کارگردان مستند 1559 گفت: در این اثر مستند، به استناد اسناد فاش شده درباره ترور رفیق حریری، این رخداد بینالمللی به بوته نقد کشیده شده است.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جلسه نقد و بررسی فیلم مستند 1559 با حضور محمدرضا ابوالحسنی کارگردان، مریم پور یامین کارشناس فرهنگی و محمدتقی فهیم مجری- منتقد، در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.
محمدرضا ابوالحسنی در ابتدای این نشست گفت: پس از ترور رفیق حریری، گمانه زنیهای غرب به سمتی پیش رفت که انگشت اتهام به سوی ایران نشانه برود و این فضای سیاستزده موجب شد تا در نهایت برای تولید مستند 1559 ترغیب شوم.
کارگردان فیلم مستند 1559 تاکید کرد: ابتدا قصد داشتم یک مستند محض بسازم، اما با توجه به عدم اطلاع اغلب مردم کشورمان درباره موضوع، سعی کردم اثری روایی محور تولید کنم.
ابوالحسنی ادامه داد: دو ماه از ترور حریری در سال 2005 گذشته بود که من مشاهداتی را در این باره داشتم که البته این مشاهدات به قصد تولید فیلم نبود.
وی درباره دشواریهای پیش رو برای تولید مستند مستند 1559 توضیح داد: کار کردن در محله قریه که طرفداران حریری در آنجا ایران را متهم میدانند، کار تولید این اثر مستند را برای ما دشوار کرده بود و این فیلم بیشتر با ارتباطات شخصی پیش رفت.
این کارگردان سینما تاکید کرد: اسناد فاش شده درباره ترور رفیق حریری در این اثر مستند به وضوح دیده میشود و این اسناد در رسانههای عربی موجود است.
وی گفت: برای ساخت این فیلم انبوهی از ایدهها در ذهن من شکل گرفت اما در نهایت این مستند را، به دور از خلاقیت تکنیکی و در سیری خطی روایت کردم.
مریم پور یامین نیر در این نشست خبری گفت: با توجه به تعریفی که ما از سینما داریم، باید اذعان داشت که سینما از مستند نشأت گرفته است و آثار مستند نمایانگر تفکر و نگاه خلاقانه به طبیعت است.
وی یادآور شد: مستند باز آفرینی واقعیت است و فیلمساز در این راه باید ممارست داشته باشد.
این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: در سینمای مستند تدوین نقشی اساسی دارد و یک کارگردان خلاق می تواند از طریق تدوین، ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.
وی در ادامه بیان داشت: این مستند درباره یکی از بندهای قطعنامه 1559 است که رویدادی حادثه محور را رقم زده است و بررسی ارتباط این بند از این قطعنامه با ترور رفیق حریری از سوی فیلمساز در مستند 1559، بر جذابیتهای این اثر افزوده است.
به گفته پور یامین، سینمای مستند برخورد خلاقانه با واقعیت است و برای درک بهتر این مفهوم باید سادهنگری از نگاه فیلمساز حذف شده و نگاه خلاقانه جایگزین آن شود.
وی با بیان اینکه موسیقی میتوانست در این اثر مستند نقشی اساسی داشته باشد تاکید کرد: موضوع نقش داشتن پسر رفیق حریری در ترور وی در این اثر به تصویر کشیده نمیشود که این یک آسیب است.
این منتقد گفت: رسالت سینمای مستند قصهگویی و روایت حقیقت است که در فیلم مستند 1559 این مهم دیده میشود.
پور یامین در پایان یادآور شد: امروزه ژانر مستند سیاسی با توجه به پیچیده شدن روابط سیاسی میان کشورها مخاطب بسیاری دارد و فیلمساز در مستند 1559 با استفاده صحیح از تصاویر آرشیوی و تحقیق توانسته به نتایج خوبی رسد.
در پایان این جلسه، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، از محمدرضا ابوالحسنی و مریم پور یامین تقدیر شد.
یک دیدگاه بگذارید