در سومین روز از جشنواره فیلم کوتاه سی و هفتم چه گذشت؟

تقدیم نشست‎های تخصصی روز سوم از سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث از اتفاقات درخور نشست‌های «37-20» بود.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، کارگردانان فیلم های سینمایی و فیلم‌های کوتاه همواره دوست دارند که آثارشان به جشنواره های بین‌المللی راه پیدا کند؛ این مجالی برای دیده شدن آثار و امتداد حضورهای جهانی آثار است اما آنچه گاهی شرایط را برای فیلمسازان سخت می کند، بی اطلاعی صاحبان آثار از نحوه پذیرش و البته شرایط جشنواره هاست. گاهی جشنواره های کوچک می توانند دریچه ای برای کشف یک فیلم و یک استعداد باشد؛ نکته ای که در این چند روز برپایی کارگاه های جشنواره سی و هفتم مدیران چند جشنواره بین المللی هم بر آن صحه گذاشته اند.
روز سوم از جشنواره فیلم کوتاه تهران برابر با ۹ آبان ماه با برگزاری دو نشست تخصصی سپری شد.
نشست اول در ساعت ۲۰ که در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران با اجرای رامتین شهبازی و ترجمه نامدار شیرازیان برگزار شد هاتسویو کاتو از ژاپن با موضوع «مروری بر اکران فیلم‌های ایرانی در جشنواره YIDFF۲۰۱۹» به ارایه نظرات خود پرداخت.
این نشست که در آغاز به عباس کیارستمی فیلمساز فقید تقدیم شد، هاتسویو کاتو از وجوه تمایز نگاه فیلمسازان و هنرمندان گفت و بر این نکته تاکید کرد که هنرمندان باید به مسایلی که خود فکر می کنند اهمیت دهند، وی در بخشی از این نشست بیان کرد: «شما همیشه باید به آنچه که دیگران می‌بینند هم مانند آنچه خودتان می‌بینید توجه کنید اما این نکته را هم باید به خاطر بسپارید که آنچه اهمیت دارد مسئله خود و دیگری نیست، چون اگر این کار را انجام دهیم خود تبدیل به فاعل و دیگری تبدیل به مفعول می‌شود اما وقتی شما به یک فرد یا چیزی نگاه می‌کنید، آن هم به شما نگاه می‌کند؛ بدین ترتیب رابطه فاعل و مفعول دو طرفه و به هم وابسته است. من فکر می‌کنم این ماجرا در عرصه فیلمسازی هم به کار می‌آید.»
نشست بعدی اما به به آنه گشوتز نایب رییس جشنواره درسدن آلمان اختصاص داشت و این نشست نیز به سهراب شهید ثالث تقدیم شد.
گشوتز ضمن توصیه به فیلمسازان برای مطالعه آیین نامه جشنواره ها و اطلاع یافتن از چندوچون یک جشنواره تاکید کرد که صاحبان آثار باید مراقب جشنواره های جعلی باشند چون گاهی از آنها برای حضور در یک جشنواره پول دریافت می شود اما آن جشنواره هرگز برگزار نمی شود و به این ترتیب پول افراد از بین می‌رود.
او به نکته ای تازه هم اشاره کرد، گشوتز حضور در جشنواره های کوچک را برای فیلمسازان پراهمیت خواند و عنوان کرد: «در خیلی از موارد بهتر است فیلمتان را به جشنواره های کوچکتر بفرستید چون میزان توجهی که به فیلم شما می شود بیشتر است هرچه جشنواره ها بزرگتر باشد توجه کمتری به فیلم ها می رسد از همین رو بهتر این است که فیلم ها به جشنواره های کوچکتر فرستاده شود».
روز گذشته صادق داوری فر مستندساز و کارگردان به وجه «ایجاز و اختصار» فیلم کوتاه در آگاهی بخشی اشاره کرد و آن را تاثیرگذار دانست. در بخشی از گفتگوی او آمده بود: «در فیلم کوتاه می‌توان و باید به موضوعات اجتماعی پرداخت و درواقع این مهم، ناگزیر اتفاق می‌افتد اما نمی‌توانیم بگوییم با شیوع ویروس «کرونا» دیگر همه فیلم‌ها باید به این موضوع بپردازند. از آن‌جایی که ظرفیت زمانی فیلم کوتاه به ما اجازه آگاهی‌رسانی می‌دهد می‌توان از این ابزار هم برای فرهنگ‌سازی و آگاهی رسانی استفاده کرد.»
در ادامه برگزاری بخش آنلاین جشنواره سی و هفتم، امروز ۲ نشست تخصصی در ساعت ۲۰ و ۲۲ در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران به صورت رایگان با حضور شارلوت کوچرت با موضوع با موضوع «برنامه ریزی پخش فیلم کوتاه» و تینگ ونگ با موضوع «رسانه های جدید در فیلم کوتاه و سینما» در اینستاگرام @IYCS.IR برگزار می شود.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا 17 آبان با برگزاری نشست‌های تخصصی «37-20» ادامه دارد.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.
اخبار مرتبط
  • احمد الستی خطاب به فیلمسازان جوان: از الگوهای قدیمی استفاده نکنید

    احمد الستی خطاب به فیلمسازان جوان: از الگوهای قدیمی استفاده نکنید

    احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر سینما در نشست مجازی انتقال تجربه در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تاکید کرد که اولین ظهور کاراکتر محوری در فیلم توسط کارگردان طراحی می‌شود و در فیلمنامه نمی‌آید. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» بشامگاه شنبه ۱۷ آبان ماه آخرین نشست جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور احمد الستی با عنوان «اولین ظهور کاراکتر محوری در فیلم» برگزار شد.
  • داریوش خنجی: در مواجهه با کارگردان بیشتر شنونده هستم

    داریوش خنجی: در مواجهه با کارگردان بیشتر شنونده هستم

    داریوش خنجی در نشست انتقال تجربه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در مواجهه با کارگردان بیشتر سعی می کنم شنونده باشم و برای سینمای ایران هرکاری که از عهده ام بربیاید، انجام خواهم داد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» نشست مجازی «انتقال تجربه» با حضور داریوش خنجی، فیلمبردار سرشناس ایرانی الاصل شامگاه شنبه 17 آبان در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران انجام شد.
  • آنچه در شب هشتم جشنواره فیلم کوتاه تهران گذشت

    آنچه در شب هشتم جشنواره فیلم کوتاه تهران گذشت

    تی‌یام یابنده و وحید گلستان در جریان برگزاری نشست‌های تخصصی سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از امکانی که سایبردراما ایجاد می‌کند، صحبت کردند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» نشست تخصصی «سایبر دراما» با عنوان «سینمای تعاملی، رسانه‌های جدید» با حضور تی‌یام یابنده و «روایت تعاملی در رسانه‌های جدید» با حضور وحید گلستان و اجرای رامتین شهبازی در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.
  • مدرسان ایرانی نشست‌های «37-20» معرفی شدند

    مدرسان ایرانی نشست‌های «37-20» معرفی شدند

    10 سینماگر و مدرس ایرانی از امشب در نشست‌های تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران میزبان علاقه‌مندان به سینما هستند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، 10 نشست تخصصی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «37_20» از روز سه شنبه 13 آبان با حضور 10 استاد ایرانی برگزار می‌شود.
  • روایتی از پنجمین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران

    روایتی از پنجمین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران

    پنجمین روز برگزاری نشست‌های تخصصی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با توصیه‌های دو سینماگر بین‌المللی به فیلمسازان و شرح خاطراتشان از چگونه فیلمساز شدن و آسیب شناسی جریان فیلم کوتاه و بایدها و نبایدهای آن از زبان هنرمندان فعال در این حوزه سپری شد.
آخرین خبرها