار گران قیمت است و ثانیاً چون محتوای این پرونده برای آنها یک اتفاق داخلی است، حاضر به فروش این منابع به خارجی ها نمی شوند.سفارت ایران در انگلیس و مرکز اسلامی لندن هم نتوانستند کمکی به ما بکنند و با اتکا به توانایی اندک خودمان و صرف بودجه و زمان ۱۰ قسمت از مجموعه این تصاویر را به دست آوردیم». فارسی درباره روشی که فیلم های آرشیوی را به دست آورده می گوید که زود است درباره اش حرف بزند.
اما به جز تصاویر آرشیوی، بخشی از ماجراها از طریق تصاویر بازسازی شده به نمایش درمی آیند: «بزرگترین مشکل فیلم هایی مثل پرونده هیلیاس، رسیدن به تصاویر و لحنی یکدست در طول اثر است. تهیه تصویر توسط هر فیلمبردار، متناسب با محتوا و شکل کلی اثر، شبیه نوشتن و یا حتی لحن سخن گفتن افراد مختلف است. مشکل است که بتوان برای ساخت چنین فیلم هایی به تصویرهای یکدست دست یافت تا حاصل کار دچار آشفتگی در زمینه نوع حرکت های دوربین، اندازه نما و حتی رنگ و جنس تصویر نشود. ما هم ناچار به بازسازی برخی موقعیت ها بودیم؛ تصاویری که یا به آنها دسترسی نداشتیم یا چون متعلق به کشوری دیگر بود، به لحاظ ممیزی قابل نمایش نبود و باید تصاویر جایگزین تهیه می کردیم. تصویرها باید طوری آماده می شد که هنگام تدوین کنار تصاویر اصلی کلیت فیلم را خدشه دار نمی کرد. خوشبختانه با اتکا به تجربه های قبلی در حیطه جنگ توانستیم این مسأله مهم را رعایت کنیم».
پرونده هیلیاس مستندی بازگو کننده است که تلاش یک انسان را برای حفظ هویت خود در فضایی بیگانه به تصویر می کشد. علی دنیایی هرچند با تاسیس انجمن پلیس های رنگین پوست در دل سیستم پلیس انگلستان مورد خشم و سپس در معرض توطئه قرار می گیرد، ولی با تکیه بر اراده خود از این آزمون سربلند بیرون می آید.
در این مستند استفاده فراوان و ساختاری از فیلم های آرشیوی جلب نظر می کند و به نظر می رسد انرژی فراوانی صرف یافتن این فیلم ها شده و در غیر این صورت مستندی با نام پرونده هیلیاس در کار نبود:«این پرونده از ابتدا تا پایان حدود سه سال زمان برده بود و کلیه منابع آرشورد نیاز، گزارش هایی بود که شبکه های مختلف تلویزیون دولتی انگلیس(BBC) در طول این سه سال پخش کرده بودند. دسترسی به این آرشیو بدون درخواست رسمی امکان پذیر نبود و به تجربه می دانستیم اولا تهیه این تصاویر از BBC بسیار گران قیمت است و ثانیاً چون محتوای این پرونده برای آنها یک اتفاق داخلی است، حاضر به فروش این منابع به خارجی ها نمی شوند.سفارت ایران در انگلیس و مرکز اسلامی لندن هم نتوانستند کمکی به ما بکنند و با اتکا به توانایی اندک خودمان و صرف بودجه و زمان ۱۰ قسمت از مجموعه این تصاویر را به دست آوردیم». فارسی درباره روشی که فیلم های آرشیوی را به دست آورده می گوید که زود است درباره اش حرف بزند.
اما به جز تصاویر آرشیوی، بخشی از ماجراها از طریق تصاویر بازسازی شده به نمایش درمی آیند: «بزرگترین مشکل فیلم هایی مثل پرونده هیلیاس، رسیدن به تصاویر و لحنی یکدست در طول اثر است. تهیه تصویر توسط هر فیلمبردار، متناسب با محتوا و شکل کلی اثر، شبیه نوشتن و یا حتی لحن سخن گفتن افراد مختلف است. مشکل است که بتوان برای ساخت چنین فیلم هایی به تصویرهای یکدست دست یافت تا حاصل کار دچار آشفتگی در زمینه نوع حرکت های دوربین، اندازه نما و حتی رنگ و جنس تصویر نشود. ما هم ناچار به بازسازی برخی موقعیت ها بودیم؛ تصاویری که یا به آنها دسترسی نداشتیم یا چون متعلق به کشوری دیگر بود، به لحاظ ممیزی قابل نمایش نبود و باید تصاویر جایگزین تهیه می کردیم. تصویرها باید طوری آماده می شد که هنگام تدوین کنار تصاویر اصلی کلیت فیلم را خدشه دار نمی کرد. خوشبختانه با اتکا به تجربه های قبلی در حیطه جنگ توانستیم این مسأله مهم را رعایت کنیم».
پرونده هیلیاس مستندی بازگو کننده است که تلاش یک انسان را برای حفظ هویت خود در فضایی بیگانه به تصویر می کشد. علی دنیایی هرچند با تاسیس انجمن پلیس های رنگین پوست در دل سیستم پلیس انگلستان مورد خشم و سپس در معرض توطئه قرار می گیرد، ولی با تکیه بر اراده خود از این آزمون سربلند بیرون می آید.
آخرین خبرها
یک دیدگاه بگذارید