مجید عزیزی کارگردان و تهیهکننده سینمای مستند گفت: برگزاری کارگاههایی که با دعوت از اساتید خارجی در جشنواره «سینما حقیقت» برگزار میشود مفید است و اجرای پیچینگ نیز قطعا در آینده تاثیر مثبتی خواهد داشت.
مجید عزیزی کارگردان مستند تاریخ صدور در گفتوگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره موضوع و فضای مستندش گفت: این مستند درباره تفاوت نسلهاست و به همین دلیل هم نام آن تاریخ صدور شد چون فکر کردیم این اسم به محتوای کارمان نزدیک است. در این مستند ما پنج نسل، دهههای چهل و پنجاه، شصت، هفتاد، هشتاد و نود را از پنج ساحت مهم زندگیشان یعنی از تولد و کودکی، نوجوانی و تحصیل، اشتغال و ازدواج مورد بررسی قرار دادیم.
او اضافه کرد: این مستند مراحل پژوهشی زیادی داشت و بیش از یکسال درگیر این مرحله بودیم، تولید آن نیز حدود 8 ماه زمان برد.
عزیزی در ادامه صحبتهایش درباره جزئیات مستند تاریخ صدور بیان کرد: اتفاقی که شاید برای اولین بار در این مستند میافتد این است که ما در این مستند یک محیط استودیویی و آزمایشگاهی داریم که در آن از افرادی که داوطلب شدند و نمیدانند که قرار است چه آزمایشی روی آنها انجام شود یکسری تستهای روانشناسی میگیریم. این تستها را با نتایج و آمارهایی که داریم به علاوه صحبتهای کارشناسان مطابقت میدهیم. برای دهههای قدیم از آرشیو استفاده شده و برای دهههای جدید نیز از مدارس و مهدکودکها برای تصویربرداری استفاده شده است.
این مستندساز با اشاره به موفقیتهای جشنواره «سینما حقیقت» گفت: من سال گذشته با فیلم بیگدار که تهیهکنندهاش بودم در جشنواره «سینما حقیقت» حضور داشتم و امسال نیز با مستند تاریخ صدور که تهیهکننده و کارگردانش هستم در این جشنواره شرکت کردم. اینکه چنین جشنواره مستقلی برای سینمای مستند شکل گرفته و توانسته به راه خودش ادامه دهد اتفاق خیلی مبارکی است. در این جشنوارهها اکران مستندها باعث باز شدن بابی برای آشنایی بیشتر مردم و سایر مستندسازها با آثاری که در داخل کشور ساخته میشوند و البته مستندهای خارجی فراهم میشود که نکته مثبتی است.
او ادامه داد: دو اتفاق خوب در جشنواره «سینما حقیقت» میافتد، یکی برگزاری کارگاههایی است که با دعوت از اساتید خارجی برگزار میشود که به نظرم خیلی مفید است. اتفاق دیگر هم پیچینگ طرحهای مستند است که در آینده قطعا موثر خواهد بود. این اتفاقی است که در جشنوارههای بینالمللی دیگر مرسوم است و مستندسازها میتوانند طرحهایشان را ارائه دهند و تهیهکنندههای ایرانی و خارجی آنجا میتوانند تصمیم به سرمایهگذاری برای طرحی بگیرند. این موضوع قطعا عرصه مستند ما را به سمت حرفهای شدن میبرد.
کارگردان تاریخ صدورهمچنین با اشاره به لزوم فراهم شدن بستری برای اکران فیلمهای مستند بیان کرد: در این میان اگر«سینما حقیقت» بتواند بستری شود تا تعامل بیشتری با گروه هنر و تجربه شکل بگیرد و فیلمهایی که در جشنواره یک یا دو بار نمایش داده میشوند این امکان را داشته باشند که در گروه هنر و تجربه اکران شوند تا مردم عادی یا کسانی که در زمان جشنواره فرصت تماشای آثار را پیدا نکردند هم بتوانند مستندها را دنبال کنند قطعا اتفاق بهتری رقم خواهد خورد.
او افزود: اینکه خود جشنواره هم بتواند با اکران پیوند بخورد طبیعتا از نظر مالی و انگیزشی نیز برای مستندسازان، تهیهکنندگان و کارگردانها انگیزه خوبی است.
این مستندساز با بیان اینکه سینمای مستند از ابتدای دهه نود تا کنون رشد کمی زیادی داشته است گفت: ما به لحاظ کمی در سالهای اخیر در سینمای مستند خیلی پیشرفت کردیم، امسال 750 اثر متقاضی حضور در جشنواره «سینما حقیقت» بودهاند که عدد خیلی زیادی است و فکر نمیکنم در دنیا سابقه داشته باشد که در یک کشور این اندازه مستند تولید شود، ولی از نظر کیفی به عقیده من همچنان مشکل داریم، با مخاطب بینالمللی سخت میتوانیم ارتباط برقرار کنیم و این حجم مستند هم باعث میشود تا مخاطبان ایرانی هم کارها را به صورت پراکنده ببینند. اگر ما به جای 750 مستند 75 اثر خوب داشته باشیم مخاطب هم متمرکزتر میشود. علت تولید و ساخت این تعداد مستند هم متولیان زیادی است که در این حوزه هستند و هر کدام بنا بر سیاستهای خودشان در این راه پیش میروند.
او در پایان نیز اظهار داشت: به نظرم برای سینمای مستند مستقل ما اتفاقهای خوبی افتاده، به خصوص از ابتدای دهه نود به این طرف مستندهای پژوهشی که لزوما سوژه محور نیستند و در یک امری به کنکاش پرداختند و پژوهش گسترده داشتند و از آرشیو غنی استفاده کردند زیادتر شدند. این ژانر که ژانر جدی هم هست میتواند منبع باشد و بعدها مورد استفاده مردم و مسئولین هم قرار بگیرد. این حوزه از سال نود به بعد رشد خوبی داشته است که شاید بتوان یکی از علل آن را دسترسی راحتتر به اینترنت و فضای مجازی دانست که دسترسی به آرشیو را آسانتر کرده است. قطعا تجربیاتی که مستندسازها در دورههای اخیر در حضورهای بینالمللیشان داشتند در این قضیه بیتاثیر نبوده است.
دوازدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» طی روزهای 18 تا 25 آذرماه 1397به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد در سینما چارسو برگزار خواهد شد.
-
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور جمعی از مستندسازان و مسئولان سینمایی معرفی شدند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» جایزه بزرگ جشنواره، نشان فیروزه و ۲۰۰ میلیون ریال را به مهدی شامحمدی برای تهیه کنندگی فیلم «خانهای برای تو» اهدا شد. -
مریم حقپناه: استقبال مخاطبان از جشنواره «سینما حقیقت» فوقالعاده بود
مریم حقپناه مستندساز سینمای ایران گفت: استقبال مخاطبان از جشنواره «سینما حقیقت» فوقالعاده بوده و حتی افرادی به تماشای فیلمها میآیند که اساسا حرفهشان سینما و مستند نیست و این نشان از محبوبیت این عرصه بین مخاطبان عام است. مریم حقپناه کارگردان مستند آنام در گفتوگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: بدون شک جشنواره «سینما حقیقت» مهمترین جشنواره مستند ایران در حال حاضر است که خیلی معتبر است و 12 سال است به کارش ادامه میدهد. -
«پرسپولیس- شیکاگو» رتبه اول آرای تماشاگران سینماحقیقت
مستند پرسپولیس- شیکاگو به کارگردانی ارد عطارپور رتبه اول آرای تماشاگران تا دو روز پایانی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت را به دست آورد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» 5 فیلم برتر از نگاه تماشاگران جشنواره سینماحقیقت تا پایان روز پنجشنبه 22 آذرماه 97، توسط نمایندگان خانه سینما اعلام شد. -
مهدی مطهر: نتایج «سینما حقیقت» برای مستندسازها مهمتر از فجر است
مهدی مطهر تهیهکننده جوان سینمای مستند گفت: مهمترین اتفاقی که باید در جشنوراه «سینما حقیقت» رقم بخورد این است که فیلمهای فیلمسازهای قدرتری به بخش رقابتی و مسابقه بیاید و این مسئله حس رقابت بین فیلمسازهای ایرانی و خارجی را محسوستر میکند. مهدی مطهر از تهیهکنندگان خانه مستند انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: نتایج «سینما حقیقت» برای مستندسازها مهمتر از فجر است -
«جوکر» فیلم برتر تماشاگران در روز سوم جشنواره «سینماحقیقت»
مستند «جوکر» به کارگردانی سجاد ایمانی، به عنوان فیلم برتر از نگاه تماشاگران در پایان سومین روز جشنواره بینالمللی سینماحقیقت معرفی شد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» جایزه تماشاگران جشنواره سینماحقیقت از سوی انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند ایران و با نظارت نماینده خانه سینما به بهترین فیلم از نگاه تماشاگران اعطا میشود.
یک دیدگاه بگذارید