عصر دیروز (دوشنبه 13 تیرماه) و با حضور جمعی از مستندسازان حرفه ای و پیشکسوت و تهیه کنندگان سینمای مستند، اولین جلسه از سلسله نشست های موسوم به «صد سند»، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شفیع آقامحمدیان در ابتدای این جلسه، ضمن تشکر از حضور پیشکسوتان سینمای مستند در این نشست، به تغییر ماموریت های این «مرکز» در سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر «مرکز» به تعریف جدیدی رسیده و لازم است که اکنون بدانیم مفهوم فیلم تجربی دقیقاً چیست؟ آیا فرد تازه کار می تواند کار تجربی انجام دهد و یا مفهوم «تجربی» ناظر بر تکنیک ها، موضوعات و فرم های جدید است که البته ما مفهوم دوم را مد نظر داریم.
وی افزود: ما برای رسیدن به این مفهوم، همایش تخصصی «دور از سایه» را طرح ریزی کرده ایم که انشاالله شهریور ماه در ابوموسی برگزار خواهد شد تا در آنجا، گفت و گو های تخصصی پیرامون این بحث را دنبال کنیم. به هر حال از همه دوستان می خواهم که ما را در این حیطه راهنمایی کنند تا بتوانیم جهش جدی در سینمای مستند داشته باشیم. ضمن اینکه ما قصد داریم تا بحث استانداردسازی تولید را هم در مرکز پیگیری کنیم.
خورشیدی: تولید ۱۰۰ فیلم مستند به مستندسازان حرفه ای سپرده می شود
در ادامه جلسه، حسین خورشیدی به بحث تولید صد مستند توسط مستندسازان پیشکسوت و حرفه ای در این «مرکز» اشاره کرد و گفت: در کنار پیگیری تولیدات آزاد و سفارشات معمول و طرح های ارائه شده به مرکز، قصد داریم تا بخشی از تولیدات مرکز را به سمت مستندسازان حرفه ای سوق دهیم و به واقع سهمی هم برای دوستان پیشکسوت و حرفه ای در نظر گرفته و تولید 100 فیلم مستند را به آنها بسپاریم.
وی در خصوص چگونگی این چرخه تولیدی نیز گفت: طرح های مستندسازان پیشکسوت و حرفه ای در جلسات ویژه مورد بررسی قرار می گیرد تا با سرعت بیشتری به فضای تولید برسد. ما امیدواریم که با این برنامه، سطح کیفی آثار تولیدی بالا برود و شاهد حضور موثر و مستمر همه دوستان مستندساز در حجم تولیدات خانواده سینمای مستند کشور و بویژه «مرکز» باشیم.
معاون فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره علت نامگذاری این نشست به «صد سند» هم گفت: برداشت ما این است که در کشور، قابلیت های بسیاری برای تولید مستند در عرصه های گوناگون وجود دارد و ما قصد داریم صد سند اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... داشته باشیم و فیلم ها را به عنوان صد سند فرهنگی و هنری ببینیم. قصد ما این نیست که تنها صد فیلم جاری و عادی تولید کنیم، بلکه می خواهیم این فیلم ها ویژه بوده و حکم سند را داشته باشند.
