محمد اطبایی: اگر یک کالا بخواهد در بازار جهانی مشتری داشته باشد، باید به برند تبدیل شود

نخستین نشست روز پنجم کارگاه‌های آموزشی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با موضوع «عرضه و پخش بین‌المللی فیلم» برگزار شد که «محمد اطبایی» این موضوع را به بحث گذاشت.

به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری سی ­و­ششمین جشنواره بین‌­المللی فیلم کوتاه تهران؛ نشست‌های روز پنج‌شنبه 23 آبان به دبیری اطبایی برگزار می‌شود که در نشست آموزشی نخست، وی با طرح این پرسش که چه نوع فیلمی ظرفیت نمایش در سطح بین‎الملل را دارد، گفت: «فرمول من این است که فیلم را باید با دلم دوست داشته باشم، نه لزوما با مغزم تا بتوانم با آن فیلم کار کنم. گاه این فیلم‌ها به موفقیت و یا شکست منتهی می‌شود که به واسطه تجربه به دست می‌آید.»

اطبایی با طرح مثالی از پدر بازاریابی مدرن ادامه داد: «فیلیپ کاتلر معتقد است بازاریابی دانش و هنر کشف، خلق و ارائه ارزش با هدف تامین نیازهای بازار است. در بازاریابی کالاها را به هشت رده تقسیم می کنیم که کالاهای فرهنگی به خصوص سینما در رده صفر یا منفی هستند. رده‌ای که در آن مخاطب بالقوه وجود ندارد و باید مخاطب را به وجود آورد. دوم این‌که کالای ما سینما این حجم تولیدات دارد و سه کالای فرهنگی ما ایرانی است، چون ما در شرایط خاص هستیم. متأسفانه شرایط سیاسی به کار هنری تحمیل شده و تحریم‌های بین‌المللی روی کار ما تأثیر گذاشته است.»

وی افزود: «خود بزرگ‌بینی و خود کوچک‌بینی آفت بزرگ کار ما است. ما به تاریخ و تمدن خود افتخار می‌کنیم، اما نمی‌توانیم سینمای ایران را برتر از همه بدانیم. با توجه به آمار و مستندات می‌توان فهمید در کدام کشورها فیلم ایرانی اکران می‌شود؟ بنابراین باید استراتژی طراحی کرد و نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را بشناسیم.»

این پخش‌کننده سینما بیان کرد: «در قدم اول تا شناخت از بازار و جشنواره نداشته باشیم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. ما در این روند ابتدا از بازار شناخت پیدا می‌کنیم، سپس ارزیابی کرده و استراتژی را طراحی وکار را شروع می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «اگر یک کالا بخواهد در بازار جهانی مشتری داشته باشد، باید به برند تبدیل شود. برای برندها نیز تضمینی وجود ندارد برای مثال آیا "اصغر فرهادی" که برندی جهانی به حساب می‌آید همواره به موفقیت‌های قبل رسیده است؟»

اطبایی افزود: «موضوع مهم دیگر بحث فستیوال مارکتینگ است که نمایش اول فیلم در کجا باشد؟ بخش عمده فیلم‌هایی که توسط فیلم‌سازان به جشنواره ارائه می‌شود، همواره دچار خطای استراتژی پریمیر (نمایش اول) هستند. بسیاری از فیلم‌سازان تمایل دارند نمایش اول فیلم‌شان در جشنواره فیلم کوتاه باشد، بعد از آن برای "اینترنشنال پریمیر" و معرفی به جهان باید جشنواره مناسب را پیدا کرد. سپس باید به نمایش در سطح قاره‌ای فکر کنید، برای مثال یک فیلم در کدام جشنواره قاره امریکای جنوبی نمایش داده شود و بعد از آن گزینه انتخاب منطقه است، در مرحله آخر نمایش فیلم در کشورها مطرح است.»

اطبایی عنوان کرد: «در اقلام مورد نیاز برای بازاریابی نسخه بازبینی را به شکل لینک دربیاورید. کیفیت نیز باید بالا باشد. فیلم باید دارای واترمارک، لوگوی کار و زیرنویس باشد. تیزر فیلم‌ها هم کمتر از یک دقیقه باشد. معمولا تریلرها بین یک تا سه دقیقه و کلیپ بخشی از یک فیلم است و نیازی نیست تا روند قصه دراماتیک را داشته باشد.»

او در پایان گفت: «باید طراحی گرافیکی روی بروشور فیلم باشد و دراین قسمت اطلاعات فیلم شامل؛ عنوان فیلم به انگلیسی، اسامی بازیگران و عنوان نقش‌هایشان، سال تولید فیلم، رنگی یا سیاه و سفید بودن، صدای فیلم لحاظ شود. خلاصه داستان در دو خط نباشد، بلکه باید با توضیحات بیشتر مخاطب را جذب کند و در عین حال قصه را لو ندهد. زیرنویس نیز موضوع مهمی است که باید به شکل درست نوشته شود. در سینمای ایران از "تگ لاین" غافل هستیم. تگ‌لاین همان شعار و عصاره فیلم است که ‌می‌تواند ربطی به فیلم نداشته باشد. "لاگ این" نیز خلاصه فیلم در دو خط است چون گاهی با مخاطبی روبرو هستید که فرصت مطالعه ندارد.»

 سی و­ششمین جشنواره بین­المللی فیلم کوتاه تهران از 18 تا 24 آبان در پردیس سینماگالری ملت ادامه دارد.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.
اخبار مرتبط
  • برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

    برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

    برگزیدگان سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد معرفی شدند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» این مراسم که با حضور «حسین‌انتظامی»؛ رئیس سازمان سینمایی، «سیدصادق موسوی»؛ دبیر جشنواره و «مصطفی کاظمی»؛ مشاور عالی و مدیر کل حوزه ریاست شهرداری تهران و... برگزار شد.
  • معرفی داوران بخش ملی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

    معرفی داوران بخش ملی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

    اعضای هیأت داوران بخش مسابقه ملی سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» ابراهیم فروزش، حسن زاهدی، محمود ارژمند، مهرداد زاهدیان، مریم کشکولی‌نیا، پریوش نظریه و نیما جاویدی آثار بخش ملی این دوره از جشنواره را داوری می‌کنند.
  • پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران در روز پنجم جشنواره فیلم کوتاه تهران

    پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران در روز پنجم جشنواره فیلم کوتاه تهران

    پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران در روز پنجم جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) مسئولیت انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برعهده داشته و هر روز ۵ فیلمی که بیشترین تعداد آرای تماشاگران را بدست آورده معرفی خواهد کرد.
  • از جمال میرصادقی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تجلیل شد

    از جمال میرصادقی در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تجلیل شد

    مراسم شب «کتاب و سینما» و رونمایی از تازه‌های نشر انجمن سینمای جوانان ایران در چهارمین روز از «سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» با حضور سیدصادق موسوی؛ دبیر جشنواره، علیرضا رضاداد؛ عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، علی ‌اکبری و فرج‌الله رجبی نمایندگان شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی و برخی نویسندگان آقار گردآوری شده در کتاب «این‌سو واقعیت، آن‌سو خیال» در سالن شماره 5 پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
  • پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران در روز چهارم جشنواره فیلم کوتاه تهران

    پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران در روز چهارم جشنواره فیلم کوتاه تهران

    انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) مسئولیت انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برعهده داشته و هر روز ۵ فیلمی که بیشترین تعداد آرای تماشاگران را به‌دست آورده معرفی خواهد کرد. به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» در روز چهارم جشنواره‌ پنج فیلم بیشترین تعداد آراء تماشاگران را اخذ کرده‌اند.