با برگزاری آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان فصل4- اترک در بجنورد به کار خود پایان داد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری یازدهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان فصل 4-اترک، ابوطالب شفقت، استاندار خراسان شمالی در این آیین که (23 اسفند) با حضور جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی امور سمعی و بصری کشور و نیز هاشم میرزاخانی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، شفیع آقامحمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل سینما گلشن بجنورد، برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اهمیت هنر گفت: هنر دمیدن روح تعهد در جامعه است.
وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب این ابزار را به خوبی شناخته و از هنرمندان بارها تجلیل کرده است، گفت: در شرایطی هستیم که بوسیله سینما می توانیم الگوی ایرانی- اسلامی را به دنیا صادر کنیم.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بیان کرد: با استفاده از سینما می توانیم الگوهایی از خانواده ایرانی اسلامی، انتظار و مولفه هایی دیگر را ترسیم و صادر کنیم.
وی به سالن سینمای مجتمع فرهنگی وهنری گلشن شهرستان بجنورد اشاره کرد و گفت: این سالن تنها سالن اجتماعات استان است و اکنون به دلیل اینکه دو سینمای استان هم تعطیل شده به عنوان سینما نیز استفاده می شود.
وی در این راستا از رییس سازمان سینمایی و امورسمعی و بصری کشور خواست تا برای تعمیر، تجهیز و نوسازی این سالن نگاه ویژه ای داشته باشد.
وی اضافه کرد: از سرمایه گذاران نیز می خواهیم حضور سینما دوستان را در این سالن، که توجیهی برای سرمایه گذاری در بخش سینما و ساخت سینما بدانند و پیش قدم شوند.
حسین ثابت قدم وحید، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و دبیر این جشنواره نیز در این آیین با بیان اینکه این جشنواره از آبان ماه سال جاری، با استقرار دبیرخانه سینمای جوان بجنورد، فعالیت خود را آغاز کرد،گفت: پس از ارسال فراخوان به 12 دفتر سینمای جوان در استان ها یکهزار و 721 اثر به جشنواره رسید که در نهایت 136 اثر در بخش های فیلم، فیلمنامه عکس و پوستر فیلم به بخش مسابقه راه یافت.
وی کشف و شناسایی قابلیت ها و ظرفیت های استان و هنرمندان که در این جشنواره شرکت کردند را از دستاوردهای فراوان جشنواره ذکر و تصریح کرد: این جشنواره در راستای تقویت فضای فرهنگی استان برگزار شد و امیدواریم میزبان خوبی برای هنرمندان باشد و آن ها را با خاطره خوش بدرقه کند.
ثابت قدم وحید با اشاره به اینکه این جشنواره به منظور ارتقا سطح آگاهی تجربه و بینش نسل جوان برای رسیدن به سینمای ملی و با هدف تلقین ارزش والای دینی برگزار شد، افزود: اکران 66فیلم در 2روز، نشست تخصصی عکس، کارگاه فیلم و فیلمنامه نویسی و نقد و بررسی فیلم های بخش شده، کارگاه پوستر فیلم و تور عکاسی از جمله برنامه های اجرا شده در این جشنواره بود.
«ثابت قدم» خاطر نشان کرد: برپایی نمایشگاه عکس و پوستر با ارایه 58 قطعه عکس و 14پوستر از دیگر برنامه های اجرا شده در حاشیه این جشنواره بود.
در این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف معرفی و تقدیر شدند.
سینمای حرفه ای ما مدیون سینمای جوانان و حوزه فیلم کوتاه است
مدیرعامل انجمن سینمایی جوانان ایران در آیین اختتامیه جشنواره منطقه ای اترک تصریح کرد: سینمای حرفه ای ما مدیون سینمای جوانان و حوزه فیلم کوتاه است.
هاشم میرزاخانی، مدیر عامل انجمن سینمایی جوانان ایران در این آیین که (23 اسفند) با حضور رییس سازمان سینمایی امور سمعی و بصری در محل سالن سینما گلشن شهرستان بجنورد برگزار شد، با ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سینما گران جوان و دست اندکاران اجرای جشنواره، گفت: هر فصل یک جشنواره برگزار شده است و حضور هنرمندان متعدد در بخش های فیلم کوتاه، فیلمنامه، پوسترفیلم و عکس جایگاه ویژه ای به این جشنواره داده است.
