نگاهی به تدوین در فیلم مستند؛ یادداشتی از مستانه مهاجر

نگاهی به تدوین در فیلم مستند؛ یادداشتی از مستانه مهاجر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های انسان با سایر موجودات هستی، وجود عنصری اساسی به نام تفکر خلاق است. تفکر خلاق ناشی از وجود شعوری متعالی در اوست که از پس کسب تجربه و استفاده از سایر دستاوردهای بشر تبدیل به امری عمومی می‌شود.
نگاهی به تدوین در فیلم کوتاه؛ یادداشتی از آرش رصافی

نگاهی به تدوین در فیلم کوتاه؛ یادداشتی از آرش رصافی

فیلم کوتاه، سینمای مستقلی است که به شکل کاملا تخصصی، می‌تواند مباحث نظری و تئوریک مختص به خود داشته باشد. درست است که این مباحث به طور کلی با بسیاری از اصول و مباحث زیبایی شناسی موجود در فیلم بلند مشترکاتی دارد؛ اما در بسیاری مواقع صرفا کارکردی اختصاصی در فیلم کوتاه دارند. این مباحث مستقل بیشتر در فیلمنامه کوتاه خودنمایی می‌کند و بسیار مشخص خود را از فیلمنامه بلند جدا می‌کند. اما درباره بقیه عوامل مثل تصویربرداری، تدوین و.. مسئله کمی فرق می‌کند.
پاتوق بی‌مخاطب سینمای مستند؛ یادداشتی از مرضیه ریاحی

پاتوق بی‌مخاطب سینمای مستند؛ یادداشتی از مرضیه ریاحی

پاتوق سینمای مستند، آبان‌ماه سال 89 همزمان با افتتاح چهارمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در سینما سپیده تهران افتتاح شد. چه خبر خوبی! مگر مجالی برای اکران مستند، همان چیزی نبود که مستندسازها سال‌ها از نبود آن می‌نالیدند؟
نگاهی به «غم‌ها و غریزه‌ها»؛ یادداشتی از لاله اسکندری

نگاهی به «غم‌ها و غریزه‌ها»؛ یادداشتی از لاله اسکندری

غم‌ها و غریزه‌ها با نگاهی به جامعه امروز ایران، سعی می‌کند با ایجاد فضایی متفاوت به معضلات قشر خاصی از جامعه بپردازد. موضوعاتی مثل افسردگی، طلاق، خیانت، سوءتفاهم و... این‌روزها موضوع بسیاری از فیلم‌هاست؛ اما پرداخت و نگاه متفاوت نویسنده و کارگردان است که آنها را تبدیل به کارهای متفاوت‌تر می‌کند.
نگاهی به «تولدت مبارک»؛ یادداشتی از شبنم قلی‌خانی

نگاهی به «تولدت مبارک»؛ یادداشتی از شبنم قلی‌خانی

تولدت مبارک فیلمی است که با بیانی ساده به رابطه پاک دختر و پسر نوجوانی می‌پردازد که هر دو دچار تناقضند. روز تولد پسر است و دختر قول داده برای کادوی تولد، موهایش را به پسر نشان دهد. در این فیلم، فیلمساز به ساده‌ترین شکل ممکن یک روز دو نوجوان را نشان می‌دهد.
آرشیو