مصطفی شبان: نمایش مستند همچنان در غربت است

مصطفی شبان مستندساز سینمای ایران گفت: ما هنوز به اقتصاد مستند نپرداختیم و این خیلی بد است، همین باعث می‌شود مستندساز نتواند جان بگیرد و فیلم بعدی‌اش را بسازد.
مصطفی شبان کارگردان مستند هجده درصد در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» با اشاره به موضوع مستندش که درباره یک جانباز است، گفت: در چهاردهم فروردین سال 1367 یک فروند هواپیمای ایرانی حامل 5 مجروح شیمیایی ایرانی وارد فرودگاه ژاپن شد تا آن‌ها در این کشور تحت درمان قرار گیرند. در جمع این جانبازان علی جلالی حال جسمانی وخیم‌تری نسبت به سایرین داشت. او صد روز تحت درمان پزشکی قرار گرفت، اما سرانجام دکتر ژاپنی با ناامیدی او را به ایران بازگرداند تا آخرین روزهای زندگی‌اش را در کنار خانواده خود بگذراند. اما پس از گذشت 17 سال، یک تماس تلفنی دکتر ژاپنی را به حیرت وامی‌دارد، این خلاصه داستانی‌ است که در مستند هجده درصد روایت می‌شود.
کارگردان مستند دشت آدم‌خوار در ادامه درباره جشنواره «سینما حقیقت» و اهمیت آن بیان کرد: جشنواره «سینما حقیقت» مهمترین نقطه امید مستندسازان کشورمان هست، من فکر نمی‌کنم جشنواره‌ای به این اهمیت در حوزه مستند در کل خاورمیانه وجود داشته باشد. من در این باره تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم جشنواره‌ای با این اهمیت وجود ندارد.
او ادامه داد: حتی در سینمای ژاپن هم چنین جشنواره‌ای در این حد و اندازه وجود ندارد، بنابراین می‌توان نتیجه ‌گرفت این جشنواره بسیار مهم است که در آسیا نیز کمتر کشوری است جشنواره‌ای برای فیلم‌های مستند را با این اهمیت برگزار کند.
شبان با اشاره به نقاط قوت جشنواره «سینما حقیقت» بیان کرد: یکی از اتفاقات خیلی خوبی که در این جشنواره افتاده است بحث آموزش یا همان ورک‌شاپ‌هاست است که باید آن را مثبت ارزیابی کرد. مسئله دیگری که به نظرم از بقیه موارد مهمتر است مرتبط‌ کردن مستندسازان با یکدیگر است. در واقع این جشنواره باعث آشنایی مستندسازان ایرانی و فیلمسازان سایر کشورهای دنیاست. نکته بسیار مثبتی است که این جشنواره دارد همین نقطه اتصال و چهارراهی است که برای همه مستندسازان از کشور خودمان و کشورهای دیگر به وجود می‌آید.
کارگردان مستند برای سوگند همچنین گفت: در طول این‌ سال‌ها عملکرد جشنواره خوب بوده و جای کمتر سوالی و ابهامی باقی مانده است.
کارگردان آشنای غریب در ادامه با تاکید بر پیشرفت‌های سینمای مستند از ابتدای دهه نود تا کنون  اظهار داشت: قبل از سال 90 ما تا این اندازه گرایش به سمت سینمای مستند نداشتیم، به نظرم مکان‌های پخش فیلم‌های مستند خیلی بیشتر از قبل شده و این اتفاق خوبی است که در حوزه مستند افتاده است. در واقع پیش از دهه نود جایی برای مستند دیدن وجود نداشت، اما در حال حاضر در شهرستان‌ها هم فیلم مستند به نمایش‌ در می‌آید و حالا دیگر مخاطبانش فکر نمی‌کنند مستند فقط همان آثار حیات وحشی است که از تلویزیون پخش می‌شود. حالا خیلی‌ها با فضای مستند آشنا هستند.
این کارگردان اضافه کرد: اما ایرادی که در این فضا وجود دارد این است که مستند همچنان در غربت به سر می‌برد و هیچ‌گاه به مستند به شکل یک هنر-صنعت نگاه نمی‌شود. مستند هجده درصد حدود سه تا چهارسال طول کشید تا ساخته شود، تنها نقطه امید من سرمایه‌گذاری است که فضای کار را برای من ایجاد کرده و می‌توانم پولم را از آنجا تامین کنم. اما فیلم‌های مستند در بیشتر موارد به بازدهی نمی‌رسد چون هنوز جای نمایش خوبی برایشان فراهم نشده است، گرچه سینمای هنر و تجربه توانسته بخشی از این خلا را جبران کند، اما جای خالی این مسئله همچنان حس می‌شود. امیدوارم روزی برسد که ما بتوانیم فضایی برای تماشای فیلم‌های مستند به شکل اختصاصی روی پرده داشته باشیم. ما هنوز به اقتصاد مستند نپرداختیم و این خیلی بد است، همین باعث می‌شود مستندساز نتواند جان بگیرد و فیلم بعدی‌اش را بسازد و این مشکل بزرگ در سینمای کشور است.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» طی روزهای 18 تا 25 آذرماه 1397به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در سینما چارسو برگزار خواهد شد.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.
اخبار مرتبط
  • فرشاد فرشته حکمت: ساخت مستند حافظ و گوته دل شیر می‌خواست

