همزمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران کتاب «روایت در فیلم کوتاه» منتشر می‌شود

کتاب «روایت در فیلم کوتاه»، مجموعه مقالات گردآوری شده زیر نظر رامتین شهبازی توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران، هم‌زمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، منتشر می‌شود.
به ‌گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط ‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، «روایت در فیلم کوتاه»، مجموعه مقالات گردآوری شده توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران و به نظارت علمی رامتین شهبازی و با مقدمه‌ محمدرضا اصلانی، از جمله کتاب‌هایی است که همچون دوره‌های گذشته همزمان با سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و در بخش کتاب و سینما، رونمایی و عرضه خواهند شد.

گفتنی است کتاب «روایت در فیلم کوتاه» مقالات زیر را در بر می‌گیرد:

ضرورت روایت (محمدرضا اصلانی)
طرحواره‌های روایی در فیلم تجربی (روناک رنجی)
واکاوی فرم‌های روایی در فیلم‌های کوتاه آیدا پناهنده و شهرام مکری از منظر روایت‌شناسی شناختی (دکتر سید علی روحانی)
اقتباس‌شناسی روایت در فیلم کوتاه بر اساس آرای رولان بارت، با نگاهی به دو فیلم کوتاه «کودکان ابری» و «پسرک چشم آبی» (رامتین شهبازی، مریم جلالی)
جستاری در نظریه «نقطه دید» ادوارد برانیگان به‌مثابه روشی در تحلیل روایت سینمایی؛ با بررسی دو فیلم کوتاه «حیوان» و «روتوش» (دکتر فرشاد عسگری‌کیا)
بررسی عنصرهای فرجام و پایان‌بندی در ساختار روایت فیلم‌های کوتاه ایران (یوکابد عارفی)
آسیب‌شناسی زمان فیلم کوتاه در جشنواره فیلم کوتاه تهران، فجر و دیگر جشنواره‌های بین‌المللی (مجید کیانیان)
فيلم تجربي شاعرانه: فرانقدي به سه نظريه سينمايي (دکتر وحیداله موسوی)
تحلیلِ ساختارهای پیش‌نهادی برای فیلم‌نامه‌های کوتاهِ داستانی، برپایۀ بررسیِ ساختاریِ پانزده فیلمِ کوتاهِ ایرانیِ تولیدشده در دهۀ نودِ خورشیدی (امیررضا نوری پرتو)
بررسی ساختارهای روایی فیلم‌های کوتاه با نگاهی به آثار موفق جشنواره‌های داخلی و خارجی (محمدرضا نعمتی)

در دیباچه این کتاب آمده است:

« فیلم کوتاه به گواهی مستندات موجود در تاریخ سینمای ایران و دهه‌های مختلف آن، حضوری تأثیرگذار داشته و اگرچه در این مسیر دچار فراز و فرودهایی شده، اما با بررسی آن در سال های قبل و بعد از انقلاب واجد روند رو به رشدی بوده است. هر چند که در این عرصه عده‌ای پس از ساخت چند فیلم‌ کوتاه وارد فضای سینمای بلند شده و عده‌ای هم پس از ساخت فیلم‌هایی از این حوزه کنار رفته‌اند. این شیوه فیلم‌سازی به لحاظ گونه و تکنیک‌های سینمایی مستقل بوده و با شیوه‌های گوناگون روایی همراه است، چنان که در حال حاضر در گونه‌های مستند، داستانی، تجربی و پویانمایی در سراسر جهان شاهد خلق آثار کوتاه ارزشمندی هستیم، به این دلیل عمده که متأثر از ادبیات جهانی و حاکمیت عصر دیجیتال و امکانات سخت افزاری گسترده و همچنین قیمت مناسب امکانات، در اغلب کشورها فضای نسبتا اید‌ آلی در اختیار علاقه‌مندان به این نوع هنری قرار گرفته است.

