مهدی مطهر تهیهکننده جوان سینمای مستند گفت: مهمترین اتفاقی که باید در جشنوراه «سینما حقیقت» رقم بخورد این است که فیلمهای فیلمسازهای قدرتری به بخش رقابتی و مسابقه بیاید و این مسئله حس رقابت بین فیلمسازهای ایرانی و خارجی را محسوستر میکند.
مهدی مطهر از تهیهکنندگان خانه مستند انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره آثاری که امسال در جشنواره «سینما حقیقت» دارد گفت: من امسال نزدیک به ده فیلم مستند به دبیرخانه جشنواره «سینما حقیقت» ارائه دادم که از این تعداد اثر پنج مستند در بخش ملی و سه فیلم هم در بخش شهید آوینی پذیرفته شدند. البته دو فیلم در هر دو بخش ملی و شهید آوینی به طور مشترک حضور دارند.
مطهر ادامه داد: حلب سکوت جنگ به کارگردانی امیر اوصانلو در هر دو بخش ملی و شهید آوینی حضور دارد، این فیلم دو هفته پیش در جشنواره «ایدفا» مهترین جشنواره مستند دنیا در بخش مسابقه حضور داشت. شبیه سازی آقای زرد به کارگردانی ماهان خمامیپور که کاری مشترک با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود نیز دیگر اثر من در جشنواره امسال است. فیلم سومم هم یک فراموشی بیحس کننده نام دارد که عادل انیسی آن را کارگردانی است. فیلم زمان به کارگردانی ماریا ماوتی و فقدان ساخته فاطمه ذوالفقاری و همچنین فیلم مهین به کارگردانی محمدحسین حیدری نیز سه اثرم هستند که در بخش ملی حضور دارند. امسال سه یا چهار اثر من هم در جشنواره پذیرفته نشد که یکی از آنها شورش علیه سازندگی بود.
این تهیهکننده که به عنوان پرکارترین تهیهکننده در جشنواره امسال «سینما حقیقت» حضور دارد با بیان اینکه لقب پرکارترین تهیه در جشنواره افتخار نیست گفت: جشنواره «سینما حقیقت» با توجه به اینکه دوازده دوره از برگزاریاش میگذرد جشنواره نوپایی است و الان در نوجوانی به سر میبرد. اما در همین مدت جشنواره فجر را در بخش مستندش کنار زده است. جشنواره «سینما حقیقت» و نتایج آن برای مستندسازها مهمتر از بخش مستند جشنواره فجر است که خیلی تکلیفش با خودش مشخص نیست.
او در بخش دیگری از صحبتهایش درباره نقاط ضعف و قوت جشنواره «سینما حقیقت» بیان کرد: البته در اینکه این جشنواره میتواند بهتر از این شود طبیعتا شکی نیست و باید تمهیداتی به کار ببرند که جنس جشنواره بهتر شود. مهمترین اتفاقی که باید رقم بخورد این است که فیلمهای فیلمسازهای قدرتری به بخش رقابتی و مسابقه بیاید و این مسئله حس رقابت بین فیلمسازهای ایرانی و خارجی را محسوستر میکند. دوم اینکه بخش ملی نیز میتواند از داورهای بینالمللیتر و مطرحتر بهره ببرد. نکته بعدی که میتوانم پیشنهاد دهم این است که بخشهای جانبی این جشنواره تقویت شوند، بخش بازار و حضور پخشکنندههای بینالمللی نیز تاثیر زیادی روی شناخته شدن سینمای مستند در بازارهای جهانی دارد. ورکشاپهایی که برگزار میشوند هم از جمله بخشهایی است که عیار یک جشنواره را بالا میبرد، کمااینکه امسال هم شاهد حضور یکی از صداگذاران مطرح سینما جهان و برگزاری یک ورکشاپ توسط ایشان در جشنواره «سینما حقیقت» بودیم.
مطهر همچنین گفت: حضور آقایان ارد عطارپور، پیروز کلانتریان، اصلانی، ورهرام و ... چه در قامت تهیهکننده و در چه در مقام کارگردان در کنار فیلمسازهای نسل جدید نیز از ویژگیهای مهم دوازدهمین جشنواره فیلمهای مستند «سینما حقیقت» بود.
این تهیهکننده در ادامه افزود: بیش از هفتاد تا هشتاد درصد جوایزی که سینمای ایران کسب میکند متعلق به سینمای مستند است، اما پوشش رسانهها برای فیلمهای سینمایی داستانی بیشتر است. ما در زمینه مخاطب و جشنواره فیلمهای خوبی که میسازیم موفق عمل کردیم اما کمتر مخاطب خارجی فیلمهای ما را محک زده و آن هم به این دلیل است که بازار پخش جهانی سینمای مستند آنطور که باید رونق نگرفته است. ما اگر بتوانیم فیلمهای مستندمان را در آمریکای لاتین، شرق آسیا یا کشورهای عربی نمایش دهیم به نظرم بازخورد درستتری درباره اینکه آیا کارمان خوب است یا نه میگیریم.
مطهر درباره فضای فعلی سینمای مستند کشور نیز اظهار کرد: من در هر دو حوزه به عنوان تهیهکننده حضور داشتم و می توانم با قاطعیت بگویم فضای مستند ما به مراتب درستتر از فضای سینمای داستانیمان است، دستاندرکاران سینمای مستند بودجههای کلان نمیگیرند و با این وجود اتفاقهای خوبی را در زمینه کاری خودشان رقم میزنند. اما اتفاقی که به نظر من باعث جهش و پیشرفت سینمای مستند میشود این است که با بخش خصوصی تعامل بیشتری داشته باشیم، بخاطر کم شدن بودجههای فرهنگی حمایت مالی از مستند کم شده است و عملا به نفع ما مستندسازهاست که با بخش خصوصی که سختگیرتر است تعامل بیشتری داشته باشیم تا حاسبرسی بیشتری هم از آنها بشود. این مسئله شاید باعث شود تا مستندسازان و تهیهکنندهها سرمایهگذارهای خارجی پیدا کنند یا با کشورهای همسایه و شبکههای مختلف خارجی وارد همکاری شوند که در نهایت اتفاق مثبتی را رقم خواهد زد.
او همچنین یادآور شد: من به عنوان تهیهکنندهای که در جشنواره امسال تعدادی فیلم دارم نماینده یک مجموعه مستندساز به نام مجموعه مستندسازی خانه مستند انقلاب اسلامی هستم. در آنجا دوستان زیادی تلاش میکنند و تنها نام من به میان میآید اما اگر این دوستان نباشند من قدمی از قدم نمیتوانم بردارم. مجموعه ما با تمام سلیقهها و موضوعات مختلف امسال در جشنواره فیلم دارد، قصه زلزله، مهاجرت، اعتیاد، تفاوت نسلها، سوریه و قاتلین سریالی موضوعات هستند که در مستندهای امسال ما در جشنواره «سینما حقیقت» روایت میشوند. ما در مجموعه خانه مستند با فیلمسازها با سلیقههای مختلف وسطوح مختلف کار میکنیم و نگاهی به عناوین فیلمها و فیلمسازهای خانه مستند موید این ادعاست.
دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» ۱۸ آذرماه در پردیس چارسو افتتاح شد و تا ۲۵ آذرماه برپا خواهد بود.
-
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور جمعی از مستندسازان و مسئولان سینمایی معرفی شدند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» جایزه بزرگ جشنواره، نشان فیروزه و ۲۰۰ میلیون ریال را به مهدی شامحمدی برای تهیه کنندگی فیلم «خانهای برای تو» اهدا شد. -
مریم حقپناه: استقبال مخاطبان از جشنواره «سینما حقیقت» فوقالعاده بود
مریم حقپناه مستندساز سینمای ایران گفت: استقبال مخاطبان از جشنواره «سینما حقیقت» فوقالعاده بوده و حتی افرادی به تماشای فیلمها میآیند که اساسا حرفهشان سینما و مستند نیست و این نشان از محبوبیت این عرصه بین مخاطبان عام است. مریم حقپناه کارگردان مستند آنام در گفتوگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: بدون شک جشنواره «سینما حقیقت» مهمترین جشنواره مستند ایران در حال حاضر است که خیلی معتبر است و 12 سال است به کارش ادامه میدهد. -
«پرسپولیس- شیکاگو» رتبه اول آرای تماشاگران سینماحقیقت
مستند پرسپولیس- شیکاگو به کارگردانی ارد عطارپور رتبه اول آرای تماشاگران تا دو روز پایانی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت را به دست آورد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» 5 فیلم برتر از نگاه تماشاگران جشنواره سینماحقیقت تا پایان روز پنجشنبه 22 آذرماه 97، توسط نمایندگان خانه سینما اعلام شد. -
«جوکر» فیلم برتر تماشاگران در روز سوم جشنواره «سینماحقیقت»
مستند «جوکر» به کارگردانی سجاد ایمانی، به عنوان فیلم برتر از نگاه تماشاگران در پایان سومین روز جشنواره بینالمللی سینماحقیقت معرفی شد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» جایزه تماشاگران جشنواره سینماحقیقت از سوی انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند ایران و با نظارت نماینده خانه سینما به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اعطا میشود. -
الهام معروفی: خوشحالم امسال خانمهای مستندساز حضور پررنگی در جشنواره «سینما حقیقت» دارند
الهام معروفی فیلمساز مستند سینمای ایران گفت: در این چند سال از خانمهای مستندساز هیچ حمایتی نشده است و برخی نهادها رسما میگویند به ما اعلام شده با آقایان قرارداد ببندیم. الهام معروفی کارگردان مستند 330 سیسی خاطره در گفتوگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: خوشحالم امسال خانمهای مستندساز حضور پررنگی در جشنواره «سینما حقیقت» دارند.
یک دیدگاه بگذارید