مرجان ریاحی
«مىتونيم از همين الان مستندهايى با كيفيت تهيه كنيم و ايام نوروز به دوستان و آشنايان هديه بديم.كم كم ميشه اين سنت خوب رو در كنار اهداى كتاب و ديگر محصولات فرهنگى به راه انداخت. ميشه با هزينهاى مختصر مستند دانلود كرد، كادو پيچيد و هديه داد...»
به عنوان یک مستندساز یا یک علاقهمند به سینمای مستند چنین متن تبلیغی در فضای مجازی قطعا آنقدر وسوسه برانگیز است که اسامی نمونه آثار مستند را چک کنید و برسید به تگ دانلود نینجای ایرانی در سایت «فیلمنت».
بعد دوباره اسم را بخوانید و از خودتان بپرسید: نینجای ایرانی!؟
در هر کجای دنیا اگر شما حتی یک درصد در ساخت فیلمی تهیهکننده باشید و قرار باشد آن فیلم به هر نحوی عواید مالی داشته باشد؛ قطعا به عنوان یکی از صاحبان اثر، شما را در جریان میگذارند. چون کارشناسان حرفهای سینما در دنیا به تعامل اعتقاد دارند و نظرات شما را میشنوند. شاید شما به عنوان کارگردان و تهیه کننده مشترک فیلم نظری داشته باشید که در کلیت به نفع محصول باشد.
نینجای ایرانی به کارگردانی نگارنده و تهیه کنندگی مشترک با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته شده است. این مستند تاکنون در بیش از 40 جشنواره جهانی حضور داشته و چندین جایزه دریافت کرده.
علاوه بر این در هفت دانشگاه معتبر مکزیک، در بیش از ده سینماتک، دانشگاه، کتابخانه و مراکز فرهنگی روسیه، در دانشگاه «یو سی ال ای» آمریکا و... نمایش داشته و در چندین کنفرانس بینالمللی سینمای مستند به عنوان یک نمونه مستند موفق در حوزه زنان، نقد و بررسی شده است.
حالا که مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصمیم گرفتهاند نینجای ایرانی را روی سایت «فیلمنت» برای دانلود بگذارند؛ به عنوان کارگردان و تهیه کننده مشترک این اثر فکر کردم بد نیست چند نکته را متذکر بشوم.
همین امروز ایمیل پذیرش نینجای ایرانی در جشنواره مستند Docademia آمریکا به دستم رسید؛ در هیچ جای دنیا فیلمی را که هنوز قابلیت حضور جشنوارهای دارد؛ روی اینترنت برای دانلود نمیگذارند.
این مستند با توجه به حضور موفق جهانیاش میتوانست گزینه خوبی برای اکران در گروه هنر و تجربه باشد.
نینجای ایرانی این امکان را داشت که با توجه به سوژهاش در بازار DVD مورد توجه باشد و فروش خوبی داشته باشد.
این مستند تا به حال از چندین VOD بینالملل درخواست همکاری داشته و متاسفانه یا خوشبختانه ارزش یک یورو چهار برابر ارزش 1000 تومن سایت «فیلمنت» است.
بنابراین اگر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حتی فقط به منافع خودش به عنوان یکی از تهیهکنندگان این اثر فکر میکرد؛ به این نتیجه میرسید که فروش آنلاین این فیلم؛ تصمیم اشتباهی بود.
در روزهای نزدیک بهار برای همه اهالی سینمای مستند آرزوی آرامش میکنم و امیدوارم سال 96 سال تعامل میان مستندسازان و مدیران فرهنگی این حوزه باشد.
یک دیدگاه بگذارید