وی بیان کرد: برگزیده های جشنواره که تندیس کسب کنند آثارشان به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران راه پیدا می کند.
وی گفت: در بین فیلمسازان و فعالان حوزه سینمای کشور برگزیدگانی داریم که از همین جشنواره ها کار خود را شروع کرده اند و قله های رفیع سینمای جهان را فتح کرده و می درخشند.
میرزاخانی افزود: سینمای حرفه ای ما مدیون سینمای جوانان و حوزه فیلم کوتاه است.
ریس هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: با حمایت های رییس سازمان سینمایی، دفاتر سینمای جوانان در استان ها تجهیز شده اند و از جوانان علاقمند می خواهیم با مراجعه به این دفاتر و همکاری نزدیک با مسئولان استان ها نسبت به تولید آثار بومی استان خود اقدام کنند و بدانند از آن ها حمایت های جدی خواهد شد.
میرزاخانی بیان کرد: زمینه حضور فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر فراهم شده و فیلم های کوتاهی که متشکل از یک موضوع واحد باشند، قابلیت نمایش در جشنواره سی و یکم فیلم فجر را دارند و امیدواریم آثاری در خور تولید شودتا جایگاه رسانه ای مستقل را در این جشنواره بین المللی تثبیت کند.
فرهنگ ما برای پرواز به بال سینما نیاز دارد
رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری کشور با اشاره به اهمیت جایگاه سینما و سینما گران جوان گفت: انقلاب، هویت و فرهنگ ما برای پرواز به بال سینما نیازمند است و سینماگران جوان این بال را پیوند می زنند.
جواد شمقدری، رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری کشور در آیین اختتامیه این جشنواره با اشاره به اینکه نقش آفرینی ایران در تحولات داخلی بین المللی در سال گذشته بی نظیر بود، اظهار داشت: البته اینکه سال گذشته سال پرافتخاری داشتیم مسئولیت ما را سنگین تر می کند چرا که دنیای امروز منتظر این است که ما چه می کنیم.
وی اضافه کرد: اگر در اسکار جایزه می گیریم دلایل مختلفی دارد و آن این است که با پیام فرهنگ و زبان جدید روبرو می شویم، چیزی که آنها از آن غافل شدند.
وی با بیان اینکه بسیاری از نخبگان ردپای به خاطر سقوط تفکر لیبراستی دچار خلاء اندیشه جهان بینی و زیبایی شناسی شدند، گفت: از آن جایی که زیبایی شناسی بدون تفکر و اندیشه موفق نیست سینمای ایران توجه آن ها را به خود جلب کرده است.
وی گفت: هنر و فرهنگی که متاثر از یک تفکر و اندیشه والاست جایگاه رفیعی پیدا خواهد کرد و ما هنوز در عرصه شناساندن خود به دنیا گام اول را بر می داریم.
شمقدری با اشاره به اهمیت جایگاه سینما و سینما گران جوان گفت: انقلاب، هویت و فرهنگ ما برای پرواز به بال سینما نیازمند است و سینماگران جوان ما این بال را به سینما پیوند می زند.
وی خطاب به جوانان اضافه کرد: به شما نوید می دهیم که شما مرکز توجه هستید و می بایست این فرصت را مغتنم بشمارید و وظیفه شما سنگین تر است.
شمقدری بیان داشت: هنرمندان باید در کنار فراگیری مهارت سینما، زبان و زیبایی شناسی متاثر از فرهنگ بومی و ایران خود مطالعات خود را ثبت و دانسته های هویتی خود توسعه دهند.
وی در رابطه با سینمای ایران گفت: سینمای ما هنوز صنعتی نشده است و سینماگر جوان ما باید متوجه شود که با روح و فطرت آدمی کار دارد.
رییس سازمان سینمایی و سمعی و بصری به صنعتی شدن سینمای کشور اشاره کرد وگفت: خوشبختانه در جلسه های مختلف به ضعف ها و چالش های سینما پرداخته شده است و این بازیگری وحلاجی ضرورت دارد.
شمقدری با اشاره به حلقه های مفقوده در سینمای ایران اظهار داشت: تحقیق و پژوهش از جمله این حلقه هاست و ما در این حوزه به شدت دچار مشکل هستیم.
