بابک بهداد: سینمای مستند ما خیلی خلاقانه‌تر از سینمای داستانی‌مان است

بابک بهداد مستندساز سینمای ایران گفت: در سینمای مستند وقتی یک مدیریت خوب داریم که حمایت می‌کند، فیلم‌های خوبی را می‌بینیم و فیلمسازها کار خودشان را به درستی انجام می‌دهند.
بابک بهداد کارگردان مستند بهارستان، خانه ملت در گفت‌گو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره فضای این مستند که در جشنواره «سینما حقیقت» امسال حضور دارد گفت: مستند بهارستان، خانه ملت یک مستند تاریخی است که جغرافیای سیاسی و اجتماعی بخشی از ایران را مطرح می‌کند و به یک بخش از لوکیشن بهارستان که میدان و باغ بهارستان و مجلس سرای سپه‌سالار و مسجد سپه‌سالار است می‌پردازد.
او ادامه داد: در این جغرافیا شاهد اتفاقات تاریخی زیادی بودیم، تمام اتفاقات سیاسی در مجلس و تصمیماتی که گرفته و بررسی می‌شوند و یا پیشنهاداتی که مجلس ارائه می‌دهد روی بخش بدنه سیاسی ایران تاثیر زیادی می‌گذارد. همین مسئله باعث می‌شود خیلی از تجمعات و تظاهرات در خود میدان و مجلس صورت بگیرد که واقعه سی تیر، کودتای 28 مرداد، ترور 3-4 نخست وزیر در خود میدان بهارستان از این دست اتفاقات است.
کارگردان مستند دسترنج همچنین اضافه کرد: این فیلم را با محوریت اتفاقات تاریخی سیاسی در آن منطقه ساختم که از دوره ناصر‌الدین شروع می‌شود و به چگونگی شکل گرفتن بهارستان می‌پردازد و ادامه پیدا می‌کند و اول انقلاب هم فیلم تمام می‌شود.
بهداد با اشاره به اینکه 50 درصد از کار به تصمیمات و مصوبات داخل مجلس می‌پردازد بیان کرد: اولین ساختمان مجلس هم در بهارستان است و وقتی که شکل می‌گیرد اتفاقات مهم سیاسی همانجا به وقوع می‌پیوندند و آدم‌های مهم سیاسی به آنجا رفت و آمد می‌کنند. تحقیق این فیلم تقریبا سه سال ونیم طول کشید و روزنامه‌های دوره مشروطه، قاجار و پهلوی اول و دوم را مطالعه می‌کردیم. اسناد و مدارک را جمع‌آوری کردیم و سعی کردیم دراین پژوهش به نکاتی بپردازیم که تا به حال در کمتر فیلمی به آن اشاره شده است.
این مستندساز همچنین به نکته‌ای متمایز درباره فیلمش اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که درباره این مستند وجود دارد این است که من برای صدای شخصیت‌های تاریخی از صدای مستندسازها از جمله آقای تهامی‌نژاد، محمدرضا اصلانی، ارد عطارپور، ارد زند، مهدی باقری، محسن استادعلی، آقای شاملی، محمد دامن زن، محمد آفریده، ابراهیم مختاری و ... استفاده کردم.
این مستندساز در ادامه درباره نقاط قوت و ضعف جشنواره «سینما حقیقت» که در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره‌اش هستیم بیان کرد: در این مورد من و یکی و از دوستان انجمن مستندسازان مطلبی را جمع‌آوری و چاپ کردیم که با استقبال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم مواجه شد. اما به عقیده من نقاط قوت این جشنواره در این است که مهمترین جشنواره فیلم مستند است و می‌تواند جریان‌سازی در تفکر مستندسازان ایجاد کند. به عقیده من بعد از جشنواره باید تحولی در سینمای مستند و نگاه مستندسازان ایجاد شود. این مسئله در یک دوره‌ای پررنگ می‌شود و در دوره‌ای کمرنگ. در واقع این موضوع بر اساس اجرای جشنواره صورت می‌گیرد، اگر جشنواره فیلم خوب نمایش دهد، فیلم خوب نقد شود و ورک‌شاپ‌های خوبی ارائه شود و و هیات داوری و انتخاب درست عمل کنند این جریان خیلی پرقدرت خودش را نشان می‌دهد؛ ولی اگر در این موارد ضعف وجود داشته باشد جشنواره صرفا به نمایش فیلم تبدیل می‌شود و بعد هم یکسری جایزه داده می‌شود و کار هم تمام می‌شود. همه این موارد هم بستگی به دبیر جشنواره و تیم جشنواره دارد که این رویداد مهم را چطور برگزار کنند. دو سال قبل که من در جشنواره حضور داشتم همه چیز خیلی خوب برگزار شد. فقط من نقدی بر مهمانان خارجی داشتم که می‌شد افراد مهمتری حضور داشته باشند و ارتباط مستندسازان با فیلمسازهای خارجی می‌توانست بهتر شکل بگیرد.
بهداد ارزیابی‌اش از وضعیت حال حاضر سینمای مستند کشور را خوب دانست و گفت: سینمای مستند ما مستندسازان خیلی خوبی دارد، از دوره آقای اصلانی، طیاب و یا حتی قدیمی‌تر گلستان بگیرید تا الان که نسل جوان‌تری مثل آقای استادعلی و مهدی باقری آمدند و خانم‌ها هم حضور پررنگی در این عرصه دارند. اما به نظرم در این عرصه ضعف مدیریتی وجود دارد که باعث می‌شود گاهی قدرت سینمای مستند پررنگ‌تر شود و بعضی‌وقتها کمرنگ‌تر. وقتی یک مدیریت خوب داریم که حمایت می‌کند ما فیلم‌های خوبی را می‌بینیم.
او در پایان افزود: من فکر می‌کنم فیلمسازها کار خودشان را انجام می‌دهند و اگر بودجه خوبی در اختیارشان قرار بگیرد فیلم‌های خوبی تولید می‌شود. در سال‌های 90 تا 97 هم همین اتفاق افتاده و فیلم‌های خوبی ساخته شده که موثر بودند. مهمتر اینکه فیلم‌ها به سینماها و هنر و تجربه رفتند و برای عموم اکران شدند و از این طریق توانستند راه خودشان را باز کنند. ولی مهمترین مسئله همچنان حمایت مدیریتی است که شامل مسائل مالی و حمایت از موضوعات جدید و ساختار و روایت جدید که دنیا به دنبالش می‌رود است. سینمای مستند ما خیلی به روزتر و خلاقانه‌تر از سینمای داستانی‌مان هست. فقط کافی است فیلم‌ها را با هم مقایسه کنیم تا متوجه این تفاوت بشویم.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» طی روزهای 18 تا 25 آذرماه 1397به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در پردیس چارسو برگزار خواهد شد.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.
اخبار مرتبط
  • فرشاد فرشته حکمت: ساخت مستند حافظ و گوته دل شیر می‌خواست

