مرضیه ریاحی
مستند «سفر در امتداد سرزمین کهن» ساخته کاوه بهرامیمقدم، مستندی سفارشی و در مجموعه «شاخصهای سینمای ایران» به تهیهکنندگی رضا میرکریمی ساخته شده است.
این مستند درباره زندگی و آثار منوچهر طیاب مستندساز و مولف پیشکسوت ایرانی است. برخلاف مستندهای بیوگرافی رایج که غالبا سوژه را در کادری بسته قاب میگیرند و به شدت برپایه دیالوگ یا نریشن هستند؛ در «سفر در امتداد سرزمین کهن» منوچهر طیاب با زبان سینما تصویر شده است.
این مستند از تحقیق و پژوهش کار شدهای بهره میبرد و تسلط و شناخت کاوه بهرامیمقدم نسبت به سوژهاش کاملا پیداست.
ساخت فیلمهای سفارشی قواعد خاص خودش را دارد. فیلم باید یکسری توقعات تهیهکننده (سفارشدهنده) را برآورده کند.
فیلمهای سفارشی مستند غالبا برای نمایش در تلویزیون ساخته میشوند. به همین دلیل فیلم باید
یکسری استاندارها را برای نمایش در یک رسانه عمومی رعایت کند. و همین رعایت استانداردها معمولا به فیلم لطمه میزند. اما در مستند «سفر در امتداد سرزمین کهن» این نگاه سفارشی دیده نمیشود.
فیلمساز با فراغ بال و رها از کلیشههای دستوپاگیر همیشگی تنها ذهنیتش را به سوژه معطوف کرده است.
بهرامیمقدم برای ساخت این مستند همراه با منوچهر طیاب، به تمام لوکیشنهایی که وی طی 40 سال گذشته برای ساخت مستندهایش رفته، سفر کرده و با قرار دادن طیاب در آن موقعیتها و با یادآوری خاطرات و نوستالژیهای گذشته، تصاویری سینمایی خلق کرده است.
از نکات قابل توجه این مستند استفاده درست و هوشمندانه از تصاویر مستندهای طیاب است. این تصاویر با وسواس و آگاهی خاص فیلمساز نسبت به سینمای طیاب و در عین حال حفظ عناصر سینمایی خودش، تدوین شده است. این تصاویر آنقدر با بافت فیلم یکی شده است که شاید اگر تفاوت قالب و رنگ نبود؛ هیچ به چشم نمیآمد.
«سفر در امتداد سرزمین کهن» فیلم آبرومندی است؛ که در آن تلاش ۴۰ سالهی منوچهر طیاب در جهت اعتلای سینمای مستند ایران تصویر شده است.
یک دیدگاه بگذارید