امیرعلی اعلایی: آیین نامه آکادمی فیلم کوتاه انعطاف پذیر است

امیرعلی اعلایی یکی از بنیان‌گذاران و نخستین دبیر آکادمی فیلم کوتاه «ایسفا» معتقد است آیین نامه آکادمی انعطاف پذیر و قابلیت بروز شدن را دارد.
امیرعلی اعلایی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری فیلم کوتاه» درباره ایده شکل‌گیری آکادمی گفت: سال 85 در ورک‌شاپ فرش زنده‌یاد عباس کیارستمی شرکت کردم. کیارستمی در آن ورک‌شاپ یک برگه تنظیم کرد و به ما داد و گفت فیلم‌های همدیگر را ببینید و به هم امتیاز بدهید. این ایده که می‌توانم به فیلم دوستانم در یک برگه امتیاز بدهم در ذهنم ماند. حالا اینکه چه امتیازی بدهم به وجدان خودم برمی‌گردد.
در آن ورک‌شاپ فهمیدم اگر فکر کنید که بهترینید، هیچ وقت نمی‌توانید سینماگر خوبی شوید و از پروسه فیلم دیدن لذت ببرید.
وی ادامه داد: سال 87 براساس ایده‌هایی که داشتم که وارد هیات مدیره صنف فیلم کوتاه شدم. یادم است تمام ایده‌هایم از جمله ایده آکادمی فیلم کوتاه را روی یک برگه نوشتم و با خودم بردم.
چون فکر می‌کردم بهتر است به جای اینکه مثلا 7 نفر در مورد همه فیلم‌ها تصمیم بگیرند؛ یک جمع متخصص فیلم کوتاه در همه رشته‌ها رای بدهند.
نخستین دبیر آکادمی فیلم کوتاه «ایسفا» افزود: اولین کسی که با من هم سلیقه شد؛ شهرام مکری بود. این ایده را در هیات مدیره مطرح کردیم و در وهله اول با مخالف‌هایی از طرف هیات مدیره صنف فیلم کوتاه و بازرس وقت روبرو شدیم. یکی از دلایل مخالف‌ها این بود که هیات مدیره معتقد بودند خانه سینما نمی‌پذیرد که صنف فیلم کوتاه مثلا به جای 7 داور، 70 نفر داور معرفی کند.
در آن زمان فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما و دبیر جشن سینما بود. من با ایشان صحبت کردم و ایده شکل‌گیری آکادمی را توضیح دادم. خوشبختانه ایشان استقبال کردند و خیلی به شکل گیری آکادمی کمک کردند.
امیرعلی اعلایی ادامه داد: با تایید فرهاد توحیدی و پافشاری من و شهرام مکری و همسویی نقی نعمتی رئیس وقت صنف فیلم کوتاه، هیات مدیره از ما خواستند که برای روشن شدن ایده‌مان آیین نامه را بنویسیم. 2 نفر دیگر را هم دعوت کردیم که عضو هیات موسس شوند. در نهایت با کلی مشکل توانستیم آیین نامه را به تصویب برسانیم.
البته سال اول که آیین نامه به تصویب رسید جشن خانه سینما برگزار نشد. سال بعد جشن را به صورت آکادمی برگزار کردیم که من دبیر آکادمی، شهرام مکری دبیر اجرایی بود و مجید برزگر، مریم فخیمی، ایرج سالاروند و... در برگزاری نخستین دوره آکادمی کمک کردند.
وی در خصوص دلایل پافشاری برای تشکیل آکادمی گفت: اولین چیزی که برای ما اهمیت داشت این بود که جشن فیلم کوتاه نگاه ثابتی داشته باشد. مثلا آکادمی اسکار اکثر مواقع یک نگاه ثابتی دارد و می‌توانید حدس بزنید چه فیلمی می‌تواند در آن موفق باشد. البته همیشه استثناهایی وجود دارد.
یکی از دلایل نگاه ثابت، آدم‌های ثابت است. به نظرم نگاه آکادمی فیلم کوتاه در این سالها شکل گرفته است. هر چند که با سلیقه من همخوانی ندارد. چون فکر نمی‌کردم اهالی فیلم کوتاه این قدر تکنیک زده باشند.
اگر به لیست جوایز جشن فیلم کوتاه در این سال‌ها نگاه کنید می‌بینید که اکثرا فیلم‌های تکنیکی جایزه گرفته‌اند. یعنی آکادمی در این سال‌ها به فیلم‌هایی جایزه داده که شرایط ساخت بهتری داشتند و اهمیت به جهان فیلم بسیار کمرنگ بوده.
وی در پایان گفت: ایده شخصی من درباره نگاه آکادمی در این مرحله اهمیتی ندارد. چون باور دارم باید به خرد جمعی احترام گذاشت.
آیین نامه آکادمی هم طی این سال‌ها در هیات مدیره‌های مختلف تغییراتی کرده و حتی خود من هم پیشنهاداتی برای تغییر داده‌ام. در آن زمان که ما آیین نامه را نوشتیم فکر می‌کردیم مفاد آن بهترین است. حالا اگر کسی پیشنهادهای بهتری دارد؛ قطعا این مفاد می‌تواند بروز شود و تغییر کند.

یک دیدگاه بگذارید

لطفا حاصل عبارت زیر را به عدد در کادر مقابل آن بنویسید.