وی نبود حمایت های کافی از این حوزه را از دیگر حلقه های مفقوده ذکر و بیان کرد: در چارچوب سازمان سینمایی به این حوزه توجه ویژه داریم و راه کارهای را تدوین می کنیم.
وی نداشتن فضا برای عرضه آثار تولید شده را دیگر آسیب ها عنوان کرد و گفت: سال های سال با این مشکل مواجه بودیم و کسی یک نهضت و تحرکی برای اصلاح آن به کار نیست و امیدوارم با همکاری همه مدیران استانداران بتوانیم در این زمینه اتفاقات خوبی بیفتد.
بیانیه هیات داوران چهل و ششمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان – فصل 4 –خراسان شمالی
هیات داوران جشنواره ، ضمن تقدیر از اهتمام انجمن سینمای جوانان ایران برای سازماندهی و استمرار جشنواره های منطقه ای ، امیدوار است که با برگزاری منظم و شایسته آن بتواند در کنار فراهم آمدن زمینه لازم برای تهیه و گردآوری اسناد تصویری و نوشتاری هنرمندانه، امکان حمایت معنا دار و هدفمند از آفرینش های هنری علاقه مندان اقصی نقاط کشوررا فراهم سازد تا در مسیر مستندسازی هنرمندانه آیین، سنن ، میراث فرهنگی و سرمایه های ارزشمند زیستگاه جمعیمان گامهای بلندی برداشته شود.
بخش فیلم
و یادی از پیشگامان سینمای جوان کشور که اغلب اکنون به سلک پیشکسوتان و اساتید و فرهیختگان این هنر صنعت پیوسته اند و درود بر روان آنان که اینک در جمع ما حضوری این جهانی ندارند و به روزگار وصل خویش دست یازیده اند . هیأت داوران بخش فیلم جشنواره اترک با ابراز خرسندی از حضور در جمع شرکت کنندگان جوان این جشنواره و آغازگران و نوآوران عرصهی سینمای بومی کشورکه تدارک بینندگان سینمای ملی و پرافتخار آینده ایران عزیز هستند، این موقعیت را مغتنم شمرده و به نکاتی چند اشاره می نماید:
1- قدر مسلم آن است که هدف ازبرگزاری این جشنواره ها ارزیابی عملکرد دفاتر این انجمن در مراکز توانایی کشور با توجه به جنبه های آموزشی و استفاده بهینه از استعدادهای بومی و امکانات فرهنگی و جغرافیایی ، تاریخی و سنتی هر منطقه ، همچنین اعتلای فنی ، فکری و خلاقیت های تصویری در پیدایش آثاری ارزشمند و قابل توجه مخاطبان سینمای جوان است.
2- لازم به ذکر است که از سینمای جوان که سازندگان آثار مطرح شده قدم های آغازین تجربه های اولیه را برمی دارند توقع و نگاه، صد درصد حرفه ای وجود ندارد، اما جان مایه ی آثار بررسی شده ، خود گویای میزان تلاش تولید کنندگان این آثار کوتاه در فرصتی که برای آزمون خود داشته اند برای هر چه نزدیکتر شدن به عرصه سینمای حرفه ای است. زیرا قرار براین نیست که هنرجویان این مراکز و سایر فیلمسازان جوان و تازه کار در این وادی درجا بزنند و تا همیشه به سیاه مشق و آزمون و خطا ادامه دهند. قطعا هر هنرجویی سریعتر به شاخصه های حرفه ای سینما نزدیکتر شود، با توجه به نیاز زمان و تحولات روزافزون در عرصه های فرهنگی و رسانه ی فراگیر سینما ، در استفاده از زمان صرفه جویی شده و نیروهای کارآمد و مورد نیاز کشور در سینما و تلویزیون خلاءهای موجود را پرخواهند نمود و روزبه روز برافتخارات جهانی ایران در این زمینه خواهند افزود.