    فرشاد فرشته حکمت: ساخت مستند حافظ و گوته دل شیر می‌خواست

    فرشاد فرشته حکمت گفت: جشنواره «سینما حقیقت» به نوع‌های دیگری از فیلمسازی نیز کمک کرده و باعث شده تا دایره تجربیات مختلف در زمینه فیلم‌های گوناگون گسترده‌تر شود.کارگردان مستند حافظ و گوته در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره این مستند گفت: حافظ و گوته درباره دو شخصیت ادبی در ایران و آلمان است، البته گوته صرفا یک شخصیت ادبی نیست و وجوه دیگری دارد که شاید کمتر شناخته شده است.
  • صالحی: سینمای مستند مجال نزدیک شدن به مرزهای حقیقت است

    صالحی: سینمای مستند مجال نزدیک شدن به مرزهای حقیقت است

    سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت پیام داد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پیام صالحی آمده: سینمای مستند مجال نزدیک شدن به مرزهای حقیقت است.
  • سودابه بیضایی: پیگیر سینمای مستند هستم

    سودابه بیضایی: پیگیر سینمای مستند هستم

    سودابه بیضایی بازیگر و مستندساز گفت: جشنواره «سینما حقیقت» مهمترین جشنواره در حوزه فیلم‌های مستند است که می‌تواند عرصه‌ای باشد تا فیلم‌ها دیده شوند. سودابه بیضایی بازیگر سینما که اولین مستندش را با نام مثل اسمم پگاه کارگردانی کرده در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: بعد از ساخت این مستند خیلی به این حوزه علاقه‌مند شدم و پیگیر سینمای مستند هستم.
  • انتظامی: «سينماحقيقت» ارجاعی به جستجوی گوهر ناب حقيقت است

    انتظامی: «سينماحقيقت» ارجاعی به جستجوی گوهر ناب حقيقت است

    دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی به دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت پیام داد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در پیام انتظامی آمده: سينماحقيقت ارجاعی است به جستجوی گوهر ناب حقيقت و اين ويژگی، وجه متمايز فيلم مستند از ساير گونه‌های سينمايی است.
  • زینب تبریزی: رواج قصه‌گویی در مستند مخاطب را افزایش داده است

    زینب تبریزی: رواج قصه‌گویی در مستند مخاطب را افزایش داده است

    زینب تبریزی گفت: ورود قصه‌گویی به حوزه مستند باعث شده تا خیلی از مخاطبان عام یا حتی کسانی که چندان علاقه‌مند و پیگیر این عرصه نبودند به شکل تخصصی فیلم مستند تماشا کنند. زینب تبریزی کارگردان مستند تمام چیزهایی که جایشان خالی است در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری فیلم کوتاه» گفت: مستند تمام چیزهایی که جایشان خالی است که سر و شکلی تجربه‌گرایانه با موضوع سرطان پستان دارد.