گفت‌وگو با سیدعماد حسینی و مرتضی‌علی عباس میرزایی کارگردان‌های «شش روز ما، سی‌وسه روز لبنان»

گفت‌وگو با سیدعماد حسینی و مرتضی‌علی عباس میرزایی کارگردان‌های «شش روز ما، سی‌وسه روز لبنان»

«شش روز ما، سی‌وسه روز لبنان» محصول فرهنگسرای پایداری است و کارگردان‌های جوانش مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و سیدعماد حسینی، که خود از مدیران و دست‌اندرکاران فرهنگسرای پایداری هستند، توانسته‌اند به نوع جدیدی از مستندسازی جنگی برسند. این فیلم امسال در بخش پایداری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.
گفت‌وگو با مرجان اشرفی‌زاده کارگردان فیلم کوتاه «آن بالا کنار جاده»

گفت‌وگو با مرجان اشرفی‌زاده کارگردان فیلم کوتاه «آن بالا کنار جاده»

مرجان اشرفی‌زاده که از فعالان عرصه فیلم کوتاه است، امسال با فیلم کوتاه «آن بالا کنار جاده» در بخش کوتاه و بین‌الملل بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.
گفت‌وگو با شهرام مکری کارگردان «محدوده دایره»

گفت‌وگو با شهرام مکری کارگردان «محدوده دایره»

فیلم تجربی «محدوده دایره» ساخته شهرام مکری پیش از این تندیس بهترین فیلم تجربی بیست و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران و نخستین جشن سالانه انجمن منتقدان سینمایی کشور را دریافت کرده است. «محدوده دایره» برداشتی تصویری از نقاشی‌‌های موریس اشر است و ارتباط چند دانشجو و تلاقی نگاه‌های آنها را در یک محیط دایره‌ای به تصویر می‌کشد. این فیلم یک پلان-سکانس ۱۵ دقیقه‌ای است. شهرام مکری در یک پلان بسیار هوشمندانه میزانسن‌ها و بازیگرانش را هماهنگ کرده است. «محدوده دایره» در دو بخش بین‌الملل و سینمای ایران، بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
گفت‌وگو با رضا بهرامی‌نژاد کارگردان مستند «آقای هنر»

گفت‌وگو با رضا بهرامی‌نژاد کارگردان مستند «آقای هنر»

رضا بهرامی‌نژاد، سبک و سیاق خودش را در فیلمسازی دارد. و اکثر فیلم‌هایش در محدوده شهرش و در فضایی که لمسش کرده و دغدغه و مشکلات مردمانش را می‌شناسد، می‌گذرد. «سنگ قبری برای اردشیر»، «آقایان پرنده»، «ساحل نشینان» نمونه‌های خوبی هستند که ما را با زندگی شخص یا گروهی از مردمان خطه شمال (بندرانزلی) آشنا می‌کنند. کاری که از وظایف مهم سینمای مستند است. (کشف و بازتاب واقعیت‌های اجتماعی) بهرامی‌نژاد در «آقای هنر» سراغ دانش آموزان یکی از مدارس بندرانزلی که خود معلم کودکانش است می‌رود و با جسارت و سماجت همیشگی‌اش و بدون هراس از قضاوت مخاطب واقعیت موجود را به تصویر می‌کشد. او نه از اینکه دیگران او را معلمی عبوس و بی‌رحم بدانند می‌ترسد. نه از تصویر کردن مشکلات وحشتناک نظام آموزشی. او فقط و فقط به ثبت اثری ماندگار از واقعیت موجود و خلق یک مستند خوب دیگر اندیشیده است. «آقای هنر» در بخش مستند بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.
گفتگو با کیارش اسدی‌زاده کارگردان فیلم تجربی «پشت سر من»

گفتگو با کیارش اسدی‌زاده کارگردان فیلم تجربی «پشت سر من»

«پشت سر من» تصورات یک زن نابینا از اتفاقات روزمره‌‌ است. کیارش اسدی‌زاده در این فیلم تصورات نابینایان را از دنیای واقعی، از زاویه دید آنان با تکنیکی بدیع تصویر کرده است. این فیلم امسال در بخش فیلم‌های کوتاه بیست‌وپنجمین جشنواه بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.
گفت‌وگو با روبرت صافاریان کارگردان مستند «وارونگی»

گفت‌وگو با روبرت صافاریان کارگردان مستند «وارونگی»

روبرت صافاریان فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینماست. وی سال‌ها در زمینه نقد فیلم و به طور مشخص نقد فیلم‌های مستند فعالیت کرده و تاکنون عضو هیات انتخاب و داوری جشنواره‌های زیادی بوده است. مستند «وارونگی» اولین تجربه صافاریان در زمینه فیلمسازی است که امسال در بخش مستند بیست‌و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
گفت‌وگو با محمد شیروانی؛ کارگردان مستند «لیلی‌کجاست؟»

گفت‌وگو با محمد شیروانی؛ کارگردان مستند «لیلی‌کجاست؟»

محمد شیروانی که با مستند «رییس جمهور میرقنبر» در جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی حضور داشته و جوایز زیادی نیز دریافت کرده است، امسال با مستند بلند «لیلی‌کجاست؟» در بخش مستند بلند بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد.
گفت‌وگو با شهرام میراب‌اقدم کارگردان فیلم کوتاه «الو...رضا»

گفت‌وگو با شهرام میراب‌اقدم کارگردان فیلم کوتاه «الو...رضا»

شهرام میراب‌اقدم که با فیلم کوتاه الو...رضا در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره میزان توجه به فیلم‌های کوتاه در جشنواره فجر گفت: من فکر می‌کنم فیلم‌های کوتاه در جشنواره فجر هم مثل جشنواره فیلم کوتاه تهران باز مخاطب‌های خاص خود را دارد. چرا که هنوز فیلم کوتاه به مخاطب عام وصل نشده است.
گفت و گو با مرضیه وفامهر کارگردان «باد، ده ساله»

گفت و گو با مرضیه وفامهر کارگردان «باد، ده ساله»

«باد، ده ساله» از آن دسته فیلم‌هایی است که تسلط سازنده در پلان به پلان اثر مشهود است. مرضیه وفامهر با اقتداری خاص بازیگران، سیاه لشگران، فضای بازسازی شده دهه ۶۰ و... تحت کنترل دارد. چیزی که بندرت در فیلم کوتاه اتفاق می‌افتد. وفامهر در دومین اثرش پخته تر عمل می‌کند. قاب بندی‌ها، دکوپاژ، بازی روان نابازیگران فیلم همه و همه نشانگر توان و شعور بصری بالای فیلمساز است. کارگردانی که فیلم کوتاه، شعور مخاطب و سینما را کاملا جدی گرفته است.
آرشیو