3- در ارتباط با همین مسئله با نگاهی به انبوه آثار رسیده به دفتر جشنواره باید اذعان نمود با آن که بسیاری از این آثار فاقد نگاهی منسجم و حوصله مند از سوی سازندگان آنها نسبت به موضوع اثر و ساختار و شاکله فنی و زیباشناختی یا حتی مباحث دراماتیک هستند ، اما تعداد زیادی نشان از جهش های فکری و فنی در تولیداتشان دارند که دریچه های امید را برای به ثمر رسیدن این تلاشها در آینده بر روی ما می گشایند. این آثار نشان از هوشمندی نسلی دارند که در سایر عرصه های علمی و تکنیکی نیز خوش درخشیده اند و موجب مباهات میهن سرافرازمان است. به خصوص در این رابطه باید اشاره کرد به آثار پویانمایی ویژه ای که اتفاقا اغلب ، محصول مناطق محروم هستند. هر چند در این ایام کوشش شده تا مراکز به نوعی از محرومیت امکانات فنی که اصل جریان سخت افزاری این هنر است بیرون آیند و امکانات لازم در اختیار علاقه مندان و هنرجویان سینمای جوان قرارگیرد.
4- بنابراین آنچه که در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد، جایزه و تشویق است. زیرا سطح رقابت ها در زمینه های فیلم داستانی ، تجربی ، پویانمایی و مستند بسیار گسترده و آثار نسبتا چشمگیر و قابل توجه در حجم انبوه شرکت کنندگان ، بیش از حد انتظار و لزوما آثاری که انتخاب نشده اند محصولات غیرقابل توجهی نیستند. هر چند در انتخاب موضوعات و مضامین و توجه به بوم شناسی سازندگان فیلم ها و تطابق فرهنگی و جغرافیایی ایشان و اثرشان توقع بیشتری داریم و این که زیباتر ببینیم و بیندیشیم تا محصول هنری ما با خالق زیبایی و هنر رابطهی نزدیکتری برقرار کند.
بخش فيلمنامه
فيلمنامه نطفه گاه جريان خلاقه فيلمسازي است. جرياني كه در آن انديشه انسان ها در گفت و گو با يكديگر به مرز زايش می رسند و آنچه باقي مي ماند محصولي است براي ثبت در تاريخ انديشه و فرهنگ يك ملت. بنابراين فيلمنامه نويسان به عنوان عاملان اصلي حركت يک فيلم در برابر فرهنگ مردم خود وظيفه اي بس سترگ برعهده دارند.
همچون روال معمول پس از مطالعه فيلمنامه هاي جوانان اين میهنمان به وجد آمديم كه اين همه شور و هيجان قابل ستایش است.
تنها چند نكته از پس مطالعه اين آثار:
1- اميد در نگاه شما مشهود است. اميدي كه بوي زندگي مي دهد. اما همچنان انتظار مي رود تا اين اميد بخشي تقويت و به انگاره اي اصلي بدل شود.
2- خوشبختانه، نگارش فيلمنامه هاي انيميشن و مستند رو به پيش است و تفاوت آشكار آنها با فيلمنامه هاي داستاني به چشم مي آيد.
3- در كنار حسن هاي فيلمنامه هاي داستاني از جمله انتخاب ايده هاي مناسب ، جای خالي روايت و توجه به مقوله روايت داستان در فيلمنامه ها به خوبي حس مي شود كه انتظار مي رود دوستان ببه این موضوع همت گمارند.
و در انتها يک پيشنهاد؛ داستان ها و آئين هاي محلي در شهر هاي مختلف ايران سرشار از ناگفته هايي است كه مي تواند مبناي مناسبي براي داستانگويي باشد. نويسندگان مي توانند با عنايت به اين موضوعات بالقوه امكان گسترش ايده ها و مضمون ها را گسترش دهند.
بخش عکس:
براساس مستندات ، عکاسی با فاصله ای اندک از ابداعش به ایران آمد و از این رو که تاریخ عکاسی در این سرزمین تنه به تنه آن در جهان می زند، در این رهگذر اما، عکاسی مسیر پر افت و خیزی را پشت سر گذاشته است. عکاسی با دوران طلایی در ایران رخ نمود و رشد کرد به گونه ای که آثار به جا مانده از آن دوران امروزه زینت بخش موزه های معتبر جهان است . این روند اما در دوران پهلوی دوم رو به نقصان گذارد و از رونق اولیه اش کاسته شد لیکن وقایع و رخدادهای پس از وقوع انقلاب اسلامی زمینه را برای رشد و صعود یکباره عکاسی فراهم ساخت و برگزاری جشنواره ها ، نمایشگاهها و مسابقه های متعدد بر شتاب و کیفیت آن افزود . در این بین جشنواره های سینمای جوان که اکنون قدمتی بیش از دو دهه یافته است از جایگاه و مرتبتی ممتاز برخوردار است. هرچند که این جشنواره نیز در طول حیاتش دچار فراز و نشیبهای عدیده ای شد اما تردیدی نیست که دست پرورده ها و محصولات آن امروزه سرمایه های گرانقدری برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم به شمار می آیند.