اصلانی: باید با «خلاقیت» سینمای مستند را ارتقا دهیم
در ادامه این نشست، محمدرضا اصلانی مستندساز برجسته و پیشکسوت سینمای ایران به ذکر سخنانی پرداخت و ضمن ابراز خوشحالی از چنین برنامه ای عنوان ساخت: به نظر من تداوم این حرکت بسیار مهم است، چراکه گاهی اوقات ضرر کارهای نیمه تمام از شروع نکردن همان کار بیشتر است. ما بارها در سازماه نهای دیگر شاهد راه اندازی چنین طرح هایی بودیم، اما اغلب آنها در جایی متوقف شده و یا از مسیر خود منحرف گشته اند که این امر، ما را بسیار دلسرد می کند. بنابراین اولین سوال من از طرف همه دوستان حاضر در جلسه این است که چقدر اطمینان، پشت اجرا و تداوم این طرح وجود دارد؟
اصلانی در ادامه، به بحث سینمای تجربی پرداخت و افزود: تجربه فقط به معنای کار متفاوت نیست، بلکه به این معناست که ما چه پیشنهاد جدیدی به سینما ارائه می دهیم؛ ملتی که پیشنهاد جدیدی نداشته باشد، سهمی در جهان امروز هم نخواهد داشت. ما 110 سال سابقه فیلمسازی در ایران داریم، اما جزء تاریخ سینما نیستیم که این واقعاً شرم آور است.
وی همچنین به طرح «صد سند» اشاره کرد و گفت: موضوعات این طرح نباید منوط به موضوعات روز و جاری باشد. اهداف ملی ما موکول به خلاقیت ماست و ملتی که خلق می کند، ملی است. ضمن اینکه باید بدانیم سینمای مستند، سینمای نقد است، نه مدح و ذم؛ پس ما باید با خلاقیت مان، موضوعات را ارتقا دهیم.
وی ضمن اشاره به روند نزولی حاکم بر سینمای ایران نیز گفت: ما نمی توانیم این سیر نزولی را نادیده بگیریم. جامعه ما از موضوعات فیلم ها خسته است و فقط می خواهد سرگرم باشد، در حالیکه سینما برای ارتقاء نیازمند مفاهیم و خلاقیت های نسل جدید است.
عطارپور: روند حرکت اقتصاد سینمای مستند بسیار کند است
اُرد عطار پور نیز در ادامه این نشست گفت: خیلی خوب است که تولید برخی فیلم ها به دوستان پیشکسوت سپرده می شود. ما فیلمسازانی داریم که با حمایت از آنها می توانیم بازتاب های جامعه را در آثارشان ببینیم.
وی در ادامه، روند حرکت اقتصاد سینمای مستند را بسیار کند ارزیابی کرد و افزود: اقتصاد سینمای مستند ایران را کمتر کسی به رسمیت می شناسد و هنرمندان این عرصه، مدام در تلاطم های اقتصادی و مسائل معیشتی گرفتار هستند. امروزه دوستان برنامه ریز، هنوز برآورد اقتصادی پنج سال پیش را برای سینمای مستند در نظر می گیرند که این امر، سبب افت کیفیت فیلم ها می شود.
عطارپور گفت: من از شما خواهش می کنم که هر فیلم را به تناسب و فراخور استعدادش ببینید و ارزیابی کنید؛ چراکه بودجه کم و برآورد غلط، هم یک فیلم را نابود می کند و هم یک استعداد را.
وی همچنین به خطوط قرمز در سینمای مستند اشاره کرد و گفت: این خطوط قرمز در این «مرکز» باید حداقل بوده و اعتماد به فیلمسازان به حداکثر برسد.
عطارپور پیرامون مفهوم سینمای تجربی هم اذعان کرد: در حال حاضر عرصه تجربه بیشتر در زمینه فرم رخ می دهد نه محتوا. بنابراین خوب است که تعداد فیلم های این برنامه، به عدد صد محدود نشده و به صورت شناور مطرح گردد.
گفتنی است که در این نشست، مستندسازانی چون: محمدرضا اصلانی، فرهاد ورهرام، مهوش شیخ الاسلامی، ارد عطارپور، ارد زند، پدرام اکبری، مرتضی شاملی، رحیم مرتضی وند، رهبر قنبری، سعید رشتیان، حسین حق گو، مهناز مظاهری، محمد مقدم، شهرام درخشان، علیرضا قاسم خان، محمود یارمحمدلو و حسن نقاشی حضور داشتند و نقطه نظرات خود را اعلام کردند.
یک دیدگاه بگذارید