امیر رفیعی: جسارت مستند‌سازهای نسل جدید خیلی بیشتر شده است

امیر رفیعی مستندساز و تهیه‌کننده مستند گفت: مشکلات مالی برای ساخت یک پروژه همچنان یکی از دغدغه‌های مستندسازان است.
امیر رفیعی کارگردان مستند آبی به رنگ آسمان در گفتگو با «خبرنگار پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره مستندش گفت: این فیلم راجع به تاریخ باشگاه استقلال است، از زمان تاسیس باشگاه که سال 1324 بوده و در ابتدا نیز دوچرخه‌سواران نام داشته، بعد در سال 1328 به تاج تغییر پیدا کرد و پس از انقلاب هم استقلال نام گرفت. این فیلم نیز تاریخ باشگاه را از زمان افتتاح تا به امروز روایت و تعریف می‌کند.
تهیه‌کننده مستند من ناصر حجازی هستم ادامه داد: خود من از دوران کودکی طرفدار تیم استقلال بودم، همیشه بازی‌ها را پیگیری و اخبار تیم را رصد می‌کردم. ولی قطعا ساخت چنین مستندی که به تاریخ یک باشگاه می‌پردازد نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتری داشت که باعث شد در ابتدا من از یکی دو دوست کمک بگیرم.
البته من خودم هم حدودا از سال 89 تا 93 در باشگاه استقلال فعالیت داشتم و جزو مدیران ارشد این باشگاه بودم ارتباط نزدیکی با خیلی از پیشکسوتان داشتم. زمانی که کار را شروع کردیم شرایط به سمت و سویی رفت که خیلی از بزرگان و عزیزان باشگاه نهایت همکاری را با من برای حضور در پروژه داشتند. با دوستی به نام آقای مجید تحسینی که پژوهشگر به خصوص درباره دوران گذشته بودند نیز آشنا شدم و ایشان اطلاعات دیگری بر خلاف آنچه که در منابع اینترنتی موجود بود در اختیار ما گذاشتند. در نهایت نیز مسیر فیلم به سمت یک تاریخ‌نگاری جامع و کامل از باشگاه استقلال رفت.
این مستندساز با تاکید بر اهمیت جشنواره «سینما حقیقت» درباره برگزاری آن بیان کرد: من پیش از این نیز به عنوان تهیه‌کننده با مستند من ناصر حجازی هستم در جشنواره «سینما حقیقت» حضور داشتم و شخصا تجربه خوبی از این حضور پشت سر گذاشتم. «سینما حقیقت» جشنواره خوب و معتبری است که خوشبختانه در دو سه سال اخیر مکان برگزاری‌اش از سینما فلسطین و سینما سپیده به پردیس چارسو تغییر پیدا کرده است و شکل و شمایل‌اش را خیلی بهتر از قبل پیش می‌برد و به جرات مى‌توان گفت جايگاه بالايى در جمع مستند سازان دارد. مسلملا با این روند اتفاق‌های بهتری هم در آینده برای این جشنواره رقم خواهد خورد.
رفیعی اضافه کرد: من در اخبار چند روز گذشته خواندم و متوجه شدم که جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران هم به این جشنواره اضافه شده که قطعا اتفاق مثبت و خیلی خوبی است.
وی با بیان اینکه شرایط سینمای مستند در ایران از ابتدای دهه نود تا‌کنون تفاوت‌های زیادی کرده گفت: شکل و شمایل ساخت فیلم‌ها در سال‌های اخیر خیلی بهتر شده، با تمام احترامی که به مستندسازهایی که در گذشته فعالیت کردند و در واقع حاصل کار آنها نسل جدید را به شکل امروزی در این عرصه فعال کرده است و نسل جدید نیز با استفاده از تجربه گذشتگان فیلمسازی‌ را انجام می‌دهد باید بگویم جسارت مستند‌سازهای نسل جدید خیلی بیشتر شده است و می‌توان گفت در حال حاضر مستندسازها خیلی راحت‌تر به موضوعات می‌پردازند و کمتر نگران این هستند که یکسری مشکلات بخواهد برایشان ایجاد شود.
رفیعی افزود: در سینمای مستند اما مشکلات مالی برای ساخت یک پروژه همچنان یکی از دغدغه‌های مستندسازان است. من شخصا معتقدم در برخی از کارها نگاه‌ها می تواند متفاوت‌تر باشد، شاید برخی موافق این موضوع باشند و برخی هم مخالف اما من در مستند من ناصر حجازی هستم و آبی به رنگ آسمان از چهره‌های سینمایی استفاده کردم و یکی از دلایل عمده‌اش این بود که جدای از اینکه حضور این چهره‌ها باعث بهتر روایت شدن قصه می‌شود، به دلیل اینکه هر دو کار مستقل و شخصی است حضور چهره‌های مطرح سینمایی به جذب مخاطب کمک بیشتر و بهتری می‌کند.
این مستندساز و تهیه‌کننده در پایان نیز اظهار داشت: در واقع یکسری فاکتورها هست که باعث می‌شود تماشاگر ایرانی هم جذب کار شود، اینکه ما فقط بخواهیم کار را برای جشنواره‌های خارجی بسازیم و جایزه بگیریم خیلی خوب است ولی شاید منابع مالی را برای خیلی از فیلمسازان تامین نکند و لازم است که یکسری فاکتورها برای جذب تماشاگر عام هم درنظر گرفته شود. مستند من ناصر حجازی هستم به این موضوع کمک کرد، مستند صفر تا سکو نیز با اینکه موضوعش اجتماعی بود و صرفا یک مستند ورزشی نبود نیز در این بحث تاثیرگذار بود و مخاطب را در حد بالایی جذب خودش کرد. من سعی کردم در آبی به رنگ آسمان هم سوای اینکه یکسری اطلاعات را به مخاطب بدهم و شاخصه‌های هنری برای چنین کاری را حفظ کنم در کنارش از آن عناصر جذاب برای مخاطب هم استفاده کنم.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» طی روزهای 18 تا 25 آذرماه 1397به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در سینما چارسو برگزار خواهد شد.

 

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.