مرضیه ریاحی
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار نامزدهای نهایی نودمین دورهاش را در ۲۴ شاخه گوناگون اعلام کرد، که یکی از آنها اسکار بهترین فیلم کوتاه است.
هر سال فیلمسازان زیادی در سراسر جهان این رویا را دارند که اسکار فیلم کوتاه را دریافت کنند. از سال 2012 که اصغر فرهادی برای فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین نخستین جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را برای سینمای ایران به ارمغان آورد؛ این جایزه سینمایی خیلی بیش از قبل در چشمانداز سینماگران ایرانی حتی در شاخه بهترین فیلم کوتاه قرار گرفت.
فیلمسازان فیلم کوتاه از سه طریق میتوانند شانسشان را برای ورود به این رقابت امتحان کنند.
آکادمی اسکار هرسال فهرستی از جشنوارههای سینمایی را منتشر میکند که فیلمهای متقاضی باید به آن جشنوارهها راه یافته و همان عنوان جایزه که سایت رسمی آکادمی اعلام کرده را به دست بیاورند.
این فهرست معمولا هر سال تغییراتی دارد و جشنوارهها یا عناوین جوایزی به آن افزوده یا کم میشوند.
آکادمی اسکار همچنین دو شیوه دیگر را هم برای ورود فیلمهای کوتاه به رقابت اسکار مشخص کرده که یکی از آنها اکران در سینماهای لسآنجلس در بازه زمانی مشخصی از سال، و دیگری برنده شدن در رقابت اسکار دانشجویی است.
اما این تنها چیزهایی نیست که برای راه یافتن به رقابت اسکار در شاخه فیلم کوتاه باید بدانید. در واقع اگر چنین چشماندازی برای خودتان متصور شدهاید؛ باید بدانید که کارتان از روی کاغذ و نوشتن فیلمنامه آغاز میشود؛ نه یافتن لیست جشنوارههای واجد شرایط اسکار.
داستان فیلمتان باید منحصر به فرد، اورجینال و الهام بخش باشد. اگر فکر میکنید فقط با داستانهای سیاه، تلخ و غم انگیز شانس زیادی دارید؛ باید بدانید که در محاسباتتان اشتباه کردهاید.
امسال از میان پنج فیلم کوتاه نامزد نهایی رقابت اسکار؛ ساعت یازده ساخته درین سیل و جاش لاوسون کمدی است.
اگر تصور کردهاید که اسکار جای آثار صرفا هنری است؛ باز هم اشتباه کردهاید.
باید بدانید که آکادمی بهترین آثار صنعت سینمای جهان را معرفی میکند. بنابراین پروداکشن حرفهای بسیار مهم است. فیلمبرداری حرفهای، طراحی صدا و موسیقی اورجینال روی اعضای آکادمی تاثیر زیادی دارد.
درست است که با جایزه گرفتن از جشنوارههای واجد شرایط اسکار میتوانید وارد این رقابت شوید؛ ولی باید بدانید سلیقه داوران جشنوارهها با سلیقه اعضای آکادمی بسیار متفاوت است.
در نهایت اگر فیلمتان واجد شرایط اسکار شد؛ راه درازی تا نامزدی نیمه نهایی دارید.
اولین قدم این است که فرمی را پر کنید و فیلمتان را به آکادمی ارسال کنید. آکادمی اسکار بیش از 6000 عضو فعال دارد؛ اما تنها در شاخه بهترین فیلم سینمایی همه اعضا حق رای دارند.
بهترین فیلم کوتاه و انیمیشن سینمایی در یک شاخه هستند و چیزی در حدود 366 نفر از اعضای آکادمی واجد شرایط رای دهی در این بخش هستند.
اعضایی در این بخش رای میدهند که دستاوردی در حوزه فیلم کوتاه داشته باشند. خودشان قبلا نامزد این بخش بوده و یا سهمی در حمایت یا ارتقا فیلم کوتاه داشتهاند.
در شاخه فیلم کوتاه هر سال بین 100 تا 170 فیلم واجد شرایط میشوند و آثار منتخب طی دو مرحله رای گیری به لیست نیمهنهایی 10 تایی و نهایی 5 تایی میرسند.
در مرحله نخست، نمایش فیلمها در شهر لس آنجلس برگزار میشود و طبق آمارهای رسانههای آمریکایی معمولا دو یا سه درصد اعضا به تماشای فیلمها میروند و در رای گیری شرکت میکنند. اعضا باید حداقل 50 درصد از فیلمها را ببینند تا رای گیری انجام شود و 10 فیلم نیمه نهایی معرفی شوند.
پس از آن اعضا در ماه ژانویه برای نمایش فیلمهای نیمهنهایی در لسآنجلس، نیویورک، لندن و سنفرانسیسکو دعوت میشوند. در این مرحله معمولا تعداد بیشتری از اعضا شرکت میکنند که گاهی به نیمی از اعضا هم میرسد.
اعضا به فیلمها بین 6 تا 10 امتیاز میدهند و فیلمی که متوسط 7 امتیاز را بگیرد به مرحله نهایی راه مییابد. در کل پروسه نمایش فیلمها هیچ کنفرانسی برگزار نمیشود و اعضا هیچ بحثی در مورد فیلمها نخواهند داشت و فیلمها صرفا براساس امتیاز ارزیابی میشوند.
اما تا قبل از ماه دسامبر که پروسه نمایش فیلمها آغاز میشود باید روی تبلیغات فیلمتان کار کنید. پس از 10 آذر دیگر هیچ شانسی برای معرفی فیلمتان ندارید.
مهمترین مسئله این است که فیلمتان باید توسط اعضای آکادمی در مرحله نخست دیده شود. باید بتوانید آن قدر روی همان دو یا سه درصد از 366 نفر اعضای شاخه فیلم کوتاه در شهر لس آنجلس تاثیر بگذارید؛ که به جای رفتن به تعطیلات، آخر هفتهشان را برای تماشای فیلمتان بگذارند.
باید بتوانید در رسانههای آنلاین و مکتوب مطرح انگلیسیزبان، نقد، ریویو یا مصاحبه داشته باشید. کمپانیهای تبلیغاتی زیادی وجود دارند که پس از واجد شرایط شدن فیلمتان با شما تماس میگیرند و پیشنهاد همکاری میدهند. این کمپانیها معمولا قول راه یابی به 10 فیلم نیمه نهایی میدهند و در قبالش در چندین مرحله از شما دستمزد به ارز جهانی میگیرند.
اما چیزی که باید بدانید این است که عمدتا این کمپانیها به قولشان عمل نمیکنند. یعنی در واقع چنین شرایطی برایشان وجود ندارد. این کمپانیها نمیتوانند در رسانههای مطرحی مانند «هالیوود ریپورتر»، «ورایتی»، «اسکرین دیلی» و یا حتی «مجله فیلمساز» برایتان نقد، ریویو یا مصاحبه دست و پا کنند. چون آن رسانهها آن قدر بزرگ هستند که وارد رپورتاژ آگهی آن هم برای فیلم کوتاه نمیشوند!
معمولا این کمپانیها برایتان چند ریویو و مصاحبه در یکی دو رسانه کوچک و نهایتا یکی دو ویدیوی نقد شفاهی از یکی دو منتقد دست و پا میکنند که عملا کمک چندانی نخواهد کرد.
میتوانید از فضای مجازی هم برای تبلیغات فیلمتان استفاده کنید. اما باید بدانید سلیقه مردم آمریکا در استفاده از شبکههای مجازی با ایرانیان متفاوت است. برای تبلیغات در فضای مجازی باید از فیسبوک، توئیتر و یوتیوب که در آمریکا بیشترین محبوبیت را دارند استفاده کنید. اخبار در رسانههای فارسی زبان یا صفحات مجازی در تلگرام و اینستاگرام کمک چندانی نمیکند.
بنابراین اگر چشماندازتان اسکار فیلم کوتاه است باید این نکات را رعایت کنید. فیلمی در حد استانداردهای جهانی با پروداکشن حرفهای بسازید، نام کمپانی تولید کننده و پخش کننده جهانی مهم است. سینمای جهان باید شما را به عنوان یک فیلمساز صاحب اندیشه بشناسد. باید انگلیسی بدانید و همراه فیلمتان به جشنوارهها سفر کنید و بتوانید در جلسات پرسش و پاسخ و کنفرانس فیلمتان روی نمایندههای رسانهها تاثیر بگذارید.
باید بتوانید آنقدر نمایندگان رسانهها را تحت تاثیر قرار بدهید که آنها خودشان در مورد فیلمتان نقد یا ریویو بنویسند و یا با شما مصاحبه کنند.
واقعیت این است که باید با خودتان روراست باشید. دست از رویاپردازی بردارید و بدانید هر زمان که یک فیلم کوتاه در حد استانداردهای جهانی ساختید و توانستید با اعتماد به نفس جلوی نماینده یک رسانه مطرح جهانی بنشینید و درباره فیلمتان صحبت کنید؛ امتیاز ورود به مرحله بعد را گرفتهاید.
دیدگاهها
سامان حسین پور
۱۵:۲۲ ۷ بهمن ۱۳۹۶
عالی، سپاس از خواهران ارجمند ریاحی بابت زحماتتان.