روز گذشته و در سومین روز از برگزاری هفته فیلم مستند، ده مستند در خانه سینمای به نمایش درآمد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» پس از نمایش فیلمها در بخش نخست دیدار با سازندگان آثار فقط اعظم نجفیان، کارگردان فیلم مستند رحم جایگزین حضور داشت.
وی با اشاره به تحقیقات گسترده و دامنهداری که برای فیلم خود انجام داده گفت: پیشنهاد کار بر روی چنین سوژهای را محمد آفریده به من داد و زمانی که ساخت این ایده برایم جذاب شد متوجه شدم برای تکمیل تحقیقاتم خیلی تلاش کنم.
وی افزود: بخشی از این تحقیقات همزمان با مرحله تدوین انجام شد که جزو ساختار اینگونه فیلمها به حساب میآید.
پگاه آهنگرانی که با نخستین ساختهاش محاکات غزاله علیزاده در نمایشهای این هفته فیلم حضور دارد نیز مهمان بعدی بخش بعدی جلسات بحث و گفتوگو بود.
آهنگرانی که در فیلمش از تنها تصاویر بهجا مانده از غزاله علیزاده استفاده کرده در اینباره گفت: چند سال پیش جواد کراچی که برای تلویزیون آلمان کار میکند تصاویری از غزاله علیزاده در اختیار من گذاشت تا اگر میتوانم براساس آنها فیلم بسازم ولی وقتی راشها را دیدم متوجه شدم آن تصاویر بهخودی خود قابل استفاده نیست و باید نکات و مسائلی را به آن افزود. بنابراین دستبهکار شدم و با انجام گفتوگوهایی با دوستان و نزدیکان این نویسنده فقید طرح کلی این فیلم را پایهریزی کردم.
این بازیگر سینما که در محاکات غزاله علیزاده از حضور و گفتههای بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، محمدعلی سپانلو، جواد مجابی و سلمی الهی (فرزند غزاله علیزاده) بهره برده با اشاره به حضور برخی چهرهها (نظیر بیژن الهی؛ همسر علیزاده و داریوش مهرجویی) که بنا به دلایل شخصی دعوت به گفتوگو را رد کردهاند گفت: چهبسا نویسندههای تاثیرگذارتری نسبت به غزاله علیزاده بودند که میشد دربارهشان فیلم ساخت ولی به نظر من زندگی این نویسنده، هنرمندانهتر از آثار بهجا مانده او بود و همین نکته مرا وادار کرد تا درباره او فیلم بسازم.
وی افزود: او کسی بود که همه روابط روزمرهاش را بر اساس ساختار زیباییشناسی بنا کرده بود و حتی برای مرگ خودخواستهاش نیز این نکته را بهکار برده بود تا شاید زیباتر بهنظر برسد.
دیگر مهمان این جلسات، پیروز کلانتری بود که با تازهترین ساختهاش در خیابانهای ناتمام در هفته فیلم مستند حضور دارد.
این مستندساز با اشاره به اینکه با تمرکز نگاه خود به تاثیر شاعران شعر نو قصد داشته تا فقط به آثار این دسته از شاعران معاصر بپردازد گفت: البته محضوراتی برای استفاده از اشخاص خاصی نداشتم ولی شاید برخی اسامی از چشم من و کسانی که از آنها مشورت میگرفتم دور مانده باشد.
کلانتری با اشاره به اینکه اعتقادی به عمقنگاری در ساخت فیلم مستند ندارد افزود: من نوع نگاه نوستالژیک به تهران را دوست ندارم و نمیدانم چه لطفی دارد که از این زاویه به این شهر نگاه کنیم. از این نظر واقعبینی نسبت به چنین سوژهای را منطقیتر میدانم تا نوع حسرتخوارانه و نوستالژیک.
وی همچنین درباره استفاده از صدای خود بهعنوان گفتار متن فیلم گفت: از آنجا که قصد من از ساخت این فیلم، به نمایش گذاشتن روایت شخصی خودم بود تصمیم گرفتم با صدای خودم گفتار متن فیلم را بخوانم. اما میپذیرم که صدای من میتواند باعث رنجش بخشی از تماشاگران فیلم شده باشد.
هفته فیلم مستند، امروز جمعه؛ ۱۹مهر با نمایش این فیلمها به کار خود ادامه میدهد: فریاد یک نفس (حمید زرگرنژاد)، جاذبه (سیدرضا فتاح)، ۴۴۴ روز (محمد شیروانی)، اولین در از آسمان (سپیده ابطحی)، شهر فرنگ ملی (مجتبی اسماعیلی)، سینما آزادی (مهدی طرفی)، قصه شب (عباس امینی)، غریبتر از بهشت (روحالله مولوی) و هفت فیلمساز زن نابینا.
سومین هفته فیلم مستند تا ۲۲ مهرماه در خانه سینما با نمایش و نقد و بررسی ۴۰فیلم مستند شرکت کننده در دوازدهمین جشن خانه سینما ادامه خواهد داشت.
-
نشستهای دومین روز هفته فیلم مستند برگزار شد
روز گذشته و در دومین روز از برگزاری هفته فیلم مستند، پانزده مستند در خانه سینمای به نمایش درآمد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» پس از نمایش فیلمها مهدی اسدی، فرشید آذری و هادی آفریده به سوالهای حاضران پاسخ دادند. -
نخستین نشست هفته فیلم مستند برگزار شد
روز گذشته و در نخستین روز از هفته فیلم مستند یازده اثر در خانه سینما به نمایش درآمد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از سایت انجمن مستندسازان، شاهپور محمدی، محمود کیانیفلاورجانی و پژمان مظاهریپور پس از نمایش فیلمهایشان با حاضران گفتوگو کردند.
یک دیدگاه بگذارید