تردیدی نیست که عکاسی به مثابه هنری ناب و برخوردار از مولفه های مستندنگارانه ابراز و رسانه ارزشمندی است که می تواند از یک سو موجب ارتقای نگاه ، ذوق و علاقه هنری گردیده و از دیگر سو مخاطبین را متوجه پاسداشت عرصه هایی سازد که هویت و پیشینه تاریخی و فرهنگی ما در گروی نگهداشت و رونق آنهاست.
گروه انتخاب و داوری ، بخش بندی این جشنواره را بهره مندسازی پتانسیل های هنری هنرمندان به سمت و سوی هم افزایی جمعی برای ساختن فرهنگی برخوردار از هویت ، پیشینه تاریخی ، اخلاق ، تمدن ، فرهنگ و هنر می داند و بر استمرار این رویه تاکید می ورزند.
گروه داوران، از دیگر سو با نگاه و رویکردی حمایتی ، توجه به عناصر و مولفه های موثر در هنر عکاسی ، تناسب آثار با موضوع و مضامین اعلام شده در فراخوان جشنواره ، اصیل شمردن توانمندی های هنری و تکنیکی و نگاه و نگرش خلاقانه ، جستجوگر و هنرمندانه در پرداخت موضوعی و مضمونی را از عناصر موثر در انتخاب آثار برای نمایشگاه و رتبه های برگزیده مطمح نظر قرار دادند.
در خاتمه گروه انتخاب و داوری آثار مرکب از امیرعلی جوادیان ، حسن غفاری و مجتبی آقایی ، پس از ارزیابی و بررسی دقیق یک هزار عکس دریافتی و 60 اثر در بخش پوستر، 57 عکس را برای راه یافتن به بخش مسابقه عکس و 14 پوستر را برای نمایشگاه برگزیدند که از آن میان و با توجه به مولفه های پیش گفته ، آثار برتر در هر بخش از بخش های 2 گانه جشنواره را به ترتیب مرتبت معرفی کردند.
امید است که حمایت مسئولین و دست اندرکاران و رسانه ها و محوریت قراردادن نقش آفرینی جوانان در این عرصه ؛ براثر بخش تر شدن این کوششهای ارزشمند بیافزاید.
هیات داوران بخش فیلم: حمید دهقانپور- مهدی عظیمی میرآبادی – شهاب ملت خواه.
هیات داوران بخش فیلمنامه: حمید جمدر، محمود سالاری، محمدجعفر یوسفیان
هیات داوران بخش عکس: مجتبی آقایی، امیرعلی جوادیان، حسن غفاری
برگزیدگان بخش فیلمنامه جشنواره اترک معرفی شدند
اسامی برگزیدگان بخش فیلمنامه جشنواره منطقه ای سینمای جوان فصل 4- اترک در بجنورد اعلام شد.
هیات انتخاب و داوری بخش فیلمنامه این جشنواره که متشکلاز حمید جمدر، محمود سالاری و محمد جواد یوسفیان از میان 192 فیلمنامه راه یافته به مرحله نهایی این بخش برگزیدگان به شرح ذیل معرفی شدند.
براین اساس هیات داوران از " علی حیدری" برای فیلمنامه "ترنج" از بجنورد و نیز "زینب فاضلی" برای فیلمنامه "نذر" از بیرجند تقدیر کرد.
همچنین هیات داوران "حمزه رمضانی" برای فیلمنامه "پدر پسر مزرعه" از کرمان، "زهرا احمدی" برای فیلمنامه "سلام تولدت مبارک" از گرگان "محمد تقوی" برای فیلمنامه "سیاه و سفید" از زاهدان به عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده این بخش معرفی کرد.
