روز گذشته در چهارمین روز از برگزاری بیستوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران «یورگن کیتل» مدیر هنری جشنواره فیلم کوتاه هامبورگ آلمان و «پروفسور یانگیل کیم» مدیر بخش تدوین دانشگاه ملی هنر کره که هر دو به عنوان داور در جشنواره حضور دارند در نشستی با فیلمسازان ایرانی صحبت کردند.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» کیتل با ارائه تاریخچهای از جشنواره هامبورگ گفت: در دهه 89 یک ورکشاپ فیلم در هامبورگ برگزار شد و بنیانگذار جشنواره هامبورگ پس از شرکت در آن ورکشاپ تصمیم گرفت یک جشنواره با بودجه کم افتتاح کند. نام آن جشنواره «بدون بودجه» شد که تا سال 1994 نیز با همین نام کار کرد و پس از آن به جشنواره بینالمللی فیلم هامبورگ تغییر نام داد. البته این جشنواره همچنان بخش «بدون بودجه» در کنار سایر بخشهای خود دارد. در این بخش جشنواره به فیلمسازان این فرصت را میدهد که فیلمهای تکنفرهشان را به رقابت بگذارند. فیلمهای که تمام مراحل ساختشان توسط کارگردان انجام میشوند و در کامپیوترهای خانگی تدوین میشوند.
کیتل در ادامه گفت: هر ساله تعداد زیادی فیلم از کشورهای مختلف جهان به جشنواره هامبورگ میرسد. در جشنواره شانزدهم ما تقریبا 360 فیلم در سینماهای مختلف آلمان به نمایش گذاشتیم. از ماه نوامبر پذیرش آثار برای دوره بعدی جشنواره آغاز میشود.
وی در خصوص «موسسه فیلم هامبورگ» توضیح داد: «موسسه فیلم هامبورگ» سال 1992 در کنار جشنواره افتتاح شد. این موسسه کارش تنها برنامهریزی برای شش روز جشنواره نیست؛ ما در تمام سال درگیر فیلم کوتاه هستیم. توزیع و پخش فیلم کوتاه در سراسر آلمان و راضی کردن سینماها برای پخش این آثار یکی از مهمترین فعالیتهای ماست.
یورگن کیتل افزود: سالانه بیش از 350 فیلم کوتاه در قطع 35 میلیمتری در آلمان تولید میشوند و ما این فیلمها را برای نمایش به سینماها میفروشیم. سال گذشته این فیلمها در سینماهای مختلف آلمان 700 هزار تماشاگر داشته که تقریبا بالاتر از تماشاگران فیلمهای بلند است.
وی فروش فیلم کوتاه را از دیگر اهداف «موسسه فیلم هامبورگ» خواند و توضیح داد: یک بخش دیگری از کار ما فروش فیلم کوتاه و رعایت مسئله کپی رایت است. ما سعی میکنیم این فیلمها را به کانالها مختلف یا سینماها بفروشیم.
این بخش تنها مختص فیلمهای آلمانی نیست. تمام فیلمهایی که به جشنواره هامبورگ فرستاده میشوند؛ اگر زیرنویس آلمانی داشته باشند برای فروش معرفی میشوند.
مدیر هنری جشنواره هامبورگ همچنین به آرشیو فیلم کوتاه موسسه اشاره کرد و افزود: ما برخی از فیلمهایی که به جشنواره میآیند را در این موسسه آرشیو میکنیم و در حال حاضر 25 هزار فیلم آرشیو داریم.
وی ادامه داد: هم موسسه و هم جشنواره با شبکههای مختلف و رسانههای جدید فعالیت میکنند. در واقع جشنواره هامبورگ آنقدرها هم حرفهای نیست. ما هر سال به افراد داوطلبی که در امور جشنواره به ما کمک کنند احتیاج داریم.
یورگن کیتل با اشاره به جایگاه جشنواره هامبورگ در آلمان گفت: پس از جشنواره اوبرهاوزن که قدیمیترین و مهمترین جشنواره فیلم کوتاه آلمان است و جشنواره برلین، هامبورگ مهمترین جشنواره فیلم کوتاه آلمان است. حتی جالب است که بدانید هر سال بحثی میان دانشجویان سینمایی آلمان وجود دارد که فیلمشان را به اوبرهاوزن بفرستند یا هامبورگ. امروز در آلمان جشنواره هامبورگ را خواهر کوچک جشنواره اوبرهاوزن در نظر میگیرند.
گذشته از همه این حرفها جشنواره اوبرهاوزن مهمترین جشنواره فیلم کوتاه آلمان است و برنامههای ما در هامبورگ با آنها خیلی متفاوت است.
کیتل به بخش سه دقیقهای جشنواره هامبورگ اشاره کرد و توضیح داد: یکی از بخشهای مهم جشنواره هامبورگ بخش سه دقیقهای است. این بخش هر سال با موضوع خاصی برگزار میشود که در فراخوان اعلام میکنیم.
همچنین ما بخش رقابتی دیگری در جشنواره برای کودکان فیلمساز و فیلمهایی درباره کودکان داریم.
در ادامه جلسه پروفسور یانگیل کیم ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، کشوری پر از گنجینههای دستنیافتنی، گفت: مثل هر جامعهای در دنیا کره هم چالش فیلمسازی را به جان خریده است. فیلم مثل بوم نقاشی میماند. بومی که هر فیلمساز راهی برای بیان خود در آن پیدا میکند.
وی در ادامه در خصوص دانشگاه K. Art سئول توضیح داد: این دانشگاه از 15 سال پیش با 7 رشته به عنوان تنها دانشگاه ملی کره که وزارت فرهنگ و ورزش آن را اداره میکند؛ تاسیس شده است.
کیم درباره دانشکده فیلم و رسانههای گروهی گفت: این دانشکده پنج دپارتمان دارد. فیلم، نمایش تلویزیونی، انیمیشن، تاریخ سینما و مطالعات سینمایی. هر سال حدود 100 تا 120 فیلم دانشجویی در این دانشگاه ساخته میشوند.
وی برگزاری دو جشنواره فیلم در کره را یکی از انگیزههای دانشجویان عنوان کرد و افزود: برگزاری جشنواره دانشجویان را به فیلمسازی ترغیب میکند. ما در دانشگاه سعی میکنیم نظامی ایجاد کنیم که بیرون در سینمای حرفهای وجود دارد.
اساتید دانشگاه ما کارگردانهای به نام کره هستند که هر کدام حداقل 20 سال سابقه کار دارند. آنها برای فیلمسازی دانشجویان Deadline میگذارند و آنها موظفند تا تاریخ معین فیلمهایشان را برسانند. آنها در هر ترم باید فیلم بسازند و ترم دوم سال چهارم، سال تولید است و باید فیلم فارغالتحصیلیشان را ارائه بدهند. این موضوع باعث میشود آنها با چالشهای سینمای حرفهای و ناملایمات آشنا شوند.
پروفسور یانگیل کیم اظهار داشت: ما دانشجویان را ترغیب میکنیم که هم روایت را بشناسند و هم بیان تصویری آن را پیدا کنند. چون بیان و صنعت در کنار همدیگر مهم هستند.
ما یکسری مواد اولیه یکسان برای تدوین به دانشجویان میدهیم و یک فیلمنامه که باید همگی آن را کارگردانی کنند. این باعث میشود که آنها بتوانند بیان خودشان را پیدا کنند و به خودآگاهی برسند.
تلاش ما این است که دانشجویان دید کارگردانی، دید تدوین و گوش صدا پیدا کنند.
وی با اشاره به بورسیه AMS برای دانشجویان آسیایی گفت: ما در دانشگاه K. Art یک بورسیه برای دانشجویان آسیایی داریم که وزارت فرهنگ و ورزش آن را تامین میکند. دانشجویان آسیایی با ارائه نمونه کار میتوانند درخواست استفاده از این بورسیه را بدهند.
هدف ما از اهدای این بورسیه این است که آسیاییها را دور هم جمع کنیم که به یک زبان مشترک برسند که مخصوص آسیاست.
-
برگزیدگان بیستوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
برگزیدگان بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در تالار اندیشه حوزه هنری معرفی شدند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» ناصر باکیده دبیر جشنواره طی سخنانی گفت: گفتنیها در این شش روز جشنواره گفته شد و دیده شد. افتخار میکنیم که امروز جشنواره فیلم کوتاه تهران نه تنها در آسیا که در جهان مورد توجه قرار گرفته است. -
برگزیدگان بخشهای جنبی «جشنواره فیلم کوتاه تهران»
مراسم اختتامیه بخش جنبی بیستوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، در سینما فلسطین برگزار شد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در این مراسم فیلم کوتاه بومرنگ ساخته داریوش غریبزاده به نمایش درآمد و ناصر باکیده تندیس و جوایز دو جشنواره رومانی و چک را به وی اهدا کرد. -
برنامه پنجمین روز «جشنواره فیلم کوتاه تهران»
فردا یکشنبه 26 آبانماه در پنجمین روز از بیستوپنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، نمایش فیلمها در سینما فلسطین و خانه هنرمندان ادامه دارد.
یک دیدگاه بگذارید