به بیان دیگر فیلم کوتاه یکی از جریان‌های محبوب و مهم در صنعت- هنر سینمای ایران بوده است. این جریان از یک سو موجب کارآفرینی بوده و از سوی دیگر با توفیق در جشنواره‌های ملی و بین المللی (از عمده محل‌های عرضه این شکل فیلم‌ها) موفقیت‌های بسیاری را برای کشور ایران به ارمغان آورده است. از همین روی نیاز است این جریان به دقت مورد واکاوی و آسیب شناسی قرار گیرد تا ضمن تقویت دوباره نقاط قوت، با پژوهش‌های پیش رو نقاط ضعف آن نیز رفع شود. پژوهش‌های حاضر قصد دارند تا به این مسئله پرداخته و از چند منظر چشم‌اندازهای پیش روی این شکل از سینما را ترسیم کند. پژوهش‌های حاضر به شکل کاربردی انجام شده و به سئوال‌هایی پاسخ خواهد داد که دغدغه این روزهای جریان فیلم کوتاه به شمار می‌آید. پاسخ‌هایی که می تواند در سیستم‌های کلان مدیریت سینما موجبات تعامل و برنامه‌ریزی میان دولت (در اینجا سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، صنف فیلم کوتاه و سینماگران را موجب شود.»

 سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران آبان‌ماه 99 برگزار خواهد شد.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.
اخبار مرتبط
  • ادای احترام دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به مدافعان سلامت

    ادای احترام دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به مدافعان سلامت

    سیدصادق موسوی در نشست رسانه‌ای ویدیویی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: امیدوارم جشنواره سی و هفتم با شرایطی که کرونا به ایران و جهان تحمیل کرده است، دستاوردهایی هم از حیث تکثر انتشار و دسترسی بهتر علاقه‌مندان به محتوای تصویری سینمایی را فراهم کرده باشد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» نشست رسانه‌ای سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در قالب ویدیویی از صحبت‌های دبیر جشنواره در پاسخ به خبرنگاران منتشر شد.
  • مددی: «کرونا» فرصتی برای ارتقاء آموزشی و دانش سینمایی فیلم‌سازان است

    مددی: «کرونا» فرصتی برای ارتقاء آموزشی و دانش سینمایی فیلم‌سازان است

    عضو هیات انتخاب بخش داستانی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است در شرایط فعلی هیچ چیز مهمتر از سلامتی و حفظ آرامش نیست. باید باهوش باشیم و از محدودیت موجود به شکل موثر و کارآمدی بهره ببریم. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» وی گفت: طبیعتا جشنواره‌ها همیشه اسباب طراوت و رونق فیلمسازی را فراهم می کنند. در حال حاضر مهم درک درست از موقعیت دشواری است که در آن قرار گرفته ایم.
  • اعلام اسامی آثار راه یافته به مسابقه سینمای ایران جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

    اعلام اسامی آثار راه یافته به مسابقه سینمای ایران جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

    اسامی فیلم‌های راه‌یافته به سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، عناوین فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران شامل آثار داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی اعلام شد.
  • نشست‌های «37-20»؛ آغازگر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

    نشست‌های «37-20»؛ آغازگر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

    سعید پوراسماعیلی از آغاز سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از 7 آبان و با برگزاری 20 نشست تخصصی آنلاین در اینستاگرام خبر داد. به گزارش«پایگاه خبری فیلم کوتاه» سعید پوراسماعیلی گفت: امسال 20 نشست تخصصی با عنوان «37-20» برگزار خواهد شد که این سری نشست ها در سه دوره قبلی جشنواره نیز تجربه شده و مورد استقبال بوده است.
  • بهروز شعیبی: فیلم کوتاه با شور و اشتیاق پیش می‌رود

    بهروز شعیبی: فیلم کوتاه با شور و اشتیاق پیش می‌رود

    بهروز شعیبی کارگردان سینما معتقد است که فیلم کوتاه علیرغم همه کمبودها و کاستی‌ها بر پایه انگیزه، شور و اشتیاق فیلمسازان این حوزه پیش می‌رود و اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه و بلند در همه جای دنیا آسیب‌ها و آزمون و خطاهایی را به دنبال داشته است.
آخرین خبرها