هیات داوران همچنین در بخش ویژه اقتباس ادبی از متون کهن و معاصر از "مژگان روز خرم" برای فیلمنامه " آرزو" از کرمان تقدیر کرد و تندیس جشنواره و جایزه نقدی این بخش را به همراه 10 میلیون ریال حمایت ا تولید را به مهدی رئیسی برای فیلمنامه یک حرف از دو زبان از گرگان اهدا کرد.
برگزیدگان بخش عکس و پوستر فیلم جشنواره اترک
هیات انتخاب و داوری بخش عکس و پوستر فیلم این جشنواره که متشکل از مجتبی آقایی سربزه، حسن غفاری و امیر علی جوادیان بود از میان یک هزار و 60 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره 72 اثر را برای رقابت نهایی برگزیدند وکه از این میان برترین های را نیز به شرح ذیل اعلام کردند:
براین اساس لوح تقدیر برای مجموعه عکس ها به میثم امانی از تربت حیدریه، مسعود شیخ ویسی از زاهدان و نیز سیامک ایمان پور از بجنورد، اهدا شد.
همچنین هیات داوران "داود عامری" از گرگان برای مجموعه عکس ها با اهدی تندیس جشنواره و جایزه نقدی به عنوان نفر اول برگزیده اعلام کردند.
هیات داوران همچنین "مهدی بهزیون" از نیشابور با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عنوان نفر دوم برگزیده معرفی کرد.
"عصمت یادگاریان" از بجنورد از سوی هیات داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به عنوان نفر سوم برگزیده این بخش معرفی و مورد تقدیر قرار گرفت.
در این بخش تندیس جشنواره و جایزه نقدی به «سعید گلی »از تربت حیدریه به عنوان استعداد جوان برای مجموعه عکس ها اهدا شد.
در بخش پوستر فیلم نیز هیات داوران " آزاده کیان خواه " برای پوستر فیلم "زندگی و مرگ" از بجنورد و " پوریا زارعی استاد" برای پوستر فیلم "پنج و ده دقیقه" از بجنورد مورد تقدیر قرار گرفتند.
در این بخش "سید محمد حسینی" برای پوستر فیلم "قربانی" از بیرجند با دریافت تندیس جشنواره و جایزه نقدی، "مهدی تقی زاده " برای پوستر فیلم "بیگ بنگ" از زاهدان با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی و نیز "حمید اسماعیل بیگی" برای پوستر فیلم "بلندگو ها برای چه کسی به صدا در می آیند" از کرمان با دریافت لوح تقدیر و جایزهنقدی به ترتیب عنوان نفرات اول تا سوم برگزیده این بخش معرفی شدند.
بهترین های بخش فیلم کوتاه اترک معرفی شدند
با اعلام رای هیات انتخاب و داوری بخش فیلم کوتاه این جشنواره، برگزیدگان آن با همراهی رییس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری کشور معرفی و تقدیر شدند.
بر اساس رای هیات داوران در بخش بهترین فیلم داستانی از میان 4 کاندیدای دریافت جایزه که شامل «گاهی سکوت کنیم» ساخته «هانیه خاک پور»، «پایان دایره ساخته» کاری از «احمدرضا کرمی»، «دادگاه» ساخته «سید مهدی حسینی» و«بزخر» ساخته «حمید صادق پور»، دیپلم افتخار به فیلم گاهی «سکوت کنیم» ساخته «هانیه خاک پور» از مشهد و جایزه نقدی و تندیس جشنواره و نیز حمایت از تولید اثر بعدی تا سقف 10میلیون ریال در این بخش به فیلم «پایان دایره» ساخته «احمدرضا کرمی» اهدا شد.
همچنین در بخش بهترین فیلم مستند هیات داوران از میان 4 نامزد دریافت جایزه این بخش شامل «دستان» ساخته «محمد عبدالهی»، «برزه» ساخته «یوسف محمدپور»، «سایه های خاکستری» ساخته «محمدرضا مهرآفرین»، «من زندگی را دوست دارم» ساخته «امیر عابدین پور»، دیپلم افتخار به «محمد عبداللهی» کارگردان فیلم «دستان» وکار از بیرجند اهدا و تندیس جشنواره، جایزه نقدی و نیز حمایت از تولید اثر بعدی تا سقف 10میلیون ریال به فیلم «سایه های خاکستری» ساخته «محمدرضا مهرآفرین» از گرگان اختصاص یافت.
در بخش بهترین فیلم پویانمایی از میان 3 نامزد دریافت جایزه شامل «قفس» ساخته «سعید مددی ماهانی»، «روزی که وارد بهشت شدم» ساخته «آذر نظری قلجقی» و «تولد آفتاب» ساخته «حامد کاتبی»، از سوی هیات داوران دیپلم افتخار به فیلم «قفس» ساخته «سعید مددی ماهانی» از کرمان اهدا شد و تندیس جشنواره و جایزه نقدی و نیز حمایت از تولید اثر بعدی تا سقف 10میلیون ریال، به فیلم «تولد آفتاب» ساخته «حامد کاتبی» از مشهد تعلق گرفت.
همچنین هیات داوران در بخش بهترین فیلم تجربی نیز از میان 3 نامزد دریافت جایزه «پیاده رو» ساخته «عباس عمرانی بیدی»، «دست» ساخته مشترک «ایمان رضایی » و «احسان رضایی»، «برکه نشین های نفت» ساخته «امیر بیاتی» دیپلم افتخار را به فیلم «ایمان رضایی » و «احسان رضایی» از بندرعباس اهدا کرد و فیلم «پیاده رو» ساخته «عباس عمرانی بیدی» از سبزوار را شایسته دریافت تندیس جشنواره، جایزه نقدی و نیز حمایت از تولید اثر بعدی تا سقف 10میلیون ریال اعلام کرد.
هیات داوران در این راستا در بخش تحقیق فیلم از میان 6 نامزد «محمد اسلامی» برای فیلم «زمزمه یک نقش»، «محمدرضا مهرآفرین» و «عبدالحسین محبی» برای فیلم «سایه های خاکستری» و «رضا خوشفرمان» برای فیلم «موکان» و «نگار حبیبی» برای فیلم «گلیج بافی»، «محمد عبداللهی» برای فیلم «دستان»، «یوسف محمودپور» برای فیلم «برزه، دیپلم افتخار «محمد اسلامی» برای فیلم مستند «زمزمه یک نقش» از کرمان و نیز «یوسف محمودپور» برای فیلم مستند «برزه» از هرمزگان اهدا کرد و «محمد عبداللهی» برای فیلم «دستان» از بیرجند را را شایسته دریافت تندیس جشنواره و جایزه نقدی این بخش شناخت.
هیات انتخاب فیلم کوتاه همچنین از میان 5 نامزد دریافت جایزه فیلمنامه که شامل «حمید صادق پور» برای متن فیلم «بزخر»، «سید مهدی حسینی» برای فیلم «دادگاه»، «هانیه خاکپور» برای فیلم «گاهی سکوت کنیم»، «محمد برادران» برای فیلم «آخرین پناه»، «احمدرضا کرمی» برای فیلم «پایان دایره» ، دیپلم افتخار را «سید مهدی حسینی» برای فیلم «دادگاه»، از بیرجند اهدا کرد و «هانیه خاکپور» برای فیلم «گاهی سکوت کنیم» از مشهد را شایسته دریافت تندیس جشنواره و جایزه نقدی معرفی کرد.
در بخش تصویربرداری نیز از میان4 نامزد دریافت جایزه «حمیدرضا امیری» برای فیلم «بزخر»، «غلامرضا سعادت» برای فیلم «زمزمه یک نقش»، «عباس عمرانی بیدی» برای فیلم «پیاده رو»، «یاسر زمانی» برای فیلم «پایان دایره» هیات داوران دیپلم افتخار را به «عباس عمرانی بیدی» برای فیلم «پیاده رو» از سبزوار اهدا کرد و «یاسر زمانی» برای فیلم «پایان دایره» از بجنورد را شایسته دریافت تندیس جشنواره و جایزه نقدی این بخش اعلام کرد.
در بخش تدوین نیز هیات داوری و انتخاب از میان 5 کاندیدای دریافت جایزه شامل «حمید ثنایی» و «مهدی مرتضوی» برای فیلم «دستان»، «محمدرضا مهرآفرین» و «عبدالحسین محبی» برای فیلم «سایه های خاکستری»، «سید مهدی حسینی» برای فیلم «دادگاه»، «آمنه آگوش» برای فیلم «برزه»، «راضیه سراجی» برای فیلم «پایان دایره»، دیپلم افتخار جشنواره به طور «آمنه آگوش» برای فیلم «برزه، از هرمزگان و«راضیه سراجی» برای فیلم «پایان دایره» از بجنورد اهدا کرد و تندیس و جایزه این بخش به «حمید ثنایی» و «مهدی مرتضوی» برای فیلم «دستان» از بیرجند تعلق گرفت.
در بخش صدا نیز از میان 5 کاندیدای دریافت جایزه «مصطفی محمدی» برای صدا برداری فیلم «گاهی سکوت کنیم»، «سید مهدی حسینی» برای فیلم «دادگاه»، «امیر زارعی» برای فیلم «دستان»، «امیر عابدین پور» و «حسین سعادت» برای فیلم «من زندگی را دوست دارم» و «عاطفه خالصی فر» و «حسین اسماعیلی» برای فیلم «پیاده رو»، هیات داوران دیپلم افتخار را مشترکا به «مصطفی محمدی» برای صدا برداری فیلم «گاهی سکوت کنیم» از مشهد و «سید مهدی حسینی» برای فیلم «دادگاه» از بیرجند اهدا کرد و «عاطفه خالصی فر» و «حسین اسماعیلی» برای فیلم «پیاده رو» از سبزوار راشایسته دریافت تندیس و جایزه نقدی دانست.
در ادامه همچنین در بخش بهترین مجری طرح یا تهیه کننده هیات داوران از میان 4 کاندیدای دریافت جایزه «احمدرضا کرمی» برای فیلم «پایان دایره»، «علیرضا رادمان» برای فیلم «پیاده رو»، «هانیه خاک پور» برای فیلم «گاهی سکوت کنیم»، «محمد عبداللهی» برای فیلم «دستان»، دیپلم افتخار به «علیرضا رادمان» برای فیلم «پیاده رو» از سبزوار اهدا شد و تندیس جشنواره و جایزه نقدی «محمد عبداللهی» برای فیلم «دستان»از بیرجند تعلق گرفت.
در بخش جایزه ویژه هیات داوران نیز دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «معصومه موسی پور» برای بیان ساده و صادقانه زندگی خود در فیلم مستند «من زندگی را دوست دارم» اهدا شد و تندیس جشنواره و جایزه نقدی ونیز حمایت از تولید اثر بعدی تا سقف 15 میلیون ریال مشترکا به فیلم مستند «سایه های خاکستری» ساخته «محمدرضا مهرآفرین» از گرگان و فیلم داستانی «گاهی سکوت کنیم» ساخته «هانیه خاک پور» از مشهد تعلق گرفت.
بهترین فیلم داستانی در بخش سینمای جوان نیز هیات داوران از میان 2 کاندیدا دریافت جایزه شامل «آخرین پناه» ساخته «محمد محرابی»، «نقاش بهار» ساخته «محمد خاری» دیپلم افتخار و جایزه نقدی و نیز حمایت از تولید اثر بعدی تا سقف 5 میلیون ریال به فیلم«آخرین پناه» ساخته «محمد محرابی»، از گناباد اهدا کرد.
هیات داوران همچنین بهترین فیلم مستند در بخش سینمای جوان را از میان 2 نامزد دریافت جایزه «مرگ کاریز» ساخته «عباس حیدری» و «چشم پناه» ساخته «محمد مومنی»، دیپلم افتخار و جایزه نقدی و نیز حمایت از تولید اثر بعدی تا سقف 5 میلیون ریال را به فیلم «مرگ کاریز» ساخته «عباس حیدری» گناباد اهدا کرد.
همچنین بهترین فیلم پویانمایی در بخش سینمای جوان از سوی هیات داوری فیلم این جشنواره به فیلم «قفس» ساخته «سعید مددی ماهانی» از کرمان با اهدای دیپلم افتخار و جایزه نقدی ونیز حمایت از تولید اثر بعدی تا سقف 5 میلیون ریال تعلق گرفت.
یازدهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان فصل 4- اترک در 4 بخش فیلم کوتاه، فیلمنامه، عکس و پوستر فیلم با حضور استان های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی از 21تا 23 اسفند سال جاری در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد.
یک دیدگاه بگذارید