    فرشاد فرشته حکمت: ساخت مستند حافظ و گوته دل شیر می‌خواست

    فرشاد فرشته حکمت گفت: جشنواره «سینما حقیقت» به نوع‌های دیگری از فیلمسازی نیز کمک کرده و باعث شده تا دایره تجربیات مختلف در زمینه فیلم‌های گوناگون گسترده‌تر شود.کارگردان مستند حافظ و گوته در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره این مستند گفت: حافظ و گوته درباره دو شخصیت ادبی در ایران و آلمان است، البته گوته صرفا یک شخصیت ادبی نیست و وجوه دیگری دارد که شاید کمتر شناخته شده است.
  • صالحی: سینمای مستند مجال نزدیک شدن به مرزهای حقیقت است

    صالحی: سینمای مستند مجال نزدیک شدن به مرزهای حقیقت است

    سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت پیام داد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پیام صالحی آمده: سینمای مستند مجال نزدیک شدن به مرزهای حقیقت است.
  • سودابه بیضایی: پیگیر سینمای مستند هستم

    سودابه بیضایی: پیگیر سینمای مستند هستم

    سودابه بیضایی بازیگر و مستندساز گفت: جشنواره «سینما حقیقت» مهمترین جشنواره در حوزه فیلم‌های مستند است که می‌تواند عرصه‌ای باشد تا فیلم‌ها دیده شوند. سودابه بیضایی بازیگر سینما که اولین مستندش را با نام مثل اسمم پگاه کارگردانی کرده در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: بعد از ساخت این مستند خیلی به این حوزه علاقه‌مند شدم و پیگیر سینمای مستند هستم.
  • انتظامی: «سينماحقيقت» ارجاعی به جستجوی گوهر ناب حقيقت است

    انتظامی: «سينماحقيقت» ارجاعی به جستجوی گوهر ناب حقيقت است

    دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی به دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت پیام داد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در پیام انتظامی آمده: سينماحقيقت ارجاعی است به جستجوی گوهر ناب حقيقت و اين ويژگی، وجه متمايز فيلم مستند از ساير گونه‌های سينمايی است.
  • زینب تبریزی: رواج قصه‌گویی در مستند مخاطب را افزایش داده است

    زینب تبریزی: رواج قصه‌گویی در مستند مخاطب را افزایش داده است

    زینب تبریزی گفت: ورود قصه‌گویی به حوزه مستند باعث شده تا خیلی از مخاطبان عام یا حتی کسانی که چندان علاقه‌مند و پیگیر این عرصه نبودند به شکل تخصصی فیلم مستند تماشا کنند. زینب تبریزی کارگردان مستند تمام چیزهایی که جایشان خالی است در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: مستند تمام چیزهایی که جایشان خالی است که سر و شکلی تجربه‌گرایانه با موضوع سرطان